Forebygging / Fjerning av støv! |
Post Reply |
Author | |
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 mai 2009 at 18:37 |
Noen som har gode tips til hvordan man klarer å forebygge eller fjerne støv på en effektiv måte? Plages med store mengder støv på anlegget, og tror ikke jeg gjør rent mindre enn andre
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
steppen
Veteran Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøpte støvsugervognen til http://www.lux-modellbau.de hos Amundsen hobby, og etter å ha kjørt den en runde på anlegget til Nils Gullhav kan jeg trygt si at den virker.
|
|
Mvh Stein
|
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
Korleis er det med aktiviteten i naboromma? Klesvask ,tørketrommel ,opne dører og/eller gjennomgangstrafikk? Ventilplassering osv. Andre rutiner?
|
|
AT
|
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for svar! Hva med støv på resten av anlegget (utenom skinnene)? Vanlig støvsuger ser jeg for meg blir for kraftig?
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har et lite anlegg som jeg kan ta ut.
Det står plassert på en slik måte at man er to personer som snur det på høykant, og ta kan det helt fint ut på utsiden av huset. Jeg tok av alle løse deler og brukte kompressor og med svak luftstyrke for å blåste bort alt støvet. Mitt anlegg er alt nesten limt fast. Bare skinnene er løse enda. Så hvis du har kompressor, hadde det vært en mulighet. Jeg synes selv at det er litt farlig å bruke støvsuger, for da kan fort mange deler komme inn i støvsugeren og bli borte. Lykke til! |
|
Eirik
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bruk en tennissokk eller en damestrømpe og tre på munnstykket til støvsugeren. Da kan du støvsuge anlegget uten å suge med detaljer. Støvet fjerner du med fingra etterpå.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det gjelder spørsmålet om forebygging av støv, har AT stilt en rekke relevante spørsmål om nærliggende aktiviteter som kan bidra til ekstra mye støv, men jeg tror det uansett vil være umulig å unngå støv helt.
Et råd kan også være å unngå (unødvendige) tekstiler i togrommet. Men en "tilpasset" støvsuger er nok uansett greit å ordne seg når en har et fastmontert anlegg. |
|
Bjørn Egil
|
|
a[c]e
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for gode tips.. Skal unngå å tørke klær på modelljernbanerommet :-)
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Skal unngå å tørke klær på modelljernbanerommet :-) " Tuller du eller tørker du klær på mj rommet?
Min påstand er at tekstiler bidrar til mykje støv på sikt. Ein del støvsugarar fungar og som støvblandar. Nye vedovnar og innerdelen til varmepumper flyttar støvet effektivt rundt.
Ein annan ting er at når støvlaget er tjukt nok blir det skitt av det. Skittlaget er endå vansklegare å fjerna. Du praktiserar ikkje samme reinhald på anlegget som i huset ellers.
|
|
AT
|
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Jeg praktiserer null tekstiler på rommet hvor modelljernbanen står, og etter at jeg begynte med det, er støvproblemet minimalt. Kona mi synes riktignok det er litt stusselig uten gardiner..
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
... od de (fleste) besøkende er også nudister ..? |
|
Bjørn Egil
|
|
a[c]e
Post Options
Thanks(0)
|
Det var forsøk på en spøk ja! Ingen tekstiler på det rommet. Det har det aldri vært Edited by a[c]e - 29 mai 2009 at 16:01 |
|
ace@samlerforumet.net
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |