MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Kvaliteten på Piko?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kvaliteten på Piko?

Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kvaliteten på Piko?
    Posted: 03 november 2009 at 15:52
Jeg har fått en forespørsel fra en bekjent der sønnen på en 12-14 år vil starte med MJ. De besøkte begge MJ-messa TMJK hadde i vår. Spørsmålet var om Piko er et merke man kan anbefale. Jeg har ikke noe erfaring med Piko og vet ikke helt hva jeg skal svare. Men jeg regner med at det finnes masse erfaring blant forumets lesere.
Konkret nevnes dette startsette: http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=2&child_id=0&id=57181
Man tenker også i et langsiktig perspektiv, og om man bør digitalisere seg fra starten.

Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 17:24

Jeg skal ikke påberope meg noen kjemperfaring med Piko, men jeg har noen modeller liggende, og de virker å være adskillig mer solide enn Lima i sin tid var.

Ikke noe høyt detaljeringsnivå
, men ser ganske ok ut, det er midtstilt motor med svinghjul og drift på begge boggier på det ene loket jeg har, og det går pent i alle fall.
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2009 at 12:18
Jeg har to Piko lokomotiver, lignende det i det aktuelle startsettet. De er begge tunge og solide, med store hjulflenser og svaert stabil drift. De er absolutt greie som "oppstarts"-lokomotiver.

Jeg tror det er like greit aa starte med digitaldrift med en gang. Dert gaar nok ikke lang tid foer poden oensker seg lok nr to og da er det greit aa slippe aa tenke paa isolering av skinneblokker osv, men bare programmere en ny adresse og kjoere i vei med to lok samtidig.

Mvh
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
AlvaliaMj View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AlvaliaMj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2009 at 12:54
Hei

Har mange startsett fra piko på lager

Kvaliteten er upåklagelig og prisen er også meget gunstig

Tom

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2009 at 18:06
Originally posted by AlvaliaMj AlvaliaMj wrote:

Hei

Har mange startsett fra piko på lager

Kvaliteten er upåklagelig og prisen er også meget gunstig

Tom

Som kommersiell aktør blir en leser som meg i hvert fall, litt skeptisk, siden vi tenker at man gjerne vil selge sine varer. Derfor har jeg et tilleggsspørsmål: Når du sier er kvaliteten er upåklagelig, hva bygger du det på?
Svein S
Back to Top
AlvaliaMj View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AlvaliaMj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2009 at 20:57

Bilder av diverse Piko produkter. Bør komme til butikken vår og faktiske og bli imponert over produkene.

Edited by AlvaliaMj - 08 november 2009 at 00:26
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2009 at 00:00
Selv om diskusjoner om erfaring og kvalitet naturligvis er hjertelig velkommen så lurer jeg på om ikke akkurat denne debatten bør spores over fra sidesporet den nå var på vei inn på og tilbake til hovedsporet. En av årsakene er at deler av diskusjonen føres av en kommersiell aktør og ligger farlig nær grensen for produktreklame i forhold til forumets bruksregler

Mvh
Eirik
-Moderator
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2009 at 00:04
Enig at det ser pent ut. Det som imidlertid er viktig er hvordan driftsegenskapene er på lok o.l. Vi har jo erfaringer fra Lima-lokene El 13 og El 14 fra den gang de kom, at de så greie ut (i hvert fall synes vi det den gangen), men det viste seg at kjøreegenskapene var alt for dårlige. For å vite noe om det, trengs erfaring med å bruke det, og da er det ikke nok å se på modellene i en butikk. Særlig for en nybegynner i hobbyen er det viktig at lokene går bra. Funksjonalitet er viktigere enn detaljer og modelltrohet. Det er vel det som har vært Märklins suksess gjennom mange år. Driftssikkerheten er høy, og dermed har Märklin vært et vellykket valg som inngang til hobbyen. Startsett som bare fungerer ok de første turene for så å svikte mer og mer, er drepen for en nybegynner til hobbyen.

NB! Dette er generelle betraktninger. Det er godt mulig at Pikos startsett (og lok/mvg ellers) er helt ok, men det var altså det jeg lurte på om noen hadde erfaring med.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2009 at 00:08
Der kom det innlegg i mellom, gitt. Mitt over var svar på Alvalias. Eiriks kommentar er helt på sin plass, og jeg gjorde et forsøk på å vende tilbake til startspørsmålet om noen hadde erfaring med Piko.

Nå har den som spurte meg om dette for så vidt fått formidlet de første svarene, og var fornøyd med de, så slik sett kan denne diskusjonen for den del avsluttes. Men det kan jo hende at andre har nytte av den.

[Rettet skrivefeil 00:20]

Edited by ses - 08 november 2009 at 00:20
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2009 at 00:18
Og nå har Alvalia slettet innholdet i sitt innlegg. Hva var nå vitsen med det da? Det var jo fine bilder av materiellet og opplysningene var jo ikke bortkastet. At man så stiller litt kritiske spørsmål til hvordan informasjonen kan brukes, må man da tåle. Muligheten for å endre sitt innlegg etterskuddsvis har sine åpenbare ulemper.

[Tillegg 11.11.]
Men nå har bildene kommet tilbake igjen. Fint. Smile

Edited by ses - 11 november 2009 at 14:48
Svein S
Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2009 at 18:40
Min erfaring med Piko er både i salgsmessig hensende "ModellCompagniet" og har en del modeller fra denne produsenten selv.
Selv billige lokomotiver i hobbyserien har nem plugg slik at digitalisering av deres matriell er ikke noe problem - prismessig ligge Piko nederst i sjiktet - kvalitetsmessig er disse av en Ok kvalitet - jeg har ikke hatt noe trøbbel med kjøreegenskapene på disse - har både vogner og et par motortog - motorvogner kjører perfekt på mine K-skinner.
Jeg bruker å skifte ut hjul på vogner før de kommer på banen og har heller ikke her noen problemer med Piko vogner.
Detaljeringsmessig er Hobby serien ikke de fineste støb - hvorimot den alm serie har en kvalitet her som står mål med andre leverandører.

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2009 at 18:40

Svar til SES.
Nå lurer jeg litt på hvor du har erfaringer fra når du sier at det er Marklin en må satse på og ikke andre merker som bare fungerer et par runder? Jeg har i dag lok fra flere av disse andre produsentene b.l.a. lima, liliput, gutzold, fleischmann og roco. Eldste lok er ca: 30 år og samtlige fungerer helt bra! En må jo ikke starte med marklin først, for så å gå over til likestrøm senere hvis en ønsker det( tungvint). Se på fordeler og ulemper med disse systemene, så starter man der en føler å få flest fordeler.

Edited by kjelleren - 08 november 2009 at 18:42
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2009 at 19:44
Originally posted by kjelleren kjelleren wrote:

Svar til SES.
Nå lurer jeg litt på hvor du har erfaringer fra når du sier at det er Marklin en må satse på og ikke andre merker som bare fungerer et par runder? Jeg har i dag lok fra flere av disse andre produsentene b.l.a. lima, liliput, gutzold, fleischmann og roco. Eldste lok er ca: 30 år og samtlige fungerer helt bra! En må jo ikke starte med marklin først, for så å gå over til likestrøm senere hvis en ønsker det( tungvint). Se på fordeler og ulemper med disse systemene, så starter man der en føler å få flest fordeler.

Det har jeg da heller ikke sagt. Jeg har ikke uttalt meg negativt om de andre merkene generelt, kun positivit om Märklin som driftssikkert. Erfaring med nyere Märklin har jeg imidlertid ikke.

Edited by ses - 08 november 2009 at 19:45
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.