MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Nytt eller gammelt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt eller gammelt

Post Reply Post Reply
Author
rolf1911 View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rolf1911 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt eller gammelt
    Posted: 22 november 2009 at 15:49
Heisann, er helt ferskt med dette og trenger litt info og råd om hva jeg gjør videre...

Jeg har et Fleischmann sett fra 60 tallet i OK stand. Jeg er ganske sikker på at det er i H0 skalaen.
Så vidt jeg har fått med meg så finnes det to "typer" modelljernbane, Marklin og Fleischmann, eller?

Hvilke skinner passer med hvilke skinner?
Hva vil det si at baner er digitale?
Hvilke lok produsenter kan kjøre på en Fleischmann bane.

En vogn er en vogn, så de vil jeg jo beholde uansett.
Bør jeg skrote alle skinner og sporvekslere og investere i noe nytt?
Bør jeg parkere det to lokene jeg har, og kjøpe noe nytt (digitalt)?

Håper på noen tips her, for det er ikke så lett for ferskinger å finne ut hva som funker med hva...

mvh

Rolf
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2009 at 17:46
Originally posted by rolf1911 rolf1911 wrote:

Heisann, er helt ferskt med dette og trenger litt info og råd om hva jeg gjør videre...

Jeg har et Fleischmann sett fra 60 tallet i OK stand. Jeg er ganske sikker på at det er i H0 skalaen.
Så vidt jeg har fått med meg så finnes det to "typer" modelljernbane, Marklin og Fleischmann, eller?

Hvilke skinner passer med hvilke skinner?
Hva vil det si at baner er digitale?
Hvilke lok produsenter kan kjøre på en Fleischmann bane.

En vogn er en vogn, så de vil jeg jo beholde uansett.
Bør jeg skrote alle skinner og sporvekslere og investere i noe nytt?
Bør jeg parkere det to lokene jeg har, og kjøpe noe nytt (digitalt)?

Håper på noen tips her, for det er ikke så lett for ferskinger å finne ut hva som funker med hva...

mvh

Rolf
Hei!

Jeg kan gi svar på noe av det Smile:

-De to "typene" modelljernbane er likestrøm(roco, fleischmann osv..) og vekselstrøm (Märklin). Det bil si at nesten alle andre produsenter passer sammen med fleischmann bortsett fra Märklin.
-Det finnes mange typer forskjellige skinner, skinner med og uten balast med forskjellige sammenkobliner osv. Har du et bilde av hvordan skinner du har?
-Selve banen er ikke digital, man bruker de samme skinnene. Men man må ha nytt styresystem og alle lok som skal gå på banen må det monteres en dekoder i. Selve dekoderen er ikke så dyr, fra ca. 200 til 300. 
-Så lokene dine kan du egentlig beholde og digitalisere. Men hobbyen har kommet langt de siste årene når det gjelder detaljering og kvalitet. 

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på Smile
Christian L.
Back to Top
rolf1911 View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rolf1911 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2009 at 20:12
takker for informativt svar.

så du har egentlig ikke en fleishmann bane, det kan gå utstyr fra mange produsentert på den så lenge alt er likestrøm...  og det er "alt" utenom marklin.

Styresystem tror jeg ikke det er på den jeg har børstet støv av, så egentlig kan jeg investere i en dekoder i de to lokene jeg allerede har og heller kjøpe et digital startpakke som f.eks. NMJ har tilbud på nå. Det får jeg noen flere skinner, og et digitalt styringssystem antar jeg. Bare for å ha spurt, hva gir et digitalt styringssystem deg egentlig?  sånn i forhold til et analogt.

de skinnene jeg allerede har er vel så basic som de kan bli tror jeg. Det er svarte "plastsviller" og selve skinnegangen. Det er ikke noe "fyllmasse" eller noe sånt som jeg har sett på marklin skinner.

Synes de jeg har lignet veldig på de som heter "Settrack 100" på webshopen til NMJ, men så ser jeg ikke helt hva som er forskjellen på setline/streamlinge og code 100/83/75 heller :)
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2009 at 21:09

takker for informativt svar.

så du har egentlig ikke en fleishmann bane, det kan gå utstyr fra mange produsentert på den så lenge alt er likestrøm...  og det er "alt" utenom marklin.

Styresystem tror jeg ikke det er på den jeg har børstet støv av, så egentlig kan jeg investere i en dekoder i de to lokene jeg allerede har og heller kjøpe et digital startpakke som f.eks. NMJ har tilbud på nå. Det får jeg noen flere skinner, og et digitalt styringssystem antar jeg. Bare for å ha spurt, hva gir et digitalt styringssystem deg egentlig?  sånn i forhold til et analogt.

de skinnene jeg allerede har er vel så basic som de kan bli tror jeg. Det er svarte "plastsviller" og selve skinnegangen. Det er ikke noe "fyllmasse" eller noe sånt som jeg har sett på marklin skinner.

Synes de jeg har lignet veldig på de som heter "Settrack 100" på webshopen til NMJ, men så ser jeg ikke helt hva som er forskjellen på setline/streamlinge og code 100/83/75 heller :)
-Stemmer, med likestrøm kan alt gå om hverandre. Tipper du har "standard" skinner som man lett setter sammen og kan ta fra hverandre igjen. De forskjellige "code" (100/83/75) sier noe om tykkelsen/høyden på selve skinnen, hvis du tar en tur i en butikk ser du enkelt dette. Har du forresten vært innom en hobby butikk i det siste? Her får du mulighet til å se hvor bra og detaljerte modeller egentlig har blitt.

-Når det gjelder om du kan skal fortsette å bruke skinnene dine kommer litt ann på hva du har planer om? Skal du ha et anlegg som du setter opp og tar ned igjen? Skal du bygge et fast anlegg hvor du limer fast skinnene og bruker ballast som man strør over og limer fast har man flexi skinner som git en mer realistisk bane. Skinner med balast sånn som roco geoline funker ikke så bra til det, selv om det er fullt mulig... 

-Jeg har selv det norske startsettet til nmj med el16 "bergens ekspressen" og det kan anbefales! Skinnene vil da ikke passe med de du har, men du får lok og 4 vogner + digitalt styringssystem. Digitalt gir deg realistiske lok hvor lysene lyser hele tiden, selv om loket står stille. I tillegg er det enkelte lok, slik som det som følger med i det startsettet, har lys som endres i forhold til rettning.
Se link fra en enkel artikkel jeg har laget om settet: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4467&title=test-roco-nmj-startsett 
I tillegg kan du kjøre flere lok samtidig og styre de individuelt :-) Og i det startsette betaler man egentlig kun for lok og vogner og får skinner og digitalstyring med på kjøpet..

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer Thumbs Up
Christian L.
Back to Top
rolf1911 View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rolf1911 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2009 at 21:28

supert... har en grynde plan om å bygge opp en fast installasjon ja. kjøpe meg en sponplate eller to og sette i gang. Jeg vet at skinnene har vært brukt til dette tidligere, altså spikret fast i en installasjon.

Var innom en modelljernbanens dag i Bergen for noe år siden og fikk se detaljnivået ja, og både kona og jeg lurer nå på om dette kan være en måte å få kveldene til å gå :)   jeg kan ta det tekniske og hun lage modellene/landskapene.

Må si jeg faktisk vurderer å beholde det jeg har av skinner og vogner, og kjøpe det startsettet som du har. De skinnene som følger med i den pakken får jeg bare la ligge, men 3K for resten er vel rimelig?

Med en analog bane måtte du vel bryte kretsen for å kunne kjøre flere tog, altså en egen krets for hver del av banen du ville kjøre tog på.  Er det sånn at med digital styring er det 14V på hele banen til en hver tid, og så er det digitale styringssignaler som aktiverer hvert enkelt lok?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2009 at 11:51

supert... har en grynde plan om å bygge opp en fast installasjon ja. kjøpe meg en sponplate eller to og sette i gang. Jeg vet at skinnene har vært brukt til dette tidligere, altså spikret fast i en installasjon.

Jeg vil nok anbefale at du handler inn finér- istedet for spon-plater.
Det mest hensiktsmessige er å benytte 6 eller 12 mm finér, avhengig av avstand mellom understøttelsen.
Sponplater lagt horisontalt har en stygg tendens til å sige med tiden dersom du ikke bruker 22 mm gulvspon .... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2009 at 13:01

Hei Rolf,

Du sier du har sett fra 60 tallet. Har du da kanskje de gamle Fleischmann skinnene av blikk? Det ser du på at de er blanke (eller kanskje begynt å ruste)! De er hule innvendig og du stikker en tapp inn i neste skinne for å koble sammen. Har du disse, bør du skifte. Har du de nyere messing skinnene som kom på slutten av 60 tallet er disse gode nok. Selv driver jeg nå å river mitt gamle anlegg for å pusse opp og sette opp nytt anlegg (håper jeg). Har selv mye Fleischmann fra 1950 - 60 tallet. All gamle lok er renovert invendig - det man visst nok kaller revisjon i skala 1:1. Noen har nytt drivverk, noen har fått svinghjul etc. De fleste gamle lok har fått nye hjul. Husk at skinner og hjul er viktig for at du ikke skal gå lei, p.g.a. dårlig kontakt. Der er god plass i gamle Fleischmann lok både til mer vekt og til dekoder. Digitalstyring har jeg ikke greie på. Klarer meg bra med analog styring, men så vidt jeg har hørt, må du isolere motoren fra godset - dette er det andre som kan svare på bedre enn jeg. Lykke til.

perflo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2009 at 16:20

Bare for å ha spurt, hva gir et digitalt styringssystem deg egentlig?  sånn i forhold til et analogt.

Det gir deg muligheten for å kjøre flere lokomotiver/motorvogner uavhengig av hverandre uten å måtte ty til kompliserte elektriske koblinger. Med én kontroller styrer man ett bestemt lok (om gangen) uansett hvor på banen man er.
Svein S
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2009 at 20:07

.

Må si jeg faktisk vurderer å beholde det jeg har av skinner og vogner, og kjøpe det startsettet som du har. De skinnene som følger med i den pakken får jeg bare la ligge, men 3K for resten er vel rimelig?

Med en analog bane måtte du vel bryte kretsen for å kunne kjøre flere tog, altså en egen krets for hver del av banen du ville kjøre tog på.  Er det sånn at med digital styring er det 14V på hele banen til en hver tid, og så er det digitale styringssignaler som aktiverer hvert enkelt lok?
3 k er en god pris! Bare å slå til. Hvis du skulle har kjøpt alt det der løst hadde du endt på mye mer. Bare loket og vognene hadde endt på ca. 3200,-. Kan ikke så mye om digitalt, men det er en konstant spenning på anlegget ja...
Det høres ikke dumt ut å dele hobbyen med kona Smile Fint med felles aktiviteter!
Christian L.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 08:40
Kanskje dette er en enkel forklaring på digital-drift(?):
- Det ligger en konstans spenning på skinnene
- "På" denne spenningen sendes digitale signaler fra kontrollenheten (det som før var trafo"n) til en mottaker (dekoder) i lok"et som utfører ordren, fx "lys på/av", "hastighet opp/ned", "lyd på/av" etc etc
- Andre saker og ting kan styres på samme måte (ved å utstyres med dekoder), fx sporskiftere, signaler, lys på/av i vogner etc etc
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.