Tog til Danmark |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 juli 2006 at 09:02 |
|
Et spørsmål i forbindelse med planleggingen av internasjonale passasjertog for treffet i Alsfeld. Hvordan så togene ut som gikk mellom Oslo og København på 60-70-tallet? Hvilke vogner inneholdt de, og hva var trekk-kraften? Har NSB-personvogner noen gang blitt brukt sør for København? Hilsen Halvor |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NSB-vogner gikk til København, men ikke lenger syd. De få gangene man kunne se en Norsk vogn i enten Padborg eller Hamburg var i såfall ekstraordinært. Vognene som ble brukt hadde fått elektrisk utrustning for det Danske strømsystemet, og fikk underlitra "K" for København. (Onde tunger sier det betyr "krok" for fergekroker, noe vognene også ble utstyrt med). Normalt var det B3K, AB11K og WLABK som gikk til København. B2-serien gikk som regel ikke lenger enn Gøteborg/Malmø. Uansett gikk det aldri rene Norske tog til København. De Norske vognene var i mindretall og stort sett bestod toget av Svenske vogner ispedd noen få Norske og/eller Danske. Ettermiddagstoget og nattoget var ofte lange, mens morgentoget sjelden bestod av mer enn 4-5 vogner. Av lokmateriell kan du glemme alt annet enn det Svenske F-loket. Dette var enerådende på denne strekningen helt frem til Rc-loket tok over rundt 1979-1980. På den Norske siden gikk det ofte forspann sydover, siden dette loket skulle hente et godstog på Kornsjø. El 11 og El 13 gikk aldri til Malmø/København, men hentet enkelte ganger toget i Gøteborg. Husk at lokene heller aldri gikk til København. På fergen var kun vognene med, og DSB hadde en maskin som dro toget det siste stykket inn til København på Dansk side. Jeg har lagt ved noen bilder under som viser noen tog på denne tiden. Hilsen Kjetil |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ai! Det var liksom mer tog den gangen. Nå kjører de jo trikk...
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ble også brukt EL16 hvor de byttet til Rc lok i Gøteborg(siden Gøteborg er en sekkestasjon). Har også sett toget til København har vært kjørt med dobbel El13 også. Men dette er var jo på 90 tallet. Men EL16 har vært gått i gammeldesign til Gøteborg og dette er tidlig 80 tallet. På den danskesiden(Fra Helsingør) har det vært brukt Nohab(MY) som trakk nattoget på danskside frem til Mz kom på 70 tallet og Me på 80 tallet. Etter at DSB fikk flere loktyper kunne man se forskjelige lok i på danskside etter som hva DSB har tilgang på av lok. Siden fremo ikke har fergen så kan de nok sikkert bruke både svensk/norsk/dansk lok i matriellet til norge. My har jo vært innleid under OL i 94.
|
||
A matter of life and death
|
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det kan jeg skrive under på. Du kan jo tenke deg hvilket inntrykk disse togene gjorde med en liten guttunge som vokste opp på Rygge stasjon. Ikke rart jeg er såpass "gal" som jeg er.... Hilsen Kjetil |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei ! Takk for noen herlige bilder, Kjetil ! Riktig som noen andre uttrykte det; det var mer TOG før De sølvglinsende, aerodynamiske "trikkene" som kjører rundt i det norske landskapet synes jeg ikke noe om. MJ-hilsen Tom Lynga |
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var før ombyggingene på Rygge, da det ennå var planovergang og "ordentlig" stasjonsmiljø. Nå er det jo bare en enorm P-plass og noen venteskur. Digre murer og lite sjarm... Har jernbanen i dag mistet noe av "feelingen" mon tro? Jeg er tilbøyelig til å si "ja" - men når jeg ser, hører og kjenner en CD66 trekke et langt godstog er jeg ikke riktig sikker... Edited by Henning L - 12 juli 2006 at 13:59 |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vil heller si at det har blitt mye mer sterilt flere steder. Andre kaller dette "modernisering".... Men det finnes fortsatt utrolig mange flotte steder igjen i landet. Hele Rørosbanen er i grunn ganske sjarmerende, og vil man nyte et fint stasjonsmiljø fra "gamledaer", er det bare å sette seg på benken i noen timer på Nordagutu. Hilsen Kjetil |
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mye av sjarmen med jernbane fosvant jo allerede med damplokomotivene... Jeg opplevde jo ikke den tiden men det kribler når jeg ser bildet av Caroline i full damp ned gamle hovedbanen med klinsende kareter på slep under turen på 150 års jubileet
Jeg skal innrømme at det er en viss sjarm over el 11 og 13... Det er liksom litt mer sjel i de (og spesielt i damplok) enn i bm 70 og oppover... Det er en grunn til at jeg kjører med damp! |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Selv kjører jeg 90 - tallet, men er alikevel veldig sjarmert av 60 og 70 - tallet med både damp, diesel og elektrisike lok sammen Det jeg også synes er morsomt med denne epoken er de mange forskjellige sammensettningene av vogner. Hilsen Andreas |
||
Hilsen Andreas.
|
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For å dra tråden litt videre med tanke på utgangspunktet; hva må man ha av modeller for å få et korrekt tog på denne strekningen i det gitte tidsrom? Her er en liten liste med hva man kan bruke, samt hva man bør ha i tillegg. Det er mulig noen av modellene finnes på markedet uten at jeg vet om de, så gi gjerne en tilbakemelding. -- F-lok fra enten Perl eller Brimalm; I tillegg bør man ha følgende: Skaff dette og Fremoistene kan begynne å kjøre internasjonalt... Hilsen Kjetil |
||
Steen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Danske vogner fra Ulike produsenter er stadig til å få tak i fra nytt Roco, Heljan og evt brukt Märklin
se listen på http://www.modelltog.com/Danmark_personvogn.htm Her finner du det meste av de som har vært produsert av Danske personvogner. NB Litra BN og BNS har bare vært brukt til regionaltog i Danmark.
Edited by Steen - 12 juli 2006 at 22:39 |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Bemærk at personvognene af DSB type litr. A og B fra henhv. Mærklin og fra Roco ikke har korrekte mål i 1:87!!! Roco`s vogne er i ca 1:100, str. på Mærklin kender jeg ikke, men den er under alle omstændigheder for korte. Både Heljan og Lima laver vognene i korrekt 1:87. De første vogne fra Lima er ikke helt korrekte og havde ikke en kvalitet, som den der kendetegner de fleste FREMO modul. Jeg vil anbefale at man køber et par vogne fra Heljan enten brune eller røde afhængig af perioden du helst vil køre. De røde så man første gang i begyndelsen af 70 tallet. Håber dette kan bruges. Med sommerhilsen Dan
Heljan vogne er af |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for mye god informasjon, spesielt fra Kjetil. Hilsen Halvor |
||
Steen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vedr Norske vogner sør for grensen i Danmark Norske vogner er ikke tilladt i Tyskland grunnet en for bred profil og derfor har Norske vogner ikke vært sør for Rødby i Danmark, dette gjelder også Svenske vogner (så vidt jeg husker korrekt)
Ref International tog via Øresund ! (Bok) Boken er å anbefale - den beskriver tog til Oslo, Narvik og Stockholm fra københavn - både med opprangeringer på forskjellige dagtog og nattog og hvilke maskintyper det har gått i de forskjellige land. F.eks. ble lokomotivene først skiftet fra Norsk til Svensk i Gøteborg og ikke ved grensen. Danske lokomotiver trakk alltid fra Helsingør til København - dette var Damp eller Diesel - da "kystbanen" først er blitt elektrisifisert på 80/90"tallet. Det har vært brukt alle typer diesel matriell MZ, ME, MY og MX, når det var ekstra store togstammer i ferietiden (sommer) ble toget delt opp slik at man trakk hovedtoget med egen maskin og resten ble koplet på f.eks. en litra MO. Dersom de Danske maskintyper ikke er kendt for alle kan det ses hvilke som er laget i modell på min hjemmeside http://www.modelltog.com/Danmark.htm Edited by Steen - 13 juli 2006 at 13:28 |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I 1967 ble de 20 lokene av Rc1 levert, og ble brukt i de togene hvor man da hadde brukt Ra og F-lok. Både F-lokene og Rc1 hadde 135km som hastighet. Det passet bra siden stammbanen mellom Gøteborg og Stockholm ble oppgradert til 120km/t. Man begynte å bruke f-lokene på Østkustbanen og Gøteborg-Kalmar istedet , siden Rc1 overtok på vestre stambanan(Stockholm-Gøteborg). Lokene ble skrotet i 1978-83 og de siste turene gikk som lokaltog rundt stockholm. Så kan både orange Rc1 og F-lok brukes. |
||
A matter of life and death
|
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener å ha sett en eller annen øst-europeisk (polsk ellr russisk?) vogn i et slikt togsett i Oslo en gang på slutten av 80-tallet. Noe i stil med den grønne på et av bildene ovenfor. Noen som vet noe mer? Petter
Edited by traiNman - 13 juli 2006 at 21:29 |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du har nok sett den grønne vogna på bildet, som var en Russisk vogn med egen konduktør. Vogna var i Oslo 1 gang i uken om sommeren. Den gang kunne man faktisk ta toget fra Oslo Ø. til Moskva, men ut på 80-tallet gikk ikke dette lenger. Nøyaktig når de sluttet med dette husker jeg ikke, men jeg tror ikke den gikk så lenge som til slutten av 80-tallet. Da har det i såfall vært en Tysk vogn av noe slag du har sett, som gikk regelmessig til langt ut på 90-tallet. Hilsen Kjetil |
||
mav
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Til langt ut på 90 tallet var det både Tsjekkiske og Ungarske vogner å se på sommerstid, denne gikk vel Oslo-Malmø-Berlin-Praha-Budapest!
