Hvordan lage trådkobbel |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 september 2009 at 18:20 |
|
I stedet for å fortsette inne i tråden om Fremotreffet på Gardermoen, starter jeg en ny tråd om det å lage trådkobbel.
Jeg prøvde meg som nevnt i går med 0,5 mm pianotråd, men den var for stiv. Idag har jeg prøvd å få tak i både gitarstreng 0,3 uten å lykkes og var også i en pianoferretning (med verksted), men de brukte ikke mindre enn 0,7 tråd. Dermed kan det bli litt vanskelig å finne om jeg klarer å få montert trådkobbel på vogner innen fredag, som fristen er. Men etter litt mer leting i gamle esker og skuffer, fant jeg en kvel med 0,3 mm blank tråd. Jeg prøvde å bøye til et trådkobbel av den, og det gikk mistenkelig lett. Så mistanken min er at dette ikke er pianotråd men kanskje nysølvtråd. Den virker imidlertid å ha god spenst når trådenden stikker ut av kveilen, men lar seg altså lett bøye med tang og i spisse vinkler. Så det jeg spør om er om dere som lager disse koblingene kan si noe om min mistanke er berettiget eller at 0,3 pianotråd faktisk er så lett formbar? HVa slags test kunne man for eksempel utsette koblingen for, for å teste de? (Prøvde å laste opp et bilde, men fortsatt samme feil som varslet om i går, men nå altså med billedopplasteren (i går var det generell fil-opplaster)). |
||
Svein S
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein
Prøv at bøje et stykke af tråden i en vinkel, med en tang.
Prøv så om du med fingrene kan "rette" den ud. Såfremt den ikke vender tilbage til den bøjede tilstand, da er materialet for blødt og formentlig nysølv.
Prøv at købe en guitarstreng, den koster lidt, men der bliver mange koblinger ud af den. Andre kan
nok fortælle hvilken str. disse strenge findes i. Jeg er desværre ikke noget ved musikken
Hilsen
Dan Edited by Dan Rasmussen - 08 september 2009 at 18:32 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein,
sjekk at tråden er magnetisk. Er den ikke det, duger den ikke som TB-kobling... |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja selvfølgelig - så enkelt kan det gøres.
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og det var den ikke. Da er det vel bare å prøve flere musikkforetninger i morgen. |
||
Svein S
|
||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan den ikke brukes som bøyle til tross for at den ikke er magnetisk?
|
||
-TUR-
Tore Urvik |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jo da, til selve bøylen kan man benytte annen egnet tråd. Jeg vil tro at det ikke er så vanskelig å få tak i gitarstrenger. Det er de to tynneste strengene på "ordinære" akustiske gitarer som benyttes, hhv. 0,25 og 0,30 mm, gjerne benevnt som 010 og 012. Edit: Liten trykkfeil... Edited by Bjørn R Larsen - 09 september 2009 at 06:26 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er mulig jeg i går var innom en butikk for primært el-gitarer, siden de ikke hadde slike strenger. Men jeg er kommet i lykkelige omstendigheter likevel, for jeg har en musikerkollega som hadde skuffen full av gitarstrenger, så nå er jeg den lykkelige innehaver av en gitarstreng som jeg tror må være 0,25.
|
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
hvordan lager man den boksen som kobbelet skal være i?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mange muligheter, som f.eks. styrenkloss med hull gjennom, messing U-profil med borret hull eller den varianten jeg foretrekker: En bit av en tynt messingrør. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg går ut fra at de kritiske målene/formen på kobbelet er selve kroken og dens avstand fra bøylen, samt at den kan vippes opp så mye at den løfter seg over bøylen på tilstøtende vogn?
|
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvem henvender du deg til? |
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg antar at forespørselen var angående "boksen" som TB-kroken festes i. Jeg skal få lagt ut noen bilder av dette i løpet av dagen. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På Fremo-Norge sine hjemmesider står det en god og informativ artikkel om bygging av TB-kobling.
Jeg har allikevel et par momenter jeg ønsker å belyse i tillegg: Gitarstrengen som brukes er svært blank, og gjør at koblingen blir mer synlig enn ønskelig. Et av fortrinnene med TB-koblinger er jo at de skal synes minst mulig. Jeg anbefaler derfor å bruke våpensverte på tråden, men det må gjøres FØR koblingen er laget (for best resultat). Jeg pleier å trekke gitarstrengen gjennom stållull, fint slipepapir e.l. noen ganger først slik at overflaten blir ren. Så dytter jeg hele strengen ned i flasken med våpensverte slik at hele strengen blir jevnt sortfarget. Deretter skylles strengen med vann og tørkes. Så kan arbeidet med koblingen begynne. Artikkelen hevder at TB-koblinger ikke virker særlig bra sammen med fjærende buffere. Jeg har en del materiell med TB-kobbel OG fjærende buffere og dette fungerer helt utmerket. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
To spørsmål: - Hva slags butikker går man i for å få tak i våpensverte, og kan man anbefale en bestemt type/merke der? - Ut fra en teoretisk betraktning vil jeg tro at fjærende buffere og TB-koblinger går helt fint når man drar vogner (hvilket er det vanligste), men jeg ser for meg noen problemer ved skyving, nemlig at buffere presses inn slik at bøylen ikke lenger planer med bufferplatene, og at da vil bøylene kunne gå over/under hverandre og slik kunne forårsake en uheldig påvirkning av nabovogna? |
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kjøpte min våpensverte i en jakt/fiske/våpen-forretning (for flere år siden). Jeg tror merket var Hoppe"s Gun Blue, prisen var dengang ca. 90,-. Vil tro at alle slike væsker som er beregnet for sverting av våpenstål vil fungere. Gitarstrengene jeg bruker er merket "plain steel". Bøylene vil nok i noen tilfeller gå over/under hverandre ved skyving av tunge tog med fjærende buffere, men det er ikke så mange mm fjæringsvei på bufferne og derfor ikke så stor fare for at bøylene skal henge seg opp i noe. Har ihvertfall aldri skjedd meg... Edit: rettet trykkfeil... Edited by Bjørn R Larsen - 09 september 2009 at 12:41 |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Har oplevet Tb byggere montere bøjlen, let på skrå/diagonalt mellem pufferne.
Denne fremgangsmåde betyder at bøjlerne, når vognene kobles sammen, krydser hinanden og pufferne vil derfor også når vognene skubbes, ikke være noget problem.
Ideen har jeg ikke selv afprøvet, men der skulle ikke være noget som hindrer at det kan lade sig gøre og ej heller hindre sammenkobling med andre med almindelig vandret TB.
Modelbanehilsen
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 09 september 2009 at 13:02 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er bilder av to forslag til festing av koblingskroken. En bit av en U-profil messing, med borret hull til tråden: Og her en bit av et messingrør. Denne metoden har jeg brukt ihvertfall på de siste 20 vognene, rask og enkel. Røret er limt fast på forhånd med lynlim (og bakepulver): Metoden med plastkloss er beskrevet på FREMO-Norges sider. |
||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Problemet med tråd/bøylekobling og fjærende buffere oppstår når vogner med litt overheng skyves gjennom vekselgater som danner en S-kurve. Nå er kravene i Fremo såpass lange veksler at jeg ikke tror dette er et problem. Monter dette på et par toakslede vogner med litt lang akselavstand og overheng og prøv. Da vil det snart vise seg om det er greit eller ikke.
|
||
Steinar
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er et bilde av de gitarstrengene jeg pleier å bruke.
I Kristiansand er det i alle fall 3 musikkforretninger som har disse.
Kan anbefale alle som driver med litt selvbygging å skaffe seg gitarstrenger med en gang, for dette er høykvalitets stålstreng som er bra til så mye. Eksempel:
-- Et vinterprosjekt er "Leipzig"-vogna på bildet, som forhåpentlig blir til flisvogn Lt4 7038 med nye håndtak av gitarstreng på hjørnene og under bufferne.
-- eller: Denne uka monterte jeg en liggende Tortoise sporvekselmotor med gitarstreng 020 som overføringsstang bort til vekseltunga.
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Mitt favoritt feste for bøylen, er i likhet med Bjørn R, en liten messingstang, men jeg lodder den på en bit printkort (kortet som brukes til å lage elektroniske kort, som alle komponentene loddes fast til). Printkortbiten limes deretter til undersiden av vogngulvet, bak bufferbjelken.
Poenget er at da har jeg en liten justeringsmulighet for kroken ved å varme opp messingrøret med en loddebolt, uten at plasten i vogna smelter.
Jeg har heller ikke opplevd nevnverdige problemer med fjærende buffere.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da har jeg bøyd til mitt første TB-kobbel i riktig vare. Det gikk rimelig greit, men jeg strevde en del med knekk nummer to (regnet fra kobbelets synlige ende) som medførte et par fingerpunkteringer med litt utsivende blod som følge. Vinkelen foran er svært spiss og avstanden opp til knekken kort. Er det noe tips å få fra erfarne på hvordan gjøre dette på en lur måte?
|
||
Svein S
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmm, ikke noe annet enn at jeg bruker en svært liten flat nebbtang.
Ellers knekker jeg opp både knekk 1 og 2 før jeg kapper tuppen. Da er trådene på hver side av disse litt lengre og lettere å jobbe med.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er funksjonen til bakepulveret? |
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det gjør at CA-limet "fyller" mer. Også ypperlig til å tette hull i hardere materialer. Fant tipset her opprinnelig. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for raskt svar.
Så på lenken du gav til LArs Lundgrens side, og den viser faktisk en annen tegning av TB-koblingen, men funksjonelt lik, så vidt jeg kan se. Jeg antar da at disse går om hverandre? Lindrens koblingskrok virker enklere å lage hva angår selve kroken ytters, med bare én knekk. |
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tydeligvis ikke lenger, jeg har (hadde) én vogn som opprinnelig hadde slike kroker som bildet viser, men den ble tatt ut av spillet i årets Arendal-treff med begrunnelse at krokene ikke passet |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tegningen på Lars Lundgren"s side er versjon 1 av TB.
Kroken vi bruker i dag er en videreutvikling, som gjør det enklere og sikrere for kroken å treffe den andre vognens bøyle og gå over denne. Edited by Asgeir - 13 september 2009 at 14:46 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det som volder meg litt besvær, er den skarpe knekken mellom hornet og kroken (første knekk, altså). Teoretisk kan jeg ikke helst skjønne hvorfor den må være så skarp. Hvis den kunne være litt rundere ville det være lettere og raskere å bøye den til. Har man gjort noen forsøk her som tilsier nødvendigheten av en så skarp knekk?
Edited by ses - 13 september 2009 at 16:20 |
||
Svein S
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |