MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med Roco ICE gammeldesign
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med Roco ICE gammeldesign

Post Reply Post Reply
Author
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med Roco ICE gammeldesign
    Posted: 11 mars 2009 at 18:03
Hei. Når jeg kjører min Roco ICE på skinnene mine så blinker lysene på den bakerste vognen neste hele tiden. Jeg pleier å gå over skinnene med Roco Clean hver dag, og alikevel blinker lysene. Det er veldig irriterende,, Har noen samme problem?
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2009 at 18:29

Nå kjenner jeg ikke den modellen, men det høres ut som den har en motorisert endevogn og en umotorisert enhet i andre enden.

I Så fall lurer jeg på hvor lenge det er siden du renset hjul og strømopptak i den umotoriserte enheten hvor lysene blinker?

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2009 at 14:43
Nå er det sånn at det er den første vognen som har motor, den som blinker har ikke motor
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2009 at 15:17
Hvor lengesiden er det du pusset hjul og sjekket strømtagere? Har hatt likt problem på en rekke av lok og vogner med strøm jeg har. Har det forsåvidt enda...
Irriterende men slikt skjer. Puss hjul og strømtagere. (Eller hva det nå enn heter)
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2009 at 15:21
Det er nyaktig 3 måneder og 12 dager siden
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2009 at 15:53
Ville tatt å gjort det uansett jeg =)
Som maskinistlærern min sa på skolen i dag, Best å bytte olje og reimskiver o.l før alt annet går til helvette, Slik som det gikk med moppa di... =)
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2009 at 16:14
Hehe Men skal prøve å vaske der jeg
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2009 at 16:24
Originally posted by SverreNN SverreNN wrote:

Nå er det sånn at det er den første vognen som har motor, den som blinker har ikke motor
Det var vel ikke noe annet jeg skrev heller??.
Det jeg imidlertid forsøkte få frem er at selv om det ikke er motor i vogna som blinker så er det vel et strømopptak i den til lysene. Og dette strømopptaket må også rengjøres periodisk. Det hjelper ikke om du pusser skinnene hver dag om ikke du går over den andre enden av forbindelsen en og annen gang...

Eirik
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2009 at 16:42
Ok Hvordan er det jeg rengjør strømopptaket da?
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2009 at 00:02
Hei
Om jeg husker riktig har Roco brukt en mekanisk vender for skifte av hvitt/rødt lys i denne styrevogna. Mekanismen følger rotasjonsretningen på hjulene. Q-tips og sprit Confused burde få bort oljerester og skitt på kontaktene her. Lykke til Smile
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2009 at 17:10
Tusen takk! Da har jeg bare et spørsmål til.. Kan jeg bruke White Sprit?
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2009 at 18:12
Cry Nei det må du ikke bruke! White spirit er "fet". Har du ikke VodKa eller cognac i huset får du heller bruke litt etterbarberingsvannWink

mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2009 at 18:54
Både rødsprit og Whitesprit er lite egnet.  Jeg har god erfaring med lighterbensin til vriene rengjøringer.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2009 at 22:42
Lighterbensin? Så det funker altså..? Da ska jeg se hva jeg få gjøre.
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 11:26
Hei Sverre.

I signaturen din står det H0 digitalt.

Kan vi da slutte den konklusjonen at du kjører digitalt ?

Har du noe artikkelnr på ICE settet ?

Hvis ja, så vil jeg tro at  dekoderen i styrevognen er innstilt på feil antall hastighetssteg (selv om den ikke er motorisert..).

Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 16:44
Jo, jeg kjører digitalt.. Men det artikkelnr. det har jeg ikke.. Du sjønner det at jeg fikk et startsett med ICE og BR204. Og da ligger de i samme pakke. Så jeg har bare artikkelnr. til begge to.
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 18:37
Hei

Dabør du nok sette deg litt inn programmeringens verden om du da ikke allered behersker den, gitt at det er dekoder i styrevognen da..

Fint om du oppgir artikkelnr til startsettet så kanskje jeg kan finne ut litt mer..
Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 18:42
Det er dekoder i styrevognen ja.. Artikkelnr skal jeg finne i løp av morgen dagen.. Orker ikke gå opp på loftet i huset i dag.
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 20:35
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei Sverre.

I signaturen din står det H0 digitalt.

Kan vi da slutte den konklusjonen at du kjører digitalt ?

Har du noe artikkelnr på ICE settet ?

Hvis ja, så vil jeg tro at  dekoderen i styrevognen er innstilt på feil antall hastighetssteg (selv om den ikke er motorisert..).

Hvis Sverre har fått et standard digitalt Roco startsett syns jeg det virker tvilsomt at det skal være feil instilling på dekoderen i forhold til den medfølgende digitalstyringen...

Eirik
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2009 at 14:37
Jo, det er jeg enig i. Nå har jeg heller aldri åpnet opp toget hverken bak eller fremme.
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2009 at 15:31
Et kjent problem med strømopptak til styrevogner er at bare en boggi tar opp strømmen på ene siden. Derfor blir det bare et par cm. som er aktive mht. strømopptak. På lok og motorvogner bruker begge sider på boggien å ha strømopptak. Derfor er dette mer stabilt.
En god løsning er derfor å lage strømopptak på begge sider av boggien (om den ikke har det originalt).
Et annen årsak til dårlig strømopptak, er lav vekt på styrevogna. Strømopptaket er ofte avhengig av vekten og det hjelper derfor å legge inn litt ekstra ballast.
Dersom dette ikke hjelper og det er digitaldekoder i styrevogna, kan en elektronikkyndig person montere en ekstra kondensator i dekoderen. Er den "stor nok", kan man nok gjøre noen kompromisser mht. strømopptaket?
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2009 at 15:40
Jeg vet ikke 100% sikkert om det er strømopptak på begge sider. Men det du sa med vekta var smart,, det skal jeg prøve på. Hvis ikke det funker nå som jeg har vasket, så skal jeg sjekke om det er strøm på begge sider.
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2009 at 15:18
Nå funker det helt perfelt. Det som skulle til var å vaske den veldig godt overalt.. Takk For Tips Folkens!

Edited by SverreNN - 17 mars 2009 at 15:18
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.