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Heller ikke uvanlig å se vogner fra den store europa som chartervogner i ordninæretog også. Dette var den gangen parimølla hos Jernbanetilsynet var betydelig mindre. Har selv Reist med nattoget fra Fauske, hvor det gikk en tysk sovevogn helt foran i toget Bodø-Trondheim. Mens Jeg dro videre med Dovreexpressen(tog 42) som det så fint het den gangen. i Trondheim ble den tyskevogna sendt videre i Dovrebanens dagtog trukket av en El16. Regner med at det ble sendt videre til København etter annkomst Oslo. |
||
A matter of life and death
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Der kørte også et tog som hed "Alfred Nobel", som kørte igennem Danmark (Helsingør - København H - Rødby) om natten. Toget kørte i 80 - 90 erne og kom fra Oslo og Stockholm og bestod af mange forskellige typer vogne. Mest dog tyske sovevogne af forkellig litra og i mange forskellige kulører. Flot tog. Det mest interessante var dog at dette tog ikke eksisterede i den danske publikumskøreplan, idet toget kun havde standsninger i Danmark for lokomotivførerskift. Der findes foto af dette tog, men jeg husker ikke i hvilken bog. Det kunne være den Steen nævner ovenfor. Iøvrigt har svenske og norske vogne mig bekendt aldrig kørt syd og vest for København pga. fritrumsprofilet. Sommerhilsen Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror nattogene gikk samtidig fra Oslo og Stockholm, for deretter å møtes i Helsingør hvor de ble koblet sammen. Motsatt vei ble togene delt og gikk hver til sitt. Her er et bilde av toget på vei til Oslo. De Svenske vognene kom på i Sverige og det var ingen Norske vogner med her. Slik at profilet igjennom Danmark ikke var noe problem da det kun gikk Tyske vogner. http://pix.njk.no/17/17094-0026.jpg Hilsen Kjetil |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det må ha vært i 1986.
Petter |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et eksemplar av de sovevognene som går i nattogene her i landet nå var vistnok avgårde på en jernbanemateriellutstilling i Frankrike eller noe når den var ny, men den ble da transportert som spesialtransport, og selv da kom den vistnok tilbake med skader i siden ut fra hva jeg har blitt fortalt.. Eirik |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Korrekt Eirik. WLAB-2 ble sendt til jernbaneutstillingen i Utrecht, Nederland for å delta i den prestisjetunge "Brunel Awards". Vogna vant forøvrig og fikk prisen med seg hjem. Jeg husker ikke detaljer om skader på vogna, men har hørt det var noen riper her og der. Det største problemet var imidlertid skiftepersonale i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland, som ikke var noe særlig glad i vogna. Den mangler som kjent fotsteg og håndtak for skiftepersonale. Noe som forøvrig gjør at vogna (samt hele B7-generasjonen) ikke går over grensa til Sverige. Her er link til et bilde: http://pix.njk.no/29/29644-w1989_0714_02.jpg Hilsen Kjetil |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nattogene gikk samtidig, men Stockholmstoget kom først. Vell en time føre. Nattoget ble stående på stasjonen i Helsingborg og vente på Oslo toget. Så ble begge Rc maskinene koblet fra og en T44 skiftet først Stockholstoget inn på ferga før de hentet oslo toget. Voglengden var tilpasset det ferga klarte. På dansk side ble togene skiftet sammen til et tog av togloket som denne morgen var en Me(danskens svar på di4.) og som trakk det inn til København. På tavlen ved perongen, på Hovedbanegården i København sto det: Nattog fra Stockholm/Oslo. Bare synd at jeg ikke fotograferte på den tiden. |
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan jo nevne at Sj kjører nattog fra Malmø til Berlin via Trelleborg. Men dette er nå og ikke, 1960-1970
|
||
A matter of life and death
|
||
Steen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har nå oppdatert min hjemmeside med informasjon om opprangeringer på tog mellom København og Oslo. Se http://www.modelltog.com/opprangering.htm for mer informasjon NB dette er kun et utvalg av de togene som kjørte på strekningen.
|
||
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fin side Steen! Jeg minnes å ha sett noen svenske sovevogner som står på Galgeberg (er det området heter?..ligger ikke langt unna ihvertfall) og har sett de der ganske lenge de få gangene jeg passerer. |
||
Tut, tut.
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Galgeberg, du tenker vell på Lodalen, det står 2 sett, det ene er dagtoget til Stockholm(med den røde resturantvogna) og det andre er nattoget til Stoclholm/Malmø(deles i Gøteborg til 2 tog) |
||
A matter of life and death
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |