Digitalt Märklin |
Post Reply |
Author | |
2mjo
Viderekommen Joined: 24 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 august 2009 at 17:46 |
Hei!
Jeg har et digitalt Märklin startsett med Mobilstation, er det mulig å styre sporskiftere med denne, dersom det kan gjøres hva må man ha i tillegg til motor og dekoder som er montert under sporskifteren? |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Nei, du kan dessverre ikke styre sporveksler eller signaler med Mobilstation. For å få til det må du eventuelt oppgradere til en Centralstation. Og da trenger du bare en motor og dekoder under sporvekselen. Alternativet er å styre sporvekslene og signalene konvensjonelt (analogt) med vanlige kontrollbokser eller en "Gleisbildstellpult" og kontaktskinner, sporfelt og reléer. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja.....
Om man kjøper siste utgave av MIBA´s ekstrautgave av Modellbahn Digital, så står der beskrevet et lite prosjekt for fingernemme, der man kan bygge inn funksjonaliteten til også å styre veksler og signaler i en MS for en billig penge.
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg hadde hørt litt om det fra tidligere, men fant ikke noe i farta før jeg skrev svaret over. Har du en link til beskrivelsen? Spørsmålet er også hvor vanskelig er det å utføre dette for amatøren? Og hvor mye koster det faktisk?
Alternativet er jo kanskje å vente på den nye Mobile Station 2 - beskrevet i denne tråden. Kapasitet er 22 lok og 320 sporveksler/signaler. Og da kan man kanskje bruke den gamle MS som slave. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
2mjo
Viderekommen Joined: 24 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen!
Takk for svarene, da velger jeg å ha konvensjonell styring av sporveksler og signaler. |
|
belsebub
Medlem i MJF Joined: 24 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, jeg er ny her på forumet, nevenyttig og ubeskjeden nok til å ville prøve dette Men kunne du gitt oppgitt hvilket nummer/utgave av dette magasinet det er snakk om slik at jeg slipper å plage postmannen med å bære rundt på en alt for tung og tykk bladbunke. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bjørn Egil
|
|
belsebub
Medlem i MJF Joined: 24 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for tips. Blad bestilt så får vi se om jeg svir fingrene eller en MobilStation
Skal holde Dere oppdatert. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |