Mellomrom mellom skinnene |
Post Reply ![]() |
Author | |
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 januar 2009 at 15:35 |
På en normal tysk godstomt mellom 1990-2008,
Hva er standard mellomroms mål mellom skinnene (Ved svillene) i H0 skala? Mvh. Jonas |
|
![]() |
|
TomB ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Jonas.
I den tyske normen NEM 112 skal skinneavstanden være 46 mm på rett strekning. På en stasjon 52 mm.
|
|
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|
![]() |
|
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Her snakker vi vel avstand mellom senterlinje spor.
NSB: rett spor: 4,4 m. Kurve mindre enn radius 350 m: 4,7 m. Avstanden øker jo mindre radius man har. 4,4 m er 5,2 cm i H0. 4,7 m er 5,4 cm. Ved ordentlig trange kurver kan vognen ha så mye overheng at du må opp i 6 cm avstand. |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Siden senterlinjen ikke vises direkte, kan det være greit å få det tipset at man oppnår akkurat det samme ved å måle mellom de to ytterskinnene eller de to innerskinnene, eller mellom ytterkantene av svillene eller innerkantene. Poengen er at man måler mellom de to samme sted på sporene.
Men jeg tror du må sjekke opp den kalkulatoren din Henning, for 4400/87 = 50,6 mm, dvs i underkant av 5,1 cm. Ikke det at 1,4 mm er så mye... |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
TomB ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Du mente sikkert avstanden mellom en ytterskinne og en innerskinne ..................... Edited by TomB - 24 januar 2009 at 15:32 |
|
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Nei, det mente jeg ikke det, men jeg skjønner at det kan misforstås. Jeg tenkte meg dette som en kurve, og da er ytterskinnen den som ligger lengst vekk fra sentrum i radien. På rett strekning gir det ikke særlig mening å snakke om verken ytterskinne eller innerskinne, for hva er det ytre eller indre i forhold til? Siste setning er derfor bedre: "... man måler mellom de to samme sted på sporene."
Edited by ses - 24 januar 2009 at 15:58 |
|
Svein S
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |