Smøring / Åpning av lokomotiv |
Post Reply ![]() |
Author | |
Classic ![]() Viderekommen ![]() Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 25 november 2009 at 01:39 |
Har et lok som hikster å går, trenger smørning.
Men neimen om jeg er kar om å få fra hverandre lokomotivet, hehe. Er et 89 006 hvis det sier dere noe. Har hatt det fra hverandre for mange år siden. (mener jeg) Men har blitt litt redd for å knekke plasten. |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror kanskje du bør fortelle hvilket fabrikat dette lok"et har ....?
(.. eller er ![]() Edited by b e pedersen - 25 november 2009 at 08:31 |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
er ikke 89 det klassiske mærklin damploket?
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
I så tilfelle sitter det en skrue i toppen av den ene domen. |
|
![]() |
|
Classic ![]() Viderekommen ![]() Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 12 |
det stemte på en prikk.
er märklin ja. mente selv det satt festet på sidene nede og at man "vippet" bunndelen løs. godt jeg ikke tok i for hanrd da med andre ord. da er lokket separert og får en liten knert sykkelkjedeolje |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Nå er det kanskje for sent, men sykkelkjedeolje er ikke tingen å benytte i lok... Det finnes egen olje for dette fra Märklin.
Mvh Heine |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Er Märklin-lok så sarte at de må ha sin egne olje også?
![]() Jeg er fortsatt innehaver av en flaske med original Märklin-olje, men tror ikke noe på at de ikke fungerer på olje fra andre produsenter også. Så vidt jeg husker stod det noe om i bruksanvisningen til Märklin-lok at det ble advart mot å bruke matolje. Edited by ses - 25 november 2009 at 14:55 |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Hehe, nei da. Poenget er at sykkelkjedeolje blir for tykk. .
![]() ![]() |
|
![]() |
|
ja det er nok hakket for sent.
får tynne ut med litt elektrorens spray, og følge med litt! |
|
![]() |
|
hmm nei,
elektrospray tok den bare tilbake til utgangspunktet. får ta en kikk i boden etter noe annet passelig |
|
![]() |
|
Øyvind Ø. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Jeg har brukt symaskinolje og har ikke sett at den har gjort noen skade.
Oljen er tynn og flasken har lang tut som gjør det greit å komme til på trange steder.
|
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
![]() |
|
DagfinRognstad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Jeg bruker også alminnelig symaskinolje og det funker helt greit. I tillegg har jeg vært på apoteket og kjøpt en "engangssprøyte" som jeg har trukket oljen opp i og med sprøytespiss på, får man virkelig presisjon i oljingen!
|
|
Dagfinn Rognstad
|
|
![]() |
|
TomB ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Jeg har brukt LOK-fett B 52 i mer enn 10 år, akkurat som mange tyskere gjør.
Datablad for B 52:
Edited by TomB - 25 november 2009 at 22:03 |
|
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |