MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lite Märklin C-anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lite Märklin C-anlegg

Post Reply Post Reply
Author
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lite Märklin C-anlegg
    Posted: 23 februar 2009 at 00:48
Heisann....

Jeg har plukket frem mitt gamle anlegg etter mange år i esker. De gamle M-skinnene til Märklin er byttet ut med nytt startsett med C-skinner.

Har foreløpig ikke veldig stor plass å bygge på, men vil gjerne ha forslag fra dere.
I utgangspunktet har jeg tenkt meg noe som dette:

http://picasaweb.google.no/Magnorinfo/Modelljernbane#5305766615273968898

Målene på disponibelt areal er satt opp. Midt på den ene langveggen er det et vindu, (merket gult), og platen går akkurat i underkant av dette.
Men her er det tenkt en mulig bro/viadukt for å få litt høydeforskjell.

Tar gjerne i mot synspunkter og forslag.
Tanken er dobbeltspor, m/luftledning. Rundbane med rangergård.

På venstre hjørne er det tenkt tunnel som munner ut i en bro. (grått), og en skjæring i svingen i høyre hjørne.
Har også tenkt på muligheten for at det indre sporet kommer ut av tunnelen så høyt at det ytre sporet på den siden kan krysse under.

http://picasaweb.google.no/Magnorinfo/Modelljernbane#5305771910973599042

Håper at noen har noen tanker og ideer de kan dele med meg.

Hans Kr.

Edited by Hans Kr. - 23 februar 2009 at 09:44
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2009 at 09:01
En liten kommentar vedr. gamle vogner og koplinger.
Märklin Magazin har hatt en artikkelserie om skifting til kortkoplinger på gammelt materiell.
Disse kan lastes ned som .pdf"er på MM"s hjemmeside http://www.maerklin.de/mm/themen_specials_downloads.php Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2009 at 09:10
Takk skal du ha Bjørn Egil.
Da skal jeg se litt nærmere på det.

Det gjelder 4-5 vogner, noen der koblingen er skrudd fast, og noen der koblingen sitter med splitt-stift.
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2009 at 13:12
Er det noen som kan fortelle hvilken stigning, og hvor lang strekning man trenger for å kunne komme opp i passeringshøyde for luftledning med Märklin C-spor?

Vurderer å lage en stigning på dobbeltsporet der, de krysser hverandre, men er ikke sikker på om jeg har lang nok skinnestrekning.
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2009 at 13:19

Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2009 at 14:11
Hei.

De fleste bruker 2 - 3,5 % som maks. stigning. Jeg tror du trenger en høyde på ca. 9-10 cm  for C-skinner med luftledning.

Da vil du trenge følgende lengde hvis du holder ett spor flatt:

10 cm/0,035 =  285 cm = 2,85 m

Det tar litt mer plass for du trenger overganger på hver side.

Hvis du også legger samme fall på det andre sporet trenger du halve lengden.

Edited by TomB - 25 februar 2009 at 14:15
mvh

Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2009 at 17:30
Ok.
Pratet litt med Amundsen i går, når jeg var innom og handlet. Han mente man kunne gå opp til 5 %.

Ser nå at jeg får litt problemer med å komme opp i den høyden på den plassen jeg har til rådighet. Så jeg regner med at jeg lager en stigning uten å krysse spor, slik at jeg uansett kan få litt høydeforskjell og dynamikk i anlegget.

Ser på sporforslagene til Märklin at de kommer opp i overgangspor på rundt 10-11 standard skinnelengder.

Edited by Hans Kr. - 17 mars 2009 at 14:35
Hans Kr.

Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2009 at 08:24
Et lite tankekors kan kanskje være at i 1:1-verdenen ligger sporet som regel med (nesten Wink) umerkelig stigning, mens terrenget rundt forbi som oftest "beveger" seg opp og (ikke minst) ned .... Smile
Bjørn Egil
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2009 at 09:08
Hei Hans Kr.

Det er mange mindre sporplaner for C-skinner i Märklin Magazinene. Du kan kanskje finne noe som passer deg der.

Hvis du blar her på nettet finner du de siste tilgjengelige med sporplaner og landskap.

mvh

Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 23:44
Takk for tipset.

Har vel egentlig funnet en løsning på hvordan jeg vil ha det.
Og så smått begynt å legge nivå 1.

Jeg også vurdert å lage et nivå 2 med 2 rundebaner, delevis i tunneler, og delvis viadukter/bruer.

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2009 at 09:58
Fant lenke til AnyRail her på forumet, og lastet ned det programmet.
Etter å ha lagt inn det jeg allerede har satt sammen, slik at det ble riktig har jeg nå jobbet i programmet, og fått satt opp et forslag der fremtidig spor og nivåer er tilpasset i henhold til Märklin C-sporet.

Som det fremgår vil det nå bli mulig å endre kjøreretning, på nivå 2, siden det der faktisk er 2 rundbaner, som er koblet sammen med nivå 1 i sporkrysset opp i høyre hjørne.

Jeg har ikke fått satt meg helt inn i programmet enda, så jeg har ikke fått satt opp fargekombinasjoner på de ulike "blokkene".Wink

Edited by Hans Kr. - 17 mars 2009 at 14:36
Hans Kr.

Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.