NMJ Topline OS vogner |
Post Reply ![]() |
Author | |
Mr. Karlsen ![]() Veteran ![]() Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 21 januar 2009 at 21:59 |
Jeg har 2 stk. av disse pene vognene fra NMJ, men det har oppstått et problem til tider. Det problemet går ut på at jeg kjører på Marklin C skinner, og over sporvekslere / krysser sporer disse vognene enkelt av! Flere ganger går det bra, men når det først har skjedd så sporer vognene av på samme plassen igjen og igjen.
Hva kan dette skyldtes? Noen ting jeg kan gjøre for å unngå de hyppige avsporingene?
|
|
![]() |
|
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har et likt problem med PIKO person vogner over noen penser.
Hos meg er akselavstanden rundt 0,04-0,3mm for kort av hva vekselen er. Hvis du ser nøye på vekselen ser du at en av skinnene er bittelit tynnere enn den andre. Prøv å bytt hjulene med en annen vogn og se om det virker da. Jeg bytta hjul og da virka det fint. |
|
![]() |
|
bergsagel ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
Kan muligens hjelpe å skifte til AC hjul. Det gjør ihvertfall susen på Piko sine vogner.
|
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
AC-hjul (i alle fall av nyere dato) har større flenser enn DC-hjul.
Se innlegget til Nils Gullhav her vedr. hjulavstand http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4011&KW=hjulavstand&PID=17022004#17022004 |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Mr. Karlsen ![]() Veteran ![]() Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Nei, vi får se om jeg kan leve med avsporingene.. Hadde det fantes identiske hjulkopier kunne det nok ha gått.
|
|
![]() |
|
Filledukke ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 11 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 41 |
Hvis du legger på en liten shims på styreskinna, i det trange mellomrommet, går dette bra. Jobben er selvsagt proporsjonal med antal sporvekslere....
Shimsen skal være istørrelsesorden 0,2 til 0,3mm.
|
|
Med vennlig hilsen
Jon |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |