Sommeren togeventyr |
Post Reply |
Author | |
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 juli 2009 at 14:50 |
Tirsdag kveld var jeg hjemme igjen etter 4 dager med togfotografering langs Dovrebanen. Har hatt en knalltur! Totalt ble det tatt 400-500 bilder i fra strekningen mellom Rudshøgda, kjørt 1356 km og 34 ganger ble statoilkoppen fylt :giggle: Turen gikk nordover på natta mellom fredag og lørdagen i høljregn, ble noe skeptisk til hvordan det skulle gå med fotograferinga neste morgen, men da jeg stod opp på hytta i Ringebufjellet kunne jeg konstatere at været lettet. Dagens mål var togene 42 og 45 som går med 18 - lok og B7 vogner samt gt. 5732, 5736 og 5737. I tillegg håpet jeg på at jeg skulle få med meg Hectorrails tømmertog fra Otta, men dette dukket dessverre ikke opp denne dagen. Dette toget kjøres kun etter særskilt ordre i fra Otta til Hove lørdager, så det var ikke akkurat noen bombe at det ikke dukket opp... Jeg har fotografert svært lite langs Dovrebanen tidligere så jeg hadde ikke sett meg ut noen spesielle fotoplasser jeg kunne tenkt meg å prøve ut. Unntak av Losna stasjon hvor jeg var en tur i vinter. Derfor ble turen startet her. Losna er et lite tettsted med 5-10 eindommer på vestsiden av Gudbandsdalslågen omtrent midt mellom Fåvang og Tretten. Stasjonen har ikke togstopp lenger, så i grunn er det en ganske stille plass. I grunn greit, begynner å bli lei av folk som skal spørre og grave om alt og som ikke ser at togfotografering kan være en hobby det også. Jaja nok om det... Noe tømmertog i regi av Hectorrail ble det altså ikke, dagens første tog ble derfor 41 som gikk med dobbelt 73 sett.
Det lille røde arbeidsjernet mitt parkert på Hundorp stasjon. Etterhvert var det tid for tog igjen, turen gikkderfor sørover igjen til Hunderfossen. Her er det en fin plass like sør for selve demningen før jernbanen krysser elva over mot vestsiden. Man kan se plassen fra E6"en.
Og like etter dundrer gt. 5736 over brua nordfra.
Neste tog nå skulle være gt. 5737 et par timer senere... Tiden frem til dette ble brukt til å kjøre rundt på utkikk etter fotoplasser. Til slutt falt valget på en "sikker" løsning, en stasjon. Tretten ble plassen. Men kom det noe godstog, NOPE! Jaja det ble bomtur denne gangen, også en side av togfotografering. Men tog 44 ble det dog et bilde av :) Så gikk turen tilbake til hytta for og brette opp arma og trylle frem mine unike kokkekunster i form av en fjordlandpakke :giggle: Kunne vel sikkert prestert noe bedre, men man blir litt lat når man er på hytte uten strøm, vann og maten skal lages på primus :P Middagen servert! Ikke lett og se hva det egentlig er, kunne vært lapskaus, men det er altså FINNBIFF :wink: Så ble det etterhvert natta.
Men først litt "lett etter fotoplass" kjøring. Hvis dere noen gang har kjørt vestsideveien mellom Ringbu og Fåvang vil dere merke at man kjøre en del oppover fra dalbunnen hvor jernbanen går. Vel etter litt kartlesning hadde jeg funnet meg en vei på kartet som gikk fra vestsideveien og ned i dalen til jernbanen.
Vel ute av bushen satte jeg like så godt nesa nordover til Vinstra for gt. 5901.
Ble en middagsbuffet og ikke noe mer togfoto den dagen....
Turen gikk nordover også denne dagen. Første stop ble Harpefoss omformerstasjon for et par bilder.
Så var det litt dødtid igjen. Turen gikk derfor videre til Kvam.
Noen km før Otta krysser jernbane elva over på vestsiden. Jeg fant veien som går pararellt med jernbanen på denne siden av elva, her var det mye fine fotoplasser å velge i Tog 41 like sør for Otta...
Tog 41 og 42 krysser på Otta så like etter kunne jeg vente meg 42... dog som vanlig forsinket...
Neste tog skulle være gt. 5702 i følge ruta. Det også forsinket. Jeg holdt nesten på å gi det opp da det plutselig dukket opp. Og bilde ble det
Innimellom disse togene ble det tur inn til Statoilen i Otta for å tanke opp drivstoff til fotografen og sjåføren, tror dem begynte å lure litt når jeg kom tilbake for 4 gang på en dag :giggle:
Litt etter kommer det ut av S-kurven i sør.
Neste tog er gt. 5731, her litt nærmere Otta, måtte hente en kaffekopp Dagen ble avsluttet med kryssning mellom tog 45 og 44 på Kvam stasjon. Så var det tid for ja... Fjordland
Turen gikk ned til Hunderfossen til samme plass jeg var innom på lørdagen for Cargolink og et Cargonet tog. Begynte å regne, men varebilfolket har løsningen på slikt... Så dukket Cargolinken opp like etter 11... Og Cargoneten like etter... Valgte å kjøre Rv. 213 istedet for E6"en sørover fra Lillehammer slik at jeg kunne følge jernbanen. Første stopp ble Bergseng.
Og tog 42 i motsatt retning... Turen gikk videre til neste stasjon, Brøttum. Da jeg kom til Brøttum gikk bommene ned for tog 320 til Skien.
Det var det for denne gang :) |
|
Hilsen Andreas.
|
|
AleksanderB
Medlem i MJF Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flotte bilder og tilhørende tekst Andreas!
Dette var gøy!
|
|
Hilsen Aleksander
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange glimrende bilder. Ble nesten som å være med selv. Flott med tekst til bildene. Har du noen flere bilder fra omformerstasjonen på Harpefoss. Ideer å hente...? |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempeflotte reiseskildring
MVH Espen |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
steppen
Veteran Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flotte bilder og ikke minst reiseskildring. Takk for at du delte den med oss.
|
|
Mvh Stein
|
|
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott "artikkel"
Har hytte selv på Ringebufjellet, fint der oppe!
|
|
Christian L.
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tilbakemeldningene alle sammen!
Var morro med en litt lenger tur enn vanlig, så det blir nok flere slike turer. Kanskje allerde senere i sommer, vi får se
Ove: Dårlig med flere bilder fra Harpefoss. Men har tenkt meg tilbake dit etterhvert. Hadde vært noe å bygge anlegget dette ja... Om det blir noe av får tiden vise
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
janingar
Nykommer Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare noe jeg har merket meg etterhvert. Ligger alle omformerstasjoner til jernbanen inne i fjellet? og evt. hvorfor det?
Bare lurer, er ganske mye jeg har lagt merke til opp gjennom årene, men aldri fått noen forklaring på :D |
|
Jan Ingar
Mitt galleri |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
AV sikkerhetsgrunner
|
|
Svein S
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men det er langt fra alle omformerstasjoner som ligger i fjellet. en del nybygde ligger i egne bygg satt opp for formålet langs linjen.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |