Stortysker |
Post Reply ![]() |
Author | |
Gert ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 22 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 15 februar 2009 at 16:23 |
Jeg holder på å bygge/lakke om en Tysk 52 til Norsk Stortysker.
![]() Har plukket den helt fra hverandre og lakket om det som skal forandres.
Har igjen å sette på diverse dekaler og å smusse.
.
MEN har fått en utfordring med hovedlyset i fronten.
.
![]() Er det noen som vet eventuelt hvor det kan skaffes en lampe som kan brukes.
Har prøvd å lage, ikke helt vellykket.
![]() |
|
Med vennlig hilsen
Gert Brandsgård |
|
![]() |
|
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
hei, du har ikke vurdert å bruke dioder, de er små og bedre til lys enn lamper. Diodene blir ikke så varme og holder lenge |
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Utfordringer til Gert er ikke i første rekke hva som skal være inni lampen, men hvordan selve lampehuset skal lages...
Slik ser det ut på en Gützold stortysker: ![]() |
|
![]() |
|
Gert ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 22 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei.
Jeg er enig i at dioder har sine fordeler.
![]() Men det er selve lampa jeg er ute etter.
|
|
Med vennlig hilsen
Gert Brandsgård |
|
![]() |
|
Gert ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 22 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for fint bilde av Tyskeren din Bjørn Runar.
![]() Er det er et rør som stikker ut med pære inni og glass på utsiden ?
|
|
Med vennlig hilsen
Gert Brandsgård |
|
![]() |
|
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
jeg har noen gamle pære/lampe fra el 14 min. vet ikke om du kan bruke disse???
|
|
![]() |
|
Gert ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 22 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei
Det er kansje mulig. Må nesten se den.
Du kan kansje ta med deg i klubben
![]() |
|
Med vennlig hilsen
Gert Brandsgård |
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er nok et plasthus, med noe slags støpt "glass" innvendig. Det sitter en 3mm lysdiode bak, men den sitter inni kjelen (litt bedre plass på Gützold-maskinen enn din Roco)... Et bilde forteller kanskje mer enn tusen ord? ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Gert ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 22 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei
Se der ja.
Dette gav meg en ide hvordan dette kan gjøres.
![]() Helt enig at et bilde sier mer en ord mange ganger.
Takk.
|
|
Med vennlig hilsen
Gert Brandsgård |
|
![]() |
|
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ja jeg kan ta de med til torsdag, så kan du se om du kan bruke de. Helt enig et bilde sier mer enn tusen ord
|
|
![]() |
|
kaidyb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 24 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 181 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå vet jeg ossen vi skal lage de lampene til stor tyskrene våres gert. det skal vi hvis ikke du har kommet på noe bedere. Så skal vi få til det med flense verktøy fra biltema. Som biloppretter så har jeg klart et sånt sett liggende så skal gå i gang med dette å med riktig rør så fort som mulig. Å her kan det formes mer en bare en enkel kon.
![]() |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bare sånn for å ha sagt det, så varierte plasseringen av den norske frontlykta noe på stortyskerne, fra på amerikansk vis å stå midt på røykskapet, til å være hevet noe. Her er et bilde av 660 som hadde sentralstilt lykt:
![]() Foto Ulf Berntsen 2.5.70 Vst. Grorud, fra NJKs Materielldatabase |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
kaidyb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 24 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 181 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Se her ja. bra bilde. Den var spesiel ja å kansje litt simpel som et forbilde som modell. Men en lett modell å bygge da.
![]() |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spesiell og simpel? Hva mener du? Dette er da en helt normal norsk stortysker.
Det var ikke bare 660 som hadde sentralstilt lykt, men flertallet hadde den noe hevet opp, men ikke alle like mye, så det var mange varianter av plasseringen. Samme lok kunne også endre plasseringen i løpet av "livet". 2570 har jeg sett bilde av med både hevet og sentralstilt lykt, men det skyldes muligens bytte av kjel. 4830 hadde lykta svært høyt hevet, mens 4838 var bare så vidt hevet i forhold til senter. 5856, som er i England i dag, ser ut til å ha lykta faktisk litt under senterlinjen. Så som man skjønner var det ingen helt fast plass der lykta ble plassert. Det virker nesten som om braketten som holdt lykta nærmest ble sveiset på ut fra verkstedets forgodtbefinnende i øyeblikket. For andre norske damploktyper finner vi lignende variasjoner av plassering av topplykta innen samme type. Denne lykta ble montert etter at maskinene var nye, og dermed ble det overlatt til det enkelte distrikt å montere dette utstyret. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
kaidyb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 24 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 181 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig bra info du kommer med her Svein. Med simpel mente jeg at den ikke hadde de blå og røde stripene. den var veldig svart. å da er det jo mesten bare å lakke den svart å vaske hjulene etterpå. men som sakt bilder er fint å gøy.
Edited by kaidyb - 21 februar 2009 at 13:21 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Engelsk "simple", altså. For meg betyr "simpel" på norsk noe som er dårlig.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Gert ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 22 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det høres spennende ut.
![]() Det som er den store utfordringen er plassen på insiden.
Den Tyske BR52 er klargjort for å sette inn røykagr.
Derfor går metallet helt frem til fronten.
Dette resulterer i at det ikke er plass til noe annet en
meget tynne ledninger på insiden.
Lampen inkl. pære må ligge på utsiden. Kun med 2 tynne ledninger inn.
Alternativet er å kappe vekk jern og ødelegge mulighet for røykagr. |
|
Med vennlig hilsen
Gert Brandsgård |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er flott at noen gir oss andre tips om hvordan vi kan modifisere lok og vogner!
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Gert ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 22 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kommer tilbake med løsninger på lampe, strømtilførsel etc.
Det begynner å krystalisere seg hvordan det blir.
Må teste ut.
![]() Har også igjen litt mere lakkering og smussing.
Diverse dekaler skal også på plass.
Dette er både spennende og morsomt å holde på med.
![]() Edited by Gert - 21 februar 2009 at 18:05 |
|
Med vennlig hilsen
Gert Brandsgård |
|
![]() |
|
kaidyb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 24 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 181 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Håper du skjønner hva jeg mener da. Det var kun for at den ser lett ut å bygge. Men klart fine bilder å bra info du kommer med. Edited by kaidyb - 21 februar 2009 at 19:31 |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Ett alternativ kan vel være å lage en NSB Type 63 uten hovedlykt i det hele tatt. Så langt jeg har forstått var noen av NSBs 74 lokomotiver av denne typen uten hovedlykt i korte eller lengre perioder.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Gert ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 22 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Roger
Spennede tanke.
![]() Edited by Gert - 21 februar 2009 at 20:49 |
|
Med vennlig hilsen
Gert Brandsgård |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er redd det er en teoretisk mulig kun. Jeg har nå bladd gjennom et 50-talls bilder av stortyskere, og ikke ett bilde viser en stortysker i Norge uten frontlykt. Dette måtte i tilfelle være under krigen, for da ble frontlyktene blendet ned. Ellers har jo forntlyktene i Norge en funksjon, nemlig å belyse sporet, i motsetning til mange andre land der lyktene kun er signallykter. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Er du helt sikker på dette?
Da Liliput lagde en "norsk" helsvart "Stortysker" uten frontlykt for noen år tilbake, husker jeg at jeg kikket gjennom en del bilder av norske type 63 for å finne ut hvor forbildetro en slik modell var. Jeg mener bestemt at jeg til slutt fant ett bilde fra begynnelsen av 50-tallet som viste en norsk type 63 UTEN frontlykt i det hele tatt. I skrivende stund husker jeg ikke akkurat hvor jeg så det, men det kan ha vært i ett gammelt nummer av På Sporet.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, helt sikker er jeg ikke. Som sagt bladde jeg gjennom det jeg hadde tilgang til av bilder, og det var altså rundt 50 stykker. Det kunne vært artig om noen gjenfant det bildet som viser maskina uten frontlykt. Men særlig vanlig kan det ikke ha vært.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har tittet gjennom de bildene jeg har på PC"en (dvs. bilder fra forskjellige nettsteder), og har funnet 2 bilder av Stortyskere uten frontlykt. Det ene viser en ukjent maskin på Grong på et ukjent tidspunkt (jeg har heller ikke notert meg fra hvilket nettsted dette bildet kommer fra
![]() Isolasjonskassa rundt trykkluftpumpa, men manglende blending av signallampene, tyder på at bildet er fra slutten av 40-tallet.
Det andre bildet jeg har, viserr en nyrevidert Stortysker på vei fra Sverige. Loket har fortsatt blendede signallamper og sannsynligvis ikke fått montert frontlykta enda.
Må si meg enig med SES: det er svært karakteristisk med stor frontlampe på norske Stortyskere, dvs. en av de tingene som identifiserer den som nettopp en norsk BR 52.
Edit: Jeg får lastet opp bildet og det vises på forhåndsvisning av innlegget, men det kommer ikke frem på selve innlegget????
Der ordnet det seg ved å forenkle filnavnet ![]() Edited by Asgeir - 22 februar 2009 at 11:22 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Jeg må nok si meg enig at "Stortyskeren" fremstår som mer typisk norsk MED hovedlykt enn uten, selv om industrimodellene skiller seg fra NSB type 63 på en rekke andre detaljer også. Poenget er bare at det finnes forbilde for bruk UTEN hovedlykt. Dersom man ønsker å montere hovedlykt på røykskapet, har Weinert slike byggedeler i prod. nr. 90057 og 9002.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er en løsning på trådstarters problem, med å få til en lyskaster til Roco BR52:
Man tar en 5 mm lysleder (vet ikke helt hvor den kommer fra, men jeg hadde den da liggende i skrotkassa...) og en gul lysdiode av mini-mini-typen. Så setter man lyslederen i en drill og dreier en "lyskaster" ut av den vha. en fil og litt fint slipepapir. Deretter bores et 2 mm hull i bakkant av lyskasteren, dybde sånn nesten inntil midten. Lyskasteren vises i nedre del av bildet: ![]() 2 ledninger loddes så til lysdioden (the tricky part ![]() Så ble den slik: ![]() |
|
![]() |
|
Gert ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 22 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei
Bjørn Runar, dette ser veldig bra ut.
![]() Gleder til å se den. Få den montert på loket.
Videre da få lakert og smusset resten på loket.
Har nå gravd frem snikkerboa fra snøen,
der jeg har lakkutstyret mitt.
Så nå ligger alt til rette for et sluttresultat.
![]() Vi sees på klubben torsdag.
|
|
Med vennlig hilsen
Gert Brandsgård |
|
![]() |
|
hev ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bra tips dette her med lys i hovedlykten.
Man kan også velge å ha hovedlykt uten lys, da denne lampen trolig bare var tent i tunneler og i mørket. Jeg har foreløpig ikke lys i min ikke ferdig Roco ombygget stortysker til NSB type 63a:
![]() Vi bør kanskje være klar over at markeringslyktene ofte ble skiftet til norsk type, både forran og bak på loket. Forran fikk de en høyere plassering enn de oprinnelige tyske. Dette fordi de skulle lyse over den store snøplogen som ofte ble benyttet.
Her et bilde til som viser mange av de norske detaljene. Vær oppmerksom på at denne varianten er oljefyrt.
![]() |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |