Koblinger |
Post Reply |
Author | |
perflo
Medlem i MJF Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 juni 2009 at 14:50 |
Hei,
Som gammel Fleischmann fan, har jeg i alle år brukt Fleischmann hakekobling mellom lok og godsvogner, idet disse er lett å koble av og på. (Mellom passasjervognene bruker jeg Roco kortkobling). Er der noen eksperter der ute som har formening om sikkerheten når det gjelder ufrivillig avkobling? Er Maerklin koblingene sikrere mot ufrivillig avkobling enn Fleischmann"s kobling? Jeg har noen vogner som stadig vekk kobler seg av i fart. Innspill mottaes med takk.
Mvh
Per Flood
|
|
perflo
|
|
magnus
Medlem i MJF Joined: 09 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 49 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har for mange år siden gått over til å bruke Fleischmanns kortkoblinger. Etter det har jeg nesten ikke opplevd ufrivillig avkobling.
Jeg har i løpet av over 50 år forsøkt det som finnes (og fantes) på markedet av koblingstyper, og funnet at Fleischmanns kortkoblinger er den beste.
|
|
magnus
|
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker også Fleishmann KK for NEM lommer. Men har sett problemer med ploger på de fleste lok. Finnes det noen med lenger "stamme" slik at utløser tappen kommer klar plogen?
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, lengden er fast siden hele poenget jo er å få normale togstammer tettest mulig. Tyskerene ser ikke helt problemet med ploger slik vi gjør det
Men det finnes en variant med kortere utløsetapp som er beregnet på å brukes på tannstangstrekninger. Uten å ha sjekket lurer jeg på om de heter 6514 ?
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker konsekvent Fleischmann kortkoblinger på alt materiell.
Disse koblinger er vel det beste kompromis mellom funksjonalitet, sikkerhet og minst synbarhet på markedet?
Har også hatt noen utfordringer mht. ploger på lok og disse koblinger. Som regel kan man runde av spissen på plogen med litt filing. Det er egentlig ikke noe større kompromiss enn det hullet man må lage til NEM-lommen?
Ellers har jeg i ytterst få tilfeller måtte forlenge NEM-lommen noen millimeter. Til det bruker jeg en lomme fra en utrangert vogn eller en løs lomme som er å få kjøpt fra Symoba. En passende bit skjæres av og limes som forlengelse på originallommen.
På messingmodeller bruker jeg andre metoder.
Minst synbar er en svertet firkantprofil på 1 mm. som bukkes til som en vinkel og festes på samme måte som originalkoblingen (med fjær på baksiden).
Ulempen er at man ikke kan koble mot andre tilsvarende koblinger (multitraksjon). Jeg hadde en El 11 på FREMO-treffet i Arendal som gikk med denne løsning forleden år.
Dersom jeg vil ha "alle muligheter" bruker jeg en U-profil 2x3x2 mm. som er litt sammenklemt og er festet til en firkantprofil på 1 mm. i hullet for originalkoblingen. Da kan man bruke kobling Flm. 6570 (eller andre typer med "svalehale") i denne U-profilen og få en høydejusterbar løsning.
Fordelen er at man da ikke behøver endre noe på messingmodellene for å få en funksjonell kobling av den type man måtte ønske.
(Glemte å presisere at den første løsningen (minst synbare) kun kobler mot Fleischmann kortkobling og med "enkel sikring". Normalt er det dobbelt sikring på denne koblingstype.) Edited by Kjell H. - 26 juni 2009 at 20:42 |
|
perflo
Medlem i MJF Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei alle, Takk for svar. Det jeg sliter litt med er Fleischmann hakekobling og lurte på om Maerklin standar kobling holder bedre. Kanskje jeg skal gå over til Fl. kortkoblinger på godsvogner. Bruker hakekobling fordi denne er lett å koble av med avkpbl. skinner. Jeg har faktisk gått over til Roco kortkobling på personvognene, da jeg fikk problemer for noen år siden med at avkobl. tappen på Fl. kortkoblingen hadde en tendens til å løfte seg under kjøring, slik at vognene koblet seg av. Prøvde den gangen med å legge litt Aralit lim på "tuppen" for å gjøre tappen tyngre. Jeg har måttet forlenge noen kortkoblinger noe, idet jeg har noen skjulte 41,5cm radier (som skal vekk). Buffertene henger seg opp på de gamle teak vognene og B1 vogene. Jeg har filt av NEM lommen i bakkant nok til at det fungerer. Det ble litt slark i koblingen men det hjalp å legge litt "gjengelim" inne i lommen. Denne limen herder, men er ikke sterkere enn at den løsner når man drar i koblingen. Ellers har jeg laget noen fastlimte koblingslommer på noen gamle vogner. |
|
perflo
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er pussig at du har problemer med Roco´s egne kortkoblinger og Roco-materiell i radier på 410 mm.??
Jeg vet at teakvognene ikke virker noe særlig med de Märklin-koblingene som de er levert med - men stive kortkoblinger og kullisse (som disse vogene har), bruker å gå helt fint og ned til 360mm. radius.
- Er du sikker på at du ikke har noen "knekk" der radius er mindre enn 360 mm.?
- Likeså det problemet du sier med at Fleichmann kortkoblinger løser utilsiktet ut? - Er det mye "telehiv" på banen din? Da kan dette skje i ekstreme tilfeller.
Min erfaring er at selv B3-vognene til Lima (med svake kulissefjærer)oppfører seg eksemplarisk med Fleischmann kortkoblinger men sporer av med koblinger av Märklin-type om det blir et tog på 4-5 vogner eller mer.
Kanskje du må lete etter årsaken et annet sted enn koblingene??
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |