Märklin til skifteretten |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Gunnar
Medlem i MJF Joined: 28 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 februar 2009 at 15:50 |
|
Og nå måtte Märklin søke konkursbeskyttelse, gitt. Men det betyr nok ikke slutten på produktene, tenker jeg.
|
||
hcost
Medlem i MJF Joined: 06 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Leste det ista jeg også.
Tråki det :( http://www.bt.dk/article/20090204/pcudland/902040356/ Link til en dansk side som det står litt enkel info |
||
Haakon-Christian
|
||
Gunnar
Medlem i MJF Joined: 28 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og her litt mer for dem som liker tysk.. http://www.zeit.de/online/2009/06/maerklin-insolvenz Driften fortsetter inntil videre, ja..
|
||
Arkitekten
Viderekommen Joined: 02 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 63 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmm... Det er Märklin som eier LGB nå, ikke sant?
Håper dem ikke går konkurs da...
|
||
Hvem, sa du?
Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv. |
||
TOG FREAK
Nykommer Joined: 14 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 12 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Håper at MARKLIN får forsette å lage fine modeler i HO,på www.marklin-users.net sier en del at problemet er at forhandelere deler kjøpe summen på lok over flere månder.Ikke alle folk har råd til å betale et lok etc. kontant deler derfor summen over flere månder.Tror nok de ville solgt mer hvis de hadde satt ned prisen med -10% da mange lok koster 3000-4000 kr.AMUNDSEN HOBBY sier på sin side at de gir -10% på MARKLIN ved forhåndbestilling innen 31 mars.Og husk at MARKLIN fyller 150 år i 2009 !!. |
||
lars tore berg
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er poenget ved å gidde å selge et produkt om du skal gi det bort uten fortjeneste??
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Leste like før jul en artikkel i en av de større tyske avisene (FAZ?) om tyske bobestyrere av konkursbo (Insolvenzverwalter). De gikk aktivt inn og overtok driften av firmaet i den hensikt at det skulle drives videre, og måtte derfor holdes i drift for å opprettholde verdien av firmaet og varemerket. Den advokaten som ble intervjuet var Insolvenzverwalter for den store varehuskjeden Hertie, og han beskrev hvordan han både kjøpte inn varer, hadde annonsekampanjer som vanlig, og til og med åpnet en ny filial. Business as usual, altså.
Märklin er et så sterkt varemerke at det sannsynligvis vil leve videre i en eller annen form, men sannsynligvis slanket. Trix (som i økende grad profileres uavhengig av morselskapet; ikke bare med de samme modellene i likestrøm) og LGB ville jeg ikke bli overrasket om forsvant.
I verste fall, så synes det som om Roco øker sin satsning på AC-modeller. Selv om det kun er Märklin som produserer 3-skinne AC-skinnemateriell, så regner jeg med at et annet firma vil se nisjen i markedet for skinner hvis Märklins Insolvenzverwalter skulle vise seg å ikke gjøre jobben skikkelig, men er mer en American Style slakter.
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Problemet" til Märklin de siste årene er at det er eierene som har vært slaktere. "konkurs"-bestyreren er en relativt stødig tysker utpekt av retten som skal forsøke å sikre flest mulig verdier, mens selskapets eier utelukkende var ute etter å hente ut størst mulig profitt fra selskapet, noe de gjorde gjennom å hente ut fete lønninger etc. Det märklins medarbeider sa på Nürnbergmessen var at de trengte en eier som var mer opptatt av langsiktig drift og kunnskap om bransjen enn en eier som bare er på jakt etter den kjappe profitten.
Märklin har en frist ut april til å få til en løsning med nye kapital. Er ikke ting i orden da så vil bestyreren måtte konkludere med at selskapet ikke er liv laget og at fordringene må anses for tapt.
Jeg tviler sterkt på om Märklin vil kvitte seg med hverken Trix eller LGB.
Å dumpe Trix vil være det samme som å sende kundene rett over til Fleischmann/Roco, og får de større profitt på likestrømsdelen så får de forsterket sin kapitalinngang såpass at de da etter hvert kanskje velger å ta kampen mer aktivt opp mot Märklin også på vekselstrømsmarkedet.
Tilsvarende med LGB som vil være det samme som å gi bort kundene til Piko.
Skal Märklin slanke noe, så vil jeg tro de kan ha en del å hente på å strømlinjeforme sin produksjon. Ut fra hva medarbeidere skal ha uttalt til aviser så blir alt ned til dreiing av skruer utført i firmaet. SLike ting vil jeg tro kan bli vesentlig billigere utført av volumprodusenter.
Om Märklin skal slanke noe i produksjonen vil jeg faktisk tro Z-skala avdelingen deres står mer laglig til for hugg enn de andre merkene/størrelsene.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mhp egenreklame, administrasjonsbygg og museum, så synes det jo åpenbart at Märklin har vært drevet ganske ekstravagant, ja. Men det er vel først nå at Märklin har fått oppnevnt en Insolvenzverwalter. Og det betyr vel at de tidligere eierne uansett er kjørt ut på sidelinja, så de kan ikke tappe mer penger? Men ut fra hva du sier, Eirik, så synes det jo som om det bør være gode muligheter for fornuftig rasjonalisering for å berge firmaet.
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg pratet med en av märklins salsgmedarbeidere i Nürnberg senest nå lørdag, og vedkommende var hvertfall veldig positiv til fremtiden. De hadde da senest fredag hatt et møte med forvalteren, og meldinger tilsa at det allerede var meldt seg interessenter til å overta, men det er da forvalterens oppgave å føre forhandlingene med eventuelle kjøpere.
Märklinmedarbeideren understreket imidlertid at de måtte finne en eier med interesse for bransjen da de tydeligvis først nå har fått øynene opp for hva det engelske investeringsselskapet har medført av problemer og dårlig økonomi.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så jeg tror nok absolutt at det er liv laga for Märklin uten å gjøre for mye med dagens produksjon. Noe arbeid for å strømlinjeforme deler av virksomheten kan selvsagt være positivt. Men fjerner man kapitalgrådigheten blant lederne og sørger for å kjøre en nøktern stil videre, så tar det nok ikke lang tid før bankene ser at det blir positive tall i regnskapet.
Utover det kan de fete lønnsuttakene forklares med at dagens eiere av Märklin er et finansselskap. De skal primært tjene penger og ikke noe annet. Hadde Märklin for eksempel gått med 20 mill. Euro i overskudd istedet, ville disse raskt blitt dyttet ut til Kingsbridge Capital. Så de ansatte på messen var helt klare på at det måtte eiere inn som vil lage MJ, og ikke eiere som kun så etter profitt.
Hilsen Kjetil
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Glem ikke at nye eiere må stille med kapital, kapital som forventes å gi klingende mynt tilbake. Også nye eiere regner med at Märklin skal gi utbytte, ellers kan jo pengene plasseres på annet hold. De går ikke inn i Märklin som snille onkler. Også eventuelle banklånene som blir tilbake skal betjenes, og det har ikke Märklin klart til nå. Det kreves og forventes store overskudd fra driften, enkelt sagt salg minus driftskostnader, for at banker og nye eiere skal få sitt. De senere årene har Märklin tvertimot hatt minus i regnskapene og det lover ikke godt for salg av firmaet. Tror nok nye eiere vil være realistiske og selge fra alt som ikke hører med til kjernevirksomheten, Store muligheter for at Trix, LGB selges ut og at restens stilles tilbake til det Märklin kan, lage robuste modeller. Det er heller ikke sikkert at grunnprinsippet vil bli midtleder AC, kanskje heller toskinnedrift men i tillegg også AC. Edited by TeVe - 10 februar 2009 at 23:36 |
||
Terje V.
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ellers så synes jeg det høres lovende ut det dere fagfolk har snappet opp i Nürnberg. Det stemmer også bra med måten jeg har oppfattet at tyske bobestyrere arbeider. De skal redde verdier, inkludert goodwill (som fordrer løpende drift) og, hvis mulig, også arbeidsplasser.
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Slettes ikke ulogisk. Eierne vil enten måtte spytte inn alle pengene selv eventuelt låne. Det siste sitter lengre inn om man ikke garanterer med pant i eget firma. De vil helt sikkert selge ut for å skaffe inn penger raskt og da vil man også se på feks merkenavn man ikke trenger videre i strategien. Märklin kan vel lage DC modeller i eget navn. Det viser seg goså at tyngdepunktet i H0/AC ikke har medført det overskudd som er nødvendig. Problemet vil bli ennå værre om Märklin flytter produksjonen til Kina. Da blir de et produkt på linje med andre. Tror mer på at Märklin lager robuste modeller for DC og AC.
Ja og det tilsier at man kan anvende dette til DC også. Nå blir dette så langt synsing da vi ikke kjenner til hva er det som ligger i Märlin Göppingen som er konkurs og hva ligger andre steder som ikke er konkurs. Tror Kumbel sa det slik: Det er vanskelig å spå, sspesielt om fremtiden. Edited by TeVe - 11 februar 2009 at 12:09 |
||
Terje V.
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vet ikke helt hva du sikter til med setningen over, men om du mener at det kan være forskjell på de forskjellige delene av Märklingruppen så er det feil. Både Märklin, Trix og LGB som varemerker er deler av ett og samme selskap og omfattes alle av det som nå hender.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Märklin er allerede godt etablert innen DC.
Hva med Z-skala? - Er ikke dette DC?
