Ankomst |
Post Reply |
Author | ||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 mai 2009 at 00:37 |
|
Denne ankom torsdag, en skjønnhet.
Og en liten sammenstilling. Mogulen er under ombygging etter inspirasjon av type XVI, se bilde s 243 Damplokomotiver i Norge. 2-4-4 er inspirert av type XXVII. Feil sporvidde, ja jeg vet det, men dessverre lager ikke bachmann eller andre lok med sporvidde 0n42 Edited by TeVe - 02 mai 2009 at 00:39 |
||
Terje V.
|
||
Hagen
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 164 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fine lok, heldigvis har Bachmann også kommet opp i en kvalitet det går an å bruke.
Har kjøpt inn 3 gamle Big Hauler lokomotiv (4-6-0) for å bygge om til Norska forbilder. Type 27 eller 46, 30 0g 32 |
||
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, dette var fine lok!
Jeg har omtrent samme "samlingen" av loktyper med amerikansk forbilde - men bare i "live steam".
Da slipper jeg alle kontaktproblemer ved utendørs kjøring. :-)
- men får da noen andre "små utfordringer" (som mange faktisk setter pris på).
|
||
TeVe
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mitt problem er at to av lokene er analoge og to digitale, så det blir å velge mellom dattera vevre Digi Tale eller mora den brede Anna Loge.
Altså må minst to av lokene bygges om. Skal jeg digitalisere alle de andre også så blir det nok litt jobb å gjøre i sommer. Med digitrax og ez-command (som jeg har) så kan man jo også kjøre analogt. Blir ikke noe stort anlegg her, da det for 0n30 er under forberedelse en hyllebane, så egentlig kan man ikke kjøre med mer enn to lok ad gangen og da kan det like gjerne bli analogt. Edited by TeVe - 02 mai 2009 at 14:45 |
||
Terje V.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Monterte inn lyd i en LGB-Mogul for noen år siden. Dette virker utmerket og lyden er "fyldig og fin" i den skalaen som tillater bruk av de aller største høyttalertypene som ESU leverer.
Har også gjordt lyden hjulsynkron med 4 dampslag pr. hjulomdreining vha. et Hallelement og roterende magneter.
Synes det "gjør seg" ekstra godt i denne store skala.
Ellers er det også lettere å digitalisere lok i større skala, etter min erfaring. Utfordringene ligger i å finne dekodere som klarer nok effekt til motor og spesielt røykaggregat (om dette er 5V).
|
||
TeVe
Post Options
Thanks(0)
|
|
I disse lokene (bortsett fra porteren) er det massevis av plass til dekoder. Tenderne er tomme på de analoge utgavene. Ettersom jeg er døv på ett øre og med svært dårlig hørsel på det andre så er lyd ikke aktuelt. Lokene fås også som digitale med lyd.
|
||
Terje V.
|
||
Arkitekten
Viderekommen Joined: 02 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 63 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ehm... hvilken skala er det vi snakker om...?
|
||
Hvem, sa du?
Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv. |
||
Hagen
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 164 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tipper 0 (0n30)
|
||
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
||
TeVe
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skalaen er 1:48, sporvidde 16,5mm (tilsvarer 762mm = 30" i 1:1) derav 0n30 - null narrow gauge 30 inches
Edited by TeVe - 04 mai 2009 at 23:32 |
||
Terje V.
|
||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
16,5mm må være feil...? Om jeg ikke er helt på bærtur så er jo det enda tynnere enn H0... 160,5?"Siden 16mm er 1.6 cm. |
||
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
|
||
Hagen
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei det er korrekt, kjører på H0 skinner. I Storbritannia blir det ofte referert til som 0-16,5 Fleischmann har "Magic train" serien sin, som de kaller 0e Ikke samme skalaene, men samme konsept med H0 skinner. |
||
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det der ja... Det hadde jeg helt glemt.
Hvor mye betalte du for disse da? Vet du om noen butikker som selger slikt i London? |
||
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
|
||
TeVe
Post Options
Thanks(0)
|
|
For denne sporvidden har vi:
Europa: 1:45, betgnes 0e UK og Frankrike: 1:43,5 (7mm til foten) betegnes 0-16,5 USA : 1/4" til foten dvs 1:48 og betegnes 0n30 eller 0n2,5 Mine er kjøpt fra England og Tyskland. Modellbutikker i London kjenner jeg ikke til etter W&H forsvant for mange år siden etter å ha prøvd å selge Märklin. Her er siden til annen forhandler i UK. http://www.ngtrains.com/Pages/Bachmann/bachmann.htm Du finner prisene ved å klikke på bildene på siden. Mye lok for pengene etter min mening, bra modeller er det også blitt. Edited by TeVe - 06 mai 2009 at 20:07 |
||
Terje V.
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |