Fargevalg på maling.. |
Post Reply |
Author | |
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 oktober 2009 at 17:32 |
Vet dette spørsmålet har utallige svar, men ber likevel om tips..
Hvilken farge er fin for "grunning" av et område rundt en stasjon. Altså mørk brun jord eller lignende, som skal ligge under gress, trær etc.. Og hvilken type maling anbefales? Noen som kan hjelpe meg litt? Takker for alle innspill! |
|
ace@samlerforumet.net
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
En eller annen jordfarge, ikke godt å gi noen fasit på det.
Men hvis du kjøper en eller annen brunfarge + et spann med sort så kan du blande deg fram til den fargen du synes ser ok ut.
Ta en kikk ute i naturen og se hvilken farge jordsmonnet har.
Jeg kjøper akryl-interiørmaling av billigste sort på byggevaren (ofte kr 175,- for et 3-litersspann)
Strø gjerne over med sand eller jord i den våte malinga.
Edited by jevistad - 03 oktober 2009 at 18:47 |
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker så mye for tilbakemeldingen jevistad! :)
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
a[c]e
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor får man tak i brukende sand? Selvsagt i naturen, men er det noen som selger sand som er renset for bakterier etc? :-P
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker en ganske lys brun farge som grunning alle steder det ikke skal være bart fjell :
Så strør jeg på diverse sand og grus og litt større steiner : Slik ser det ut før "grønsken" kommer på. Så kommer et lag med litt grønt: Litt busker og gressfiber, og nå ser man knapt den lyse brunfargen som ligger til grunn. Når trær og ytterligere vegetasjon kommer på ser man enda mindre av den : Lykke til |
|
a[c]e
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser meget bra ut! Hvor får du tak i sanden du benytter? :)
Takk for innspill! |
|
ace@samlerforumet.net
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg henter sand i et gammelt sandtak. Får en fin blanding som gir et mye bedre inntrykk enn en ferdigblanding. Problemet er at sanden kan innholde mye som er uønsket på anlegget. Løsningen på dette er ha sanden i en illfast form og la den stå 20-30 min i stekeovenen på 200 grader, det tar kverken på det meste
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fant sand i en sandkasse på utsiden
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jaså, så du stjeler sand fra småungene?
Fra spøk til alvor: Byggemarkedene selger vel sand i poser eller sekker. I min ungdom hadde jeg sommerjobb hos Jacob Neumann AS i Bergen. Jobben besto bl a i å fylle sand i 50 kilos og 25 kilos plastsekker for salg til selvbyggere og andre. Vi tørket også sand som ble solgt til bensinstasjonene i mindre sekker. Den gangen var de fleste bilene bakhjulstrukket og mange kjørte med et par sekker sand i bagasjerommet om vinteren for å få bedre grep når det var glatt. Sanden kunne selvfølgelig også brukes til å strø under hjulene hvis man sto fast.
Petter Edited by traiNman - 01 november 2009 at 23:35 |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med nistematen i en boks, f.eks. isboks, når en er på tur i skog og mark - for ikke å snakke om på stranda - kan den før hjemturen beleilig fylles med sand
I alle fall her på Østlandet synes det å være sand-uttak i omtrent hvert skogholt ... Om ønskelig kan den skylles, tørkes og siktes. |
|
Bjørn Egil
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om du tar en tur innom Bryn en torsdag kveld (Skaarerbanens venner) kan du ved selvsyn få se den sanden vi benytter. Også kan vi jo også få høre om dine inntrykk fra FREMO anlegget på Gardermoen.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |