MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Eldre märklin, Dritt på hjulene
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Eldre märklin, Dritt på hjulene

Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Eldre märklin, Dritt på hjulene
    Posted: 27 februar 2009 at 10:40
Fikk en haug med märkling saker i går ettermidag (Tusen takk kokken Wink )
men jeg fikk nok ikke lokene til å gå og de ble diagnotisert til dritt på hjul og den dingsen i midten under.
Åssen kan jeg få "Slipt" vekk dritten? Var visst fy, i følge bjørn runar, å pusse med noen som helst form for "Pussing" eller "Sliping"...
Så åssen får jeg vekk slikt no?
mvh. Jonas
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 10:52
Passende løsemidler tar vel endel, men jeg tror ikke at man kan unngå å bruke visse former for sliping noen ganger. Men slipemiddelet bør selvsagt være meget fint. Å pusse slepeskoen kan jeg ikke skjønne har noen særlige negative effekter siden den jo slipes hele tiden mot punktkontaktene. Hjulbanen derimot, bør være mest mulig glatt. Blekkviskelær er et brukbar fint slipemiddel, men slikt er vel dessverre vanskelig å få tak i nå for tiden. Man kan evt. spørre folk over 50 om de har noe slikt liggende. Meget fint smergelpapir er også en løsning. Hvis det er lokhjul, anbefaler jeg at man kobler strøm til godset og til slepeskoen og lar hjulene gå av seg selv, og så presser man slipemiddelet lett ned på hjulbanen. Et mulig slipemiddel man evt. kan prøve før man prøver hardere midler, kan være et trestykke eller hård fiberplate.

John Allen konstruerte i sin tid en pussevogn som bestod av at en fiberplate subbet ned på sporet hele tiden og slik pusset sporet der vogna gikk. Jeg har selv utstyrt et par G-vogner med denne innretningen. Enkelt og billig. Men dette fungerer ikke så godt på skinner med punktkontakter.
Svein S
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 10:55
Ok. Takker for svar. Får vel se om jeg ikke har noe brukbart til å pusse... I værste fall kan jeg jo bytte hjulene =)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 11:47
Nå er jeg usikker på hva slags dritt du egentlig har, men jeg husker fra min Märklinperiode at det ofte kom en slags sort avleiring på vognhjulene (aldri lokhjulene). Den måtte jeg pirke bort med en liten skrutrekker av og til. Jeg kan ikke huske å ha opplevd dette på likestrøm, så jeg vet ikke om dette er et spesielt AC-problem? Jeg har lurt på om dette er olje fra lokene som la seg på skinnene og som vognene som kom etter så tok til seg, muligens i kombinasjon med hjul som jeg lurer på egentlig er/var av sink? Før i tiden måtte i hvert fall Märklin-lok smøres jevnlig både i aksellagrene og i de to små smørekoppene for rotorakselen.
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 12:05
Originally posted by ses ses wrote:

John Allen konstruerte i sin tid en pussevogn som bestod av at en fiberplate subbet ned på sporet hele tiden og slik pusset sporet der vogna gikk. Jeg har selv utstyrt et par G-vogner med denne innretningen. Enkelt og billig. Men dette fungerer ikke så godt på skinner med punktkontakter.
Problemet med avleiringer på Märklin-hjul og -skinner skyldes som Svein nevner overdrevet bruk av olje på lok og vogner og ikke minst at gummiringene på drivhjulene kan legge igjen belegg når hjulene slirer mye.

Jeg har selv anskaffet meg en rensevogn fra System Jörger for Märklin og denne fungere bra også dersom det har lagt seg støv på sporet etter lengre opphold på anlegget. Og den passer selfølgelig på alle Märklinspor og -sporveksler.

Dersom det er mye belegg på hjulene dine bør dette fjernes med kjemisk renset bensin eller lignende på en Q-tip. Bruk av smergelpapir lager bare nye små riper på hjulbanen som igjen gjør at ny skitt fester seg enda bedre.

Dersom det slitt et spor i slepeskoen slik at selve messinglegeringen synes, så bør du heller skifte ut slepeskoen med en ny.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 12:50
Det er nok ikke bare overdrevet bruk av olje som forårsaker dette, for når lokene begynner å hyle, da er det for lite smøremiddel, og da må man smøre de. Og det er svært vanskelig å smøre så lite at det har effekt og ikke samtidig at det avgis over tid noe smøremiddel ned på skinnene. En annen sak er at det kan hende man smører for mye og for ofte i hjulakselene og for lite i rotorakselen, for det er den som mest utsatt pga høyt turtall. I min tid (pre 1970) var imidlertid brukerheftene som fulgte med lokene utstyrt med bilder som viste smørepunktene ved hjulakslene, så det å smøre materiellet er jo noe Märklin selv har oppfordret til.
Det du sier om hefteringene tror jeg derfor er den viktigste årsaken til belegget, og da gjerne i kombinasjon med oljenedfall.
Svein S
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 12:52
disse har såvidt jeg har forstått stått MEGET lenge uten å ha blirr brukt.
Men jeg får prøve meg frem litt. Er grenser for hva jeg gidder halv 12 om natta =)
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 13:05
Hei,
Renset bensin eller Heptan gjør vanligvis jobben hos meg for å rengjøre hjul. Den grove siden på en oppvaskesvamp med Heptan gjør grov jobben, siden bruker jeg bommulspinner. I Liliput rensevognen min tar jeg White Spirit for rengjøring av skinnene. Bak går en Herkat (Fleischmann) vogn med roterende filt og tørker opp.
perflo
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 14:20
Ok. Jeg får se meg litt rundt etter det nevnt over.
Var litt fint med skinnene også, Kom ferdig rust"Malt" LOL
Hvordan kobler jeg penser (1 spor til 2) og (1 spor til 3) i sånne små bokser med knapper på?
Og åssen skal signaler kobles? Smile

Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 14:36
Hei!
Jeg bruker Roco sin pussekloss både på skinner og hjul .Den kan jeg anbefale,det fungerer perfekt.Da forsvinner dritten enkelt og Marklinlokene og vognene går fint.
Hilsen Øystein
Marklin , Sveitsisk forbilde
Stavanger
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 15:06
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Hvordan kobler jeg penser (1 spor til 2) og (1 spor til 3) i sånne små bokser med knapper på?

Gul ledning fra veksel til gul bøssing på trafo. Blå ledninger til hver sin røde og grønne på baksiden av "små bokser med knapper på". Fra kortsiden av disse trekker du en (brun) ledning til brun bøssing på trafo.
Svein S
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 17:00
ok. takker. Koblet opp en runding og lånte det gamle märklin lok samt trafo som bestemoren min har. Virket fint. Var tøft når pensene virket uten at jeg måtte legge over selv samt lyset i den sorte boksen tok kaka :)
Bare gulvet oppå rommet mitt blir ferdig så bygger jeg vel opp alt jeg har tenker jeg. Sette det på en plate og ha det i tilegg til DC anlegget mitt :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.