Norsk telefonkiosk |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 november 2009 at 14:26 |
Hei er det noen som vet om hvor jeg kan få tak i slik fin gammel Norsk rød telefonkiosk til modelljernbanen??
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kaster meg på og spør om det samme. Det var en artikkel i MJ-bladet 3/2008 om nettopp den norske telefonkiosken i modell, men det sto ikke stort om hvor man kunne få tak i en. Det eneste treffet jeg finner på nettet er ModellCompagniet, men det ser ut som den butikken er nedlagt.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den fineste etsede telefokiosken ble lagd av Hans Strømnes. Dessverre ser Hans Strømnes ut til å ha pensjonert seg som mj-bygger, og jeg tviler vel på om hans utmerkede nysølvbyggesett blir å få tak i. Selv var jeg så forutseende at jeg kjøpte meg 2 byggesett. Her er det ene: Det andre ligger trygt lagret i ubygd stand. Og nei, jeg akter ikke å selge det! |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fantastisk flott den modellen, Håvard!
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det er et fantastisk byggesett. Det er etset i nysølv (Litt mer solid enn messing og loddes litt lettere) og kom ferdig malt slik at det var en lek å bygge den. Et trivelig enkvelds prosjekt. Og tro ikke at det er etsingen det er noe feil med, grunnen til at "TELEFON" teksten ser litt rufsete ut i starten er at lyset i kiosken er litt for sterkt og gjør bildet litt overeksponert rundt de første bokstavene. Se nøye på "O"-en, det er ikke mye materiale som holder "innmaten" på plass! Hvis Hans Strømnes eller noen som har kontakt med ham leser dette: Det er definitivt marked for en ny serie av denne kiosken! Og hva med 0-skala versjonen? Edited by Håvard H - 02 november 2009 at 21:24 |
|
Roarj
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg kjenner etsekaren godt. Skal tipse ham om ønskene som her er kommet, så får vi se hva som skjer.
Mvh
Roarj
|
|
Roarj
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da krysser vi andre fingrene, Roar.....
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott gleder meg allerede.
|
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg slutter meg til dere andre!
|
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slutte meg til eg og!!
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Hafs
Viderekommen Joined: 03 november 2009 Location: Nårje Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hallo alle sammen ! Joda, jeg lever i beste velgående ! Ingen pensjonering enda Håvard !!!! Og fortsatt ikke gift, hverken med noen kvinne eller noen skala ! Jeg tilhører vel gruppen "sesongbyggere"; om sommeren har jeg altfor mye annet å drive med. Men nå er sesongen for modellbygging i gang igjen. Som noen sikkert vet så kjøpte jeg en datastyrt fres (STEP4) for noen år tilbake, og etter et utall knekte freser begynner nå ting å gå seg til. Mye av tiden har gått med til å teste hva som er mulig med den, derfor har etsingen blitt litt underprioritert. Dessuten så er også råvarene langt billigere og mer miljøvennlige så dette er et godt alternativ til etsing selv om det ikke er best til alle oppgaver. Har fått spesiallaget noen stikler (ser ut som en platespillerstift som er klyvd) og som kan gravere laaaaaaangt finere (0,05 mm) og mer presist enn hva som er mulig med etseteknikk.
Om jeg skriver for mye om telefonkiosken her så blir det vel kanskje betraktet som reklame og kommersialisme, men jeg skal ta et ordentlig "sjau" i løpet av denne måneden. Ellers så blir det neppe så mye annet salg, til det er det for mye annet å gjøre.
Og Håvard; husker fortsatt det trivelige møtet vi hadde på Løkken ! Har ikke glemt 0-skala og dine flotte modeller heller ! Men i denne skalaen og større må man skru til detaljeringsgraden enda noen hakk skal det være noen vits synes jeg.......har gjort en slik prøve i S-skala men konstruksjonen ble for omstendig. Prøver igjen.
God natt til alle som fortsatt sitter ved PC"en !
Mvh Hans Flågen Strømnes
|
|
Hans fs
|
|
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
Meget trivelig med et livstegn fra den kanten! Ser frem til å se resultater av dine eksperimenter med fresing. Har litt erfaring med slikt selv, så om du starter en egen tråd har jeg kanskje noe å bidra med. Ellers er det helt klar på tide med et "Vårslepp" igjen. Kommer tilbake til det, nå er det natten... |
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
For ordens skyld: "Sign me up" for et par telefonkiosker, dersom du teller tilbakemeldinger her. Har også en ferdig bygget; men den er så lekker å se på og enkel nok for mine fomlefingre å bygge at jeg gjerne tar flere, dersom du lager ny serie.
MVH
Morten M
|
|
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet. |
|
karsten
Nykommer Joined: 27 februar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er også interessert.
Mvh Karstein L |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det hadde jo bare vært helt topp hvis det kom en ny serie av disse ja! Stiller meg i kø sammen med de andre.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Utrolig flotte telefonkiosker! Eg merka meg at du etsa dei i nysølv, og at materialkostnadene var høge. Har noe slikt materiale på rull, det er 25mm bredt og ca.0,12mm tjukt. Er mye stivere enn messing, men og sprøere, egner seg ikkje til 90€ knekking. Oddvar O
|
|
Gospeltrain
|
|
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøper gjerne et par. Noe mer norsk enn dette fins neppe!
|
|
Hilsen
Roar Børte |
|
Hafs
Viderekommen Joined: 03 november 2009 Location: Nårje Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har kjøpt disse nysølvplatene i Tyskland (Saemann) og de var ferdig påført fotolakk. Det er noe klin å påføre slik selv og dessuten få det jevnt påført uten støv. Men Oddvar, du må etse brettekanter evt. +perforering for å kunne brette i 90 grader, da går det lekende lett. Joda, jeg skal lage en ny serie i et nytt etsesjau i løpet av denne måneden. Det kan hende at etseplatene jeg fortsatt har er for gamle og at jeg må bestille nye, så det kan bli en forsinkelse der. Enkleste er vel om alle interessert sender en PM eller ? Blir vel snart sperret pga. reklame nå......
Hans fs
|
|
Hans fs
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du tenkt på å heller få det etset proft? Da slipper du dette etsesølet selv. Du kunne fått mange telefonkisoker inn på en plate.
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Hafs
Post Options
Thanks(0)
|
Har regnet på det ja, men siden jeg stort sett etser til privat bruk i små serier er det ikke så aktuelt. Dessuten så er det litt spesialbehandling etter fjerning av fotolakken på denne kiosken som jeg ikke ville ha fått dersom jeg satt bort denne jobben. For andre oppgaver i tykkere plater derimot (> 0,3 mm) er det absolutt noe å tenke på. Det blir ikke lenger så mye søl ved selve etsejobben. Har lagd meg utstyr som stort sett unngår dette. Om noen har lyst til å se hvordan det hele foregår så er det bare å komme ! Ingen store hemmeligheter her.....
Mvh Hans fs
|
|
Hans fs
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om jeg er engang østpå så hadde det vært kjekt å titte innom å se på både utstyret og ting du har laget
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Hafs
Post Options
Thanks(0)
|
Og stedet er Råde i Østfold, en grønn oase midt i mellom all betongen, dvs. Moss, Fr.stad og Særp.
Velkommen !
Mvh Hans fs
|
|
Hans fs
|
|
hansu
FREMO-forummedlem Joined: 20 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å bekrefte interessen, også på Vestlandet.
|
|
Hans Utne
(NSB/H0) Nærbø |
|
TXP Skåra
Viderekommen Joined: 19 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, nå må jeg protestere, Hans! Det er ikke mye betong i min del av Fredtrikstad! Men sjø, jorder, skau og annet herlig. Og midt gjennom det hele går en jernbane! Kan ikke bli bedre!
PS! Tar gjerne 4 telefonkiosker jeg og!
Åsmund.
|
|
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
|
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
Snakker vi årets julegave her?
Må vel ha et par stykker selv! Et gratis tips: Arkitekter digger den lille røde rått. En annonse i Arkitektnytt kunne helt sikkert gitt endel salg. Årets firmagave! -H |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Hafs
Post Options
Thanks(0)
|
Men kjære Åsmund da, du bur jo i Onsø" ente i Freksta" !!!! Var glad for det for det er også en del av samme oase ! En ting til; FFK med bluesmusikk ??? trodde det var "Blasmusik" til fotballkamper jeg........
Huff, der sporet visst toget av gitt.......
Hafs
|
|
Hans fs
|
|
Hafs
Post Options
Thanks(0)
|
Håvard, jeg tipper at det da hadde gjort seg med en litt større kiosk. Med dører til å åpne og slikt. Neste jul kanskje........men arkitekter har vel ikke tid til å bygge selv og da blir slike modeller fort dyre. Men du behøver forhåpentligvis ikke vente fullt så lenge på den i 0.
Mvh
|
|
Hans fs
|
|
*Henning
Medlem i MJF Joined: 01 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Mulig det er litt frekt å spørre, men om dette er noe som produseres for salg henger jeg meg gjerne på. For den var utrolig flott. Stiller meg i køen jeg.Mvh Henning
|
|
Hafs
Post Options
Thanks(0)
|
Selvsagt ikke, bare send meg en PM så ordner det seg.
Mvh
|
|
Hans fs
|
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |