Skjule Peco sporvekselmotor |
Post Reply ![]() |
Author | |
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 09 februar 2009 at 18:30 |
Jeg har Peco C75 Electrofrog sporveksler og PL-10W motorer, samt PL-13 brytere for hjertestykkene. Rammeverket er 22x98mm med 6mm finer og 50mm XPS styrofoam på topp, og skinneunderlaget er WS foam roadbed. Har tenkt å bruke fugemasse for å feste resten av skinnene (C75 flex), og skinnelasker (isolerlasker ved hjertestykkene) for å holde sporvekslene på plass samtidig som de kan løftes ut og fjernes ved behov.
Kabling og lodding er kurant nok, og jeg regner med at motor og bryter skal limes fast på undersiden av sporvekselen. Eller er det andre og bedre måter å feste de på..? Jeg må skjære hull for å få plass til motor og bryter, hvordan kan jeg best mulig skjule dette hullet? Satser på å kunne legge ballast rundt sporvekslene på sikt, når alt funker som det skal... Setter pris på alle tips og tilbakemeldinger, også alternative løsninger! ![]() Svein |
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan teipe en bit maskeringsteip over hullet og skjære en spalte til aktuatoren.
Edited by jevistad - 09 februar 2009 at 18:48 |
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det noen spes grunn til å velge maskeringstape framfor vanlig tape, tykt papir eller en tynn styrenplate? Ikke for å kverulere altså, men jeg må bare spørre. Som jeg selv sier på jobben: Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.
![]() Svein |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med den oppbygningen du nevner, slår følgende tanke meg.
Hva med å montere vekselen på en tynn finer/styren e.l. plate med nødvendig motor etc montert på undersiden - hvorpå hele denne enheten legges i tilpasset utsparing i XPS"n? Da kan hull og slisser holdes på et minimum ... |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis det er slik at det ligger hele 5 cm XPS oppå fineren der sporene skal gå og så er "den enkleste" festemåten av vekselmotorene å sage ut et passe stort firkantet hull i hele underlaget og så klipse fast motoren i sporvekselen før den blir senket ned i hullet.
Hvis ikke du hadde hatt 5 cm. styrofoam mellom fineren og sporet kunne du mye enklere boret et 8-10mm hull gjennom fineren der hvor stillsvillen i vekselen ender, satt et par tapebiter på tvers slik at hullet ble seende ut som en 2mm rektangulær spalte på tvers av sporet og så festet motoren til undersiden av finerplaten med styrepinnen stikkende opp gjennom hullet og opp i vekselen på oversiden.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bjørn Egil:
Tenker du på å legge WS underlaget oppå plata da, slik at jeg kan løfte ut hele vekselen med ballast og hele sulamitten? Jeg har et par steder hvor flere sporveksler havner helt inntil hverandre, kan disse kanskje også festes på den samme plata og løftes ut samtidig da..? Eirik: Det er 5cm XPS over hele anlegget ja. Jeg gjorde det slik for å få en enkel og stabil konstruksjon som kunne flyttes, samtidig som jeg ville ha mulighet til å kunne skjære til landskap på et lavere nivå enn skinnegangen uten å måtte planlegge hele landskapet på forhånd. I denne tråden her ser du hvordan anlegget mitt ser ut så langt. Jeg har faktisk ikke rørt anlegget siden de bildene der ble tatt, så det er på høy tid at jeg får ut fingeren og får gjort noe snart... ![]() Svein |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg tror vi tenker i samme baner der.
Min tanke var at når du har bestemt sporplan m/vekselplasseringer, kan du merke av det nødvendige området, og først felle ned en plate som nevnt. Deretter kan skinner og veksler monteres fast. Så kan platen med veksel inkl. ballast tas opp og motorer festes etc og ytterligere nødvendig utsparing i XPS"en gjøres. Det vil jo være beleilig å la plata stemme overens med skjøt mellom veksel og skinner ... ![]() Jeg har ikke gjort dette selv, så det kan jo være at utførelsen i praksis kan forenkles noe - muligens noe i retning av Eiriks beskrivelse ... |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan er det med driftssikkerheten til Peco-motorene og -bryterne forresten? Er det i det hele tatt noe poeng i å legge opp til å kunne fjerne sporvekselen, eller blir det bare unødvendig komplisert? Dersom det er selve vekselen som må repareres/byttes ut har jo ikke dette noen hensikt uansett, hvertfall ikke når ballast og alt annet er på plass...
Skummet forresten gjennom mars-nummeret av MR i lunsjpausen i dag, og der var det en artikkel om nettopp dette emnet! Der var det brukt tynn styren mellom sporveksel og motor, det blir vel omtrent samme prinsippet som forslaget om teip lenger opp i tråden her, så da er det kanskje smak og behag som avgjør hva man bruker..? Svein |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |