G4 vogner |
Post Reply ![]() |
Author | |
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 09 september 2009 at 00:49 |
Noen som vet hva slags farge det var på taket på G4 vognene, de vognene med ståltak var vel grå og de vognene med tretak hadde takpapp?? Kan dette stemme?? |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det med ståltak kan ha vært grå, men også røde som vognkassa ellers. Mener også jeg har sett sølvfarget. Noen hadde takpapp som du sier, og det gir vel mulighet for en rekke grånyanse. Noen skal også hatt lærretsduk, mener jeg noen sa på Krøderbanen nylig. De vil antagelig ha hatt en lys gråfarge. Så konklusjonen er vel at fargen på G4-vognene var svært variert. Så kommer smussing i tillegg. Hvis du er i dampperioden (før 1960 i praksis) ble godsvognene fort ganske sotete, ikke minst på taket.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for svar Svein, det var veldig opplysende
![]() |
|
![]() |
|
Steinar Snøtun ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De første G4 vognene kom i 1932 hadde hadde ståltak. I 1944 fikk vognene i tillegg skråavstivere ved dørene, og fra 1948 ble de levert med tretak og tjærepapp. Fargen på taket var til å begynne med rødbrun som vognkassen, men i 1936 bestemt at takene og det lille taket over døren skulle males sort. Et av problemene med ståltak er at vognene blir svært varme innvendig om sommeren, og sort tak gjorde det nok ikke noe bedre. Det finnes bilder av vogner med aluminiumsfarget tak, og dette kan ha vært et forsøk på å redusere varmen. Tror nok at de etterhvert fikk tilbake den rødbrune fargen over det hele. Grå ståltak har jeg ikke hørt om, men utelukker det ikke.
En annen detalj. Stigtrinnet i motsatt hjørne av bremserplattformen kom først i 1959 og ble påsatt vognene etterhvert som de kom til revisjon. Det ble også montert håndtak over stigtrinnet på hjørnestolpen og stålprofilen nærmest enden. Først i 1972 kom de to horisontale håndtakene som går fra hjørnestolpen til nærmeste sidestolpe. |
|
Steinar
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |