MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Sporskiftemotor atrapper
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporskiftemotor atrapper

Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporskiftemotor atrapper
    Posted: 27 januar 2009 at 22:17

Finnes det noen ute i verden som lager noen slike, som minner om moderne norske.  Jeg har en formening om at jeg har sett noen før en gang.

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 10:17
Hei!

Ja det finnes flere men Peco  SL-47 burde passe fint. De er laget av plast og er ganske fine å se på. Thumbs%20Up

MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 13:55
Hva er "atrapper"?
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 14:38
Originally posted by ses ses wrote:

Hva er "atrapper"?
En ikke-bevegelig modell...

På amerikansk kjent som en "dummy"

Eirik

Edited by eika - 28 januar 2009 at 14:38
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 18:41
Takk for svar. Men si meg, var det bare jeg som ikke visste dette? Her har jeg drevet med MJ i 50 år, men det ordet var helt ukjent for meg, og det har jo opplagt sin funksjon i MJ-sammenheng. Bokmålsordboka har det, riktignok med to t-er, så det er altså et norsk ord også. Snodig.....

Edited by ses - 28 januar 2009 at 18:41
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 22:57
Hvor kjent eller ukjent ordet er skal jeg ikke påstå noe som helst om, men min hukommelse tilsier hvertfall at det har vært regelmessig i bruk i tyske modelljernbaneblader og bøker og at det er der jeg har plukket det opp

Forøvrig ligner ikke Pecos SL-47 spesielt bra på de norske motorene syns jeg. En mye bedre modell syns jeg er den dere kan se på bildet her:

Den motoren er fra tyske firmaet Erbert og leveres i 10-pack. Litt gul eller lys grå lakk så fungerer den utmerket. De vi har i Horten er innkjøpt fra www.modellhobby.se hvor 10-packen koster under 60,-

Eirik 
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 23:04

Takk for svar. Men si meg, var det bare jeg som ikke visste dette? Her har jeg drevet med MJ i 50 år, men det ordet var helt ukjent for meg, og det har jo opplagt sin funksjon i MJ-sammenheng. Bokmålsordboka har det, riktignok med to t-er, så det er altså et norsk ord også. Snodig.....
  hvis du har avtjent førstegangstjeneste,ble ordet attrap brukt flittig,når det gjaldt håndgranater,sette adrenalinsprøyter etc...men hvis det er lenge siden for deg,er du selvfølgelig unskyldt Wink

edit :her med en "P" bare for å forvirre Wink

Edited by morten.h - 28 januar 2009 at 23:06
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 09:02
Ja, det er lenge siden (1971/72) og jeg var i marinen uten noen gang å være ombord i et marinefartøy fordi jeg var bebrillet. Geek Derimot lærte jeg andre nyttige ting der, så som touch-metoden for tastaturbruk. I en IT-tid er det svært nyttig.
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 16:21
Da har vi i alle fall (den delen av) førstegangstjenesten felles, Svein, selv om jeg var på Harald Hårfagre et par år tidligere ... Wink
... og vi holdt oss nok til "originaler" siden jeg ei heller kan erindre ordet  Embarrassed
Bjørn Egil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 16:38
Se også side 133 i Weinert katalogen.

Hva brukte du på Gardermo-anlegget Svein? Selvlagde?

Edited by jevistad - 29 januar 2009 at 16:39
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 18:24
Javel, så mye på grunn av en "attrapp".  Ordet er ikke helt ukjent i konstruksjonsverdenen da men......  Nok om det!  Hvem er eventuellt størst her i landet på WEINERT?  Hobbytrain, eller er det andre ?  Går det an å bestille direkte hos WP
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 18:51
Både Hobbytrain og Togbutikken pleier vel ha litt Weinert i hyllene :)

Eirik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2009 at 00:01
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Hva brukte du på Gardermo-anlegget Svein? Selvlagde?

Ja! Meget enkelt laget av en trelist som var skåret til i korrekte dimensjoner og skrådd på to av kantene, og så delt opp i riktige lengder. Den ble malt gule. PÅ et så stort anlegg er helheten viktigere enn detaljene, så det ble lagt ut mer som markører fordi de var gule og lett synlige. Jeg mener at jeg la på noen forlengelser av svillene som motorene ble limt oppå.

Forbildet:

Modell (omternt samme sted):

Pussig! Jeg tror det er den ene vekselen på modellen det IKKE er plassert gul motor på, som er avbildet på forbildet ovenfor. Veksel 276B.

Edited by ses - 30 januar 2009 at 00:03
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.