Tips og råd |
Post Reply ![]() |
Author | ||
Greyish ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 31 desember 2008 at 14:13 |
|
Hei,
Jeg er helt fersk innen modelljernbane, hadde et lite Mærklinsett for 35 år siden, men har siden den gang kun hatt en sovende interesse for dette.
Jeg har dog alltid vært fasinert av tog, og har spilt endel simulatorer på PC som har vært moro. Nå har jeg lyst til å starte med modelljernbane, og i den anledning har jeg i første omgang noen basis spørsmål.
1. Jeg har et eget rom avsatt til hobbien, ca 11 kvm, stort nok for et HO anlegg eller vil N være et bedre alternativ?
2. Likestrøm eller vekselstrøm? Jeg har tenkt å velge veksel da utvalget ser bedre ut, anndre vurderinger?
3. Analog eller digital? Hva får man ved digital som man ikke får ved analog og vice versa?
4. Jeg har tenkt å kjøpe et startsett, og bygge et anlegg med dette. Dersom jeg velger digital, har jeg sett på dette:
Har lest at Geoskinnene støyer endel, men kanskje ikke så ille dersom man legger gummidempere under?
5. Hva skal til for å kjøre mer enn ett togsett på samme anlegget?
6. Jeg er ikke veldig nevenyttig, jeg har derfor vurdert å ikke bygge et anlegg fra "scratch", men kanskje heller starte med disse pakkene:
Med disse pakkene får jeg vel en forståelse av hvordan landskap kan bygges og "møbleres", slik at jeg kan benytte denne læringen for senere prosjekter. Jeg er som sagt litt redd for å starte med to tomme hender, da antall tommelfingre er litt mange :)
Tips mottas med takk!
7. Dersom jeg velger ROCO HO, kan jeg senere kjøpe lokomotiv, vogner og ikke minst skinner fra andre leverandører, eller er det mange "standarder" innen HO?
Jeg har bestilt opp noen kataloger, så kan jeg begynne å sjekke litt priser etc. leser det jeg kan på forumet her også.
På forhånd takk for alle tips og råd!
Mvh
Øyvind
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvist du velger og bruke roco sine skinner så må du holde deg til dem. Siden det er code 83 og feks peco er code 100 så du bør lodde strøm ledningene over på en liten peco skinne og kun bruke code 100 i fra dem og electrofrog vekslene. og nmj selger jo norske start set. og du bør velge digitalt! det har så mangen fordeler, feks du kan styre lokomotivene hver for seg og ikke alle samtidig. og du kan ha opp til 99 lok på en multi maus, multimaus er den nyeste digital tingen til roco.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
[
1.) 11 m2 gir deg nok sikkert et greit startanlegg i H0. Det finnes mange som bygger H0 på mindre plass enn det og. N-skala vil teoretisk gi deg 4 ganger så mye utnyttelse av samme areal.
Med dagens modeller er det heller ingen større problemer med driftssikkerheten i N kontra H0.
2.)Vekselstrømsmodeller får du primært fra Märklin, selv om en del andre produsenter og leverer enkelte av sine modeller i en vekselstrømsutgave for å være med å konkurere om det markedet og.
Men utvalgsmessig så er nok likestrømsmarkedet vesentlig større enn for vekselstrøm, da det er mange flere produsenter som produserer lok og vogner hovedsaklig for likestrøm.
3.)Fordelen ved digital er at du kan ha flere lokomotiver stående på sporene samtidig uten at alle begynner å bevege seg når du vrir på knappen, eller at du må bruke ekstra ledninger og brytere på å stoppe alle andre enn det ene toget du vil kjøre. Digital gir i utgangspunktet en enklere og mindre ledningsjobb samt større fleksibilitet.
4.) Støy er relativt. Jeg vet andre som ut fra foruminnlegg virker svært ømfindtlige for støy, men selv har jeg aldri følt støyen som noe problem gjennom årene. Jeg tror ikke støyen vil plage deg med mindre du fokuserer på den og gjør den til et problem oppe i ditt eget hode.
5.) For det første må du jo ha spor nok til at togene kan kjøre uhindret av hverandre. I tillegg så må de jo kunne styres separat. Enten må du da ha to isolerte sporkretser med hver sin analoge kjørekontroller, eller så må du kjøre dem digitalt, noe som medfører at de kan kjøres i samme strømkrets, men styres via separate digitale kontrollere.
6.) Du trenger ikke være spesiellt nevenyttig for å gå på byggevaren og handle inn noen finerplater og litt rammeverk for å skru sammen.
"Ferdiganlegget" du linker til er sikkert greit nok, men det ser ut til å ha begrensede kjøremuligheter. Dessuten får du mye anleggsplater og treverk på byggevaren for de 2.700 kronene som den lille grunnplata i det settet koster. Settet med landskapsutstyr kan sikkert være en grei start. Når man ikke vet nøyaktig hva det inneholder blir det litt vanskelig å vurdere prisen opp mot kostnaden av å kjøpe løse produkter. Jeg har en følelse av at settet som kommer fra USA muligens er noe dyrt i forhold til å kjøpe tilsvarende løse produkter fra europeiske produsenter.
Men: du vil sikkert lære av å bygge dette anlegget, selv om det kan virke som en litt dyr læring
![]() 7.)Velger du Roco H0 så kan du bruke utstyr fra alle produsenter som produserer i skala H0 likestrøm. Det eneste du kan komme ut for når det gjelder rullende materiell er at forskjellige produsenter har forskjellige koblinger, men de er som regel av plugg-inn typer som enkelt lar seg bytte til ønsket kobling.
Når det gjelder skinner så er det og mulig å bruke likestrøsmskinner fra alle produsenter. Imidlertid er det her forskjellige høyder på skinnene ute og går, såkallte "skinnecoder". Det vil si at om du blander forskjellige coder kan du få et bittelite hopp i overgangen, så det lønner seg og ikke mikse for mye hvertfall. De mest vanlige systemene er code 75, code 83 og code 100. Jo lavere nummer, jo lavere skinne. Både Roco, Peco og Tillig leverer f.eks. skinner til code 83. Code 100 er de eldste systemene og er noe grovt, og bruker vel først og fremst av en del "nybegynnere" fordi mange av de store produsentene leverer slike med startsettene, mens de litt "viderekommende" kjøper skinner med mer naturlig utseende (lavere code) løst fra rene skinneprodusenter som Peco eller Tillig.
Mvh
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvorfor anbefaler du noen i 2009 å bruke den 2,5 mm høye skinnen code 100? Allerede på 1970-tallet var det mange av oss som synes det ble for grovt og leketøyaktig. Den gang kunne det være et poeng siden mange av hjulflensene fortsatt var rene pizzakuttere som krevde høye skinner, men situasjonen er noe bedre i dag. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Espen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Syns Eirik gir en meget flott tilbakemelding på dine spørsmål.
Var selv i din situasjon for ca 15 år siden, vurderte lenge frem og tilbake, likestrøm eller fortsette med Marklin. Hadde da en del lok og skinner i Marklin og valgte å fortsette med det ( at alt dette nå er solgt og nye lok og skinne er i hus er en annen historie ![]() Har angret på valget av Marklin flere ganger, fordi : Ihvertfall for noen år siden, mindre utvalg i vekselstrømslok, og at disse var mye mye dyrere en likestrømslok Dyrere skinneutstyr, låst til kun Marklin Irriterende punktkontakter Var ofte på diverse messer og butikker og irriterte meg grønn på hvor stort utvalg av lok og utstyr en kunne finne til brøkdelen av Marklinprisene. Men, for all del, en fordel har marklinsystemet, du trenger ikke tenke strøm i oppsett av anlegg. Har en kompis som har slitt en del med kabling og kopling av veksler og vekselmotorer og kortslutning og avrivning av hår og banning og i det hele tatt grunnet likestrømsproblematikken i veksler. Han har flere ganger gitt uttrykk for misunnelse på meg som har Marklin. Angående digitaldrift eller analog drift ? Dette er et ikketema i dag, syns jeg Det er kun digitaldrift som gjelder, gikk selv over til dette for 3-4 år siden og det irriterte meg at jeg ikke hadde fikset det før. Litt ekstra i startfasen, siden anlegget mitt i grove trekk var bygget og jeg måtte separere all strøm til skinnene/lokene fra alt det andre, som veksler, hus, diverse lys mm. Angrer ikke et sekund Lekegleden er tusen ganger større, etter mitt hode. Jeg ville satset på et "hylleanlegg" rundt hele rommet, du får mye mer ut av rommet ditt kontra en slik plate du antyder. Få tak i noen hylleknekter og ca 30 - 50 cm brede hylleplater så er det bare å legge spor, på noen områder vil du nok ha noe bredere hyller, men det finner du ut etterhvert. Punkt 1, gi gass, få opp noen hyller, få noen spor lagt ut og resten kommer av seg selv MVH Espen Edited by Espen - 02 januar 2009 at 10:40 |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
![]() |
||
Greyish ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her var det mye fin info, det er sikkert.
Siden den lille erfaringen jeg har er med Mærklin, husker jeg ingenting spesielt når det gjelder strøm. Er det slik at dersom jeg ikke velger Mærklin, men f.eks Roco, så blir det mye elektrisk arbeid i form av legging av ledninger, lodding, koplinger etc? Dersom det er tilfelle, blir det nok Mærklin, selvom utvalget er mindre, ser ut som det er nok av lok og vogner for et mindre anlegg uansett.
Espen: Har du link til noen bilder av et slikt "hylleanlegg", tror ikke jeg har sett det før, blir det ikke tynt med plass til annet enn bare skinngang + evt noen trær da?
Mvh
Øyvind
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hylleanlegