Et Kortkoblingsproblem |
Post Reply ![]() |
Author | |
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 08 april 2009 at 22:48 |
Jeg kjøpte meg noen sånne kortkoblinger...
Siden det er så "populært"... Mitt PIKO ER20 lok har litt problemer med disse... Alt jeg har av ROCO, som også var merket på disse koblingene, Har ingen problemer med dem. Men koblingen blir sittende for langt bak på ER20 loket mitt. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå... Forslag? Jeg liker kortkoblingene veldig men de er jo bare kompatible med ROCO materiell... Så i svinger så sporer enten vogner eller tog av pga at buffertene går i hverandre. |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå kjenner jeg ikke dette loket, men for å kunne bruke kortkoplinger, må vogn eller lok være utstyrt med en såkalt kulissestyring. Denne virker slik at hele holderen for koplingen beveger seg sidevegs (dvs ikke bare dreier om ett punkt)
Det er vanlig at lok ikke har slik kulissestyring og da må de enten bruke "lange" koplinger eller det må en ombygging til. |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
magnus ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 09 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 49 |
Jeg har et maken lok uten disse problemene.
Men jeg har erfaring for at Rocos kortkoblinger i blant ikke holder mål.
Jeg har forsøkt det som er på markedet av kortkbolinger og kommet frem til at Fleischmanns er de som er best i alle situasjoner. Edited by magnus - 14 april 2009 at 16:50 |
|
magnus
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Enig at dnår det gjelder kortkoblinger er Fleischmann det beste kompromis.
Det er bare å håpe at Roco standardiserer på disse etter som Modelleisenbahn Holding eier både Roco og Fleischmann?
Eneste "problem" er at de koster litt mer - men det endrer seg sikkert om de blir produsert av andre.
|
|
![]() |
|
1:87 ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 15 mars 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 11 |
Hei Jonas
En oversikt over koblinger kan finnes på: http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=65 Her er en komplett (?!?) oversikt over (europeiske) H0 koblinger med primært danske brukeres opplevelser. Oversikten inkluderer: * Standard koblinger * Kortkoblinger * Strømførende koblinger * Faste trækstænger * Øvrige koblinger * Links til koblinger Håper at den kan brukes selv om det er på dansk. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |