MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Messingbyggerlærling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Messingbyggerlærling

Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Messingbyggerlærling
    Posted: 17 februar 2009 at 21:43
Jeg har messingbyggingsangst, men allikevel hentet jeg en pakke fra Togbutikken med en av Steinar&Stainar"s fantastiske G2 vogner på postkontoret i går (enda en annen variant er på vei).  Jeg er skjelven hver gang jeg nærmer meg etseplaten (på tross av en meget god byggeveiledning) og har ennå ikke startet å ta ut deler. 

Heldigvis kom jeg på at en av Steinarene ordnet et byggesett av en Sporskiftebu for meg og at dette lå uåpnet.  Supert for et første trinn i læringskurven (har dog begynt på Skd"en fra samme forretning - med annen designer).  Deler er stanset ut og loddestasjonen er under oppvarmingSmile

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 21:58
Jeg skal ikke utrope meg til noen ekspert på området, men min opplevelse i denne hobbyen er at det gjelder å bryte noen barrierer. Jeg har gjort det så dumt - gått løs på de håpløst vanskelige oppgavene flere ganger. F.eks. var mitt første scratch-bygde hus en av sveitser-stasjonsbygningene, mitt første etsesett var en ScanTrain Type 21-maskin. Men, altså, diverse barrierer er brutt og jeg nyter å stadig lære nye ting.
Lykke til med sporskiftebua og godsvognen - og så kan jeg avsløre et en S&S-vogn ligger og venter på meg også på postkontoret - hentes i morgen!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 22:41
Hvis du ikke har loddet så mye Morten så kan en idé være å bruke rammen rundt modellene og prøve seg frem. Klipp i biter og lodd sammen vinkler eller flate mot flate. Prøv å lodd deler nært hverandre og prøv ulike temperaturer. Prøv å tusj med overheadpen og se hva som skjer med loddetinnet. Hvordan fungerer loddevann/pasta osv.
Det er MASSE å lære på å gjøre det slikt + at du ikke lærer mens man bygger noe viktig.

Og husk en ting. Vi har alle vært nybegynnere! Eneste måten å bli god er å øve, øve og atter øve.

Velkommen inn i messingbyggerrekken!!!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 21:50
Og, er du ikke helt fornøyet så er det vare å varme det frahverandre igjen.  Lodda første vognkasse 3 eller 4 ganger her.

Edited by Per Einar Orebe - 18 februar 2009 at 21:50
Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2009 at 22:00
Har strevd en stund og lagt bua til side noen ganger, men det er rart hva et FREMO treff kan gjøre med lysten til å ta fatt igjen.  Noen diskusjoner med erfarne messingbyggere som Steinar S og Per Roar J m.fl.  satte flere ting på plass,  I dag har loddespissen vært ren, temperaturen høy og tinnet har rent noe bedre enn tidligere.  Fortsatt er det mye å lære, men jeg er på vei.

Edited by Morten Jacobsen - 30 mars 2009 at 22:01
Morten Jacobsen (MJ)

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2009 at 11:27
Hei Morten,

Dette blir jo så bra !  Jeg har bygget en del i messing, men merker at jeg lærer noe hele tiden. Trikset med tusj for å hindre tinn i å flyte ut på uønskede områder, var nytt for meg, inntil jeg leste bruksanvisningen fra Steinar.

Og det er gøy å bygge messingbyggesett fra Steinar og Steinar og Skala Design. De er så utrolig presist etset. Alt faller sammen på plass, på 10"nde dels millimeter presisjon.

Jeg slet litt med å få uønsket tinn i gjengene på muttere da jeg loddet  de fast på messingdeler. Et par dråper med litt olje i gjengene, og dermed var problemet borte.

Og enig med Claes! Det er veldig nyttig å prøve seg frem på "scratch-deler".

MJ-hilsen Tom lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2009 at 15:19
Artig tråd. Er selv litt småengstlig for å lodde og trenger sparket bak. Har noen et tips til "startsett", prosjekt  for en klønete nybegynner?
Tut, tut.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2009 at 19:18
Vanlig G2/G3 fra ScanTrain, Scandinavian Miniatures eller Steinar & Steinar. Det er vel bare sistnevnte som er tilgjengelig over disk, hvis du ikke har noe liggende eller får kjøpt 2.-hand. ScanTrain settene er de eldste, konstruksjonen og forbilde riktighet har blitt mer gjennomtenkt etterhvert.

Felles for alle disse byggesettene (og alle andre enkle byggesett) er at de gjenskaper en enkel lukket vogn med få utvendige detaljer.
De har alle en god konstruksjon (og ikke er en samling deler) hvor kassen brettes til form, og de fleste loddingene skjer på innsiden. Da gjør det ikke så mye at man søler eller bruker mye tinn.
Litt utvendig lodding er det selvfølgelig også, men det må til hvis man skal bli dyktig modellmessingbyggerfantastTongue

Akkurat nå driver jeg å lodder Skd 206 i N-skala. Dette anbefales ikke som nybegynner settConfused
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2009 at 21:39
Litt skjevt og skakt, og for første gang med sprayboks.  Et fint begynnerprosjekt, som gir mersmak for messingbygging.

Morten Jacobsen (MJ)

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.