Det er ikke så fryktelig mange år siden Märklin forsøkte seg på DCC (og 2-skinnedrift) under eget merke i H0-skala heller?
De hadde ikke stedighet over tid til at det var vellykket.
Derfor er det "bare tull" at ikke likestrømsmodeller kan leveres med Märklin-logo, om det er det markedet ønsker.
|
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er i grunnen leit at ikke Märklin konsentrer seg om det som (mange mener) har vært deres fortrinn: å utvikle solide, men samtidig (etter hvert) godt detaljerte modeller.
Det ville (etter min mening, selv om jeg blir definert som Märklinist ) vært like naturlig at Märklinkatalogen hadde innholdt lok med et delenr for AC og et annet for DC på samme måte som f.eks. Roco og Fleischmann. M hadde det jo slik (i den rene analogtidsalderen); ref. Hamo. Men jeg tror muligens det finnes noen erkegöppiske tankekoplinger som ikke er mulige å forstå, i alle fall ikke for denne Märklinsten ... |
||
Bjørn Egil
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nja, skal man være pirkete, så kan man si at Märklin under sitt eget merkenavn har tre forskjellige strømsystemer i tre forskjellige skalaer: 2-skinne DC i Z, 2-skinne AC i spor I og 3-skinne AC i H0.
At Märklin sluttet med DC under eget navn (Märklin/Hamo) hadde vel med overtagelsen av Trix å gjøre; all parallellproduksjon av DC-modeller i H0 ble overført til Trix.
Mitt poeng var at Märklin i H0 forbindes med 3-skinne AC, som gjerne omtales nettopp som Märklinsystem. De er vel også den eneste større produsenten av skinner til dette systemet. H0 AC står vel også for den største delen av Märklins omsetning. Det er godt mulig at markedet vil kjøpe H0 DC-modeller fra Märklin, men her vil Märklin i så fall bli et merke på linje med alle andre: som Liliput, Hornbys merker (Jouef, Lima, Rivarossi), Roco/Fleischmann, alle småmerkene og sitt eget Trix. Det er godt mulig at det kan være fornuftig for å styrke Märklin som H0-merke også å selge DC-modeller under merkenavnet Märklin, men det ville være fullstendig meningsløst hvis Märklin skulle slutte å produsere 3-skinne AC i H0. Da taper de sine mest trofaste kunder, og da greier de i hvert fall ikke å overleve.
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det dærre der tror jeg faktisk på! Vi her på bjerget kan nok vanskelig fatte hvor mange slike trofaste kunder det faktisk finnes rundt forbi ... |
||
Bjørn Egil
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om jeg har forstått det rett så består Märklingruppen av flere selvstendige selskaper og at det kun er Märklin Göppingen som er under konkursvurdering. Bak alle står vel et Holdingselsksp, Trix og LGB er også selvstendige selskaper. Hvordan forholdene disse selskapene i mellom er kjenner jeg ikke, men vil tro at eierne har vært smarte nok til ikke å legge alle eggene i en kurv. Spm er er om Märklin Göppingen eier noen av de andre eller om det er et holdinselskap bak som eier selskapene inkl Märklin Göppingen. Selskapet i Györ er uansett et selvstendig selskap ettersom det ligger i Ungarn og er registrert der. Hva som uttales offentlig skal man ta med en klype salt. Disse uttalelsene er man ofte bare nødt til å komme med for å holde entusiasmen oppe hos medarbeiderne samtidig som man skal lokke til seg kjøpere. Pluta kan vel ikke offentlig gå ut med at det ser dårlig ut. Da ville han være en dårlig selger. Hans oppgave er å få en pris til beste for kreditorene. Edited by TeVe - 11 februar 2009 at 19:23 |
||
Terje V.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
....og antallet "trofaste kunder" er på langt nær nok til å berge firmaet fra konkurs?
- Opp med hånden, de som kjører Märklin og ikke har noe fremmedfabrikat av lok, vogner, digitalkomponenter, osv. som Märklin lager!
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spørsmålet er om Märklin skal produsere "alt" som de gjør i dag. Det virker ganske dyrt og uøkonomisk å produsere med så mange systemer som de gjør i dag: G (LGB), H0 DC (Trix), N (Minitrix), I, H0 AC, Z (Märklin), samt diverse samlemodeller. Märklin er i realiteten den eneste komplettleverandøren av de tre systemene som selges under navnet Märklin (I, Z og H0 AC) og det er der de har goodwillen og lojaliteten. Sannsynligvis ville Märklin være mest tjent med å kvitte seg med LGB, Minitrix og muligens spor I. Det usikre her er at vi vet ikke hvor mye intern subsidiering det er i konsernet. Det vil jo også være noe som bobestyreren må finne ut av. Man kan jo meget vel se for seg at et overskudd på H0 AC blir brukt for å subsidiere mindre bærekraftige merker i konsernet.
H0 AC bør det være penger i, selv om mange kunder kjøper andre fabrikater også (hadde blitt kjedelig NSB-anlegg kun med Märklin: B1, F1, Di3, Di5, 63a og diverse mer eller mindre korrekte godsvogner!). Ekstrakostnadene med å produsere DC-modeller når formene eksisterer er lav, så det er logisk å beholde Trix også. Edited by Øyvind Erik - 11 februar 2009 at 23:15 |
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener å ha lest at Trix bidrar med 3 mill fra sitt overskudd i direkte overføring til Märklin. I tillegg kommer her kjøp av deler fra Märklin, bidrag i utviklingskostnader osv. så den interne betydning av Trix for Märklin er nok solid tilstede. Om det betyr så mye at Trix ikke kan selges ut er en annen sak. |
||
Terje V.
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Man kan ha alle levende mennesker i verden som kunder og likevel gå med underskudd dersom man har en ledelse som klarer å trekke flere penger ut av firmaet enn hva som genereres inn. Det er vel mye av situasjonen her; ledelsen i Märklins eierfirma har utelukkende vært ute etter å trekke mest mulig midler ut av selskapet, og når de nå har gjort det så trekker de seg ut med gevinsten og lar Märklin seile sin egen sjø.
Altså er det faktisk fullt mulig at märklin har mer enn nok kunder til å drive med overskudd uten å måtte kutte noe særlig av hverken skalaer eller produktlinjer, bare de får en jordnær ledelse som ikke skal tjene seg rike på et år.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå skal man heller ikke glemme at Märklin har hatt problemer tidligere og under en helt annen ledelse.
Det er sikkert tilfelle at mange av problemene kan tilskrives inkompetent ledelse, men at det bare skulle finnes dårlige ledere i Tysk næringsliv, er lite trolig. - Det har jo ikke akkurat manglet på nye ledere "på gjestevisitt" i firmaet Märklin, både som familiebedrift og under Kingsbridge.
Man skal heller ikke glemme at Kingsbridge er profesjonell aktør på omstilling av skakkjørte bedrifter. Er det noe de kan, så er det nettopp det! Det er et alvorlig tegn når en slik aktør "gir opp".
Det har jo ikke akkurat vært en mangelvare hos Märklin med dyre konsulenter og markedsanalytikere. Noe må de jo ha prestert for alle pengene som er brukt på dette de siste årene? Hadde de sett en enkel løsning ut av uføret, f.eks. ved å kutte ut tapsbringende produktserier, begrense modellutvalg og begrense utviklingskostnader, så hadde sikkert det vært gjordt tidligere?
Det er også mulig at disse konsulenter har kommet frem med så radikale løsninger at de ikke har vært gjennomførbare uten å slå Märklin konkurs og starte opp på nytt? - Man må huske på at et så gammelt firma som Märklin, her lange tradisjoner og forpliktelser over for sine ansatte. Fagforeningene har også en ikke helt ubetydelig makt. - Nå brytes denne kjeden.
Når man prøver å se realitetene i den samlede informasjon, tror jeg dessverre at det ikke finnes en enkel løsning med å finne en "passende investor" for Märklin? Alle som nå kunne ha gått inn og overtatt, gjør nå sikkert liknende betraktninger?
Jeg tror derfor at noen av produktene til Märklin blir videreført (- sikkert "Made in China") men tiden for fullsortimentmerket Märklin er dessverre over for godt. Edited by Kjell H. - 12 februar 2009 at 07:52 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Finanskrisa bidrar vel heller ikke akkurat positivt.
|
||
Svein S
|
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Artikkel over 2 sider i Bergens Tidende i dag om utfordringene til Märklin. Tysklandsjournalisten har blandt annet loddet stemningen i en tysk MJ forretning. Både kunder og forhandler mener Märklin har seg selv å takke, blandt annet fordi eierne har tatt ut store utbytter isf reinvestering i bedriften og fordi Märklin har satset for mye på luksusmarkedet og ikke har klart å tilpasse seg et marked med andre krav. E24 hadde for øvrig en artikkel allerede 4/2 (http://e24.no/naeringsliv/article2906545.ece).
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er vel akkurat sånn det har blitt i næringslivet generelt. Det virker som alle eiere skal ha mere og driter mer eller mindre i hvordan bedriften går, bare de får pengene sine. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Adressa hadde en tilsvarende på fredag. Beskrivelsen din kan tyde på at det er samme artikkel. |
||
Svein S
|
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg reiste fra Bergen til Stavanger på søndag. Leste først artikkelen i BT på fergen Halhjem - Sandvikvåg, deretter samme artikkel med samme bilde i Stavanger Aftenblad da jeg kom hjem. Slik går det vel når avisene har samme eier?
Petter
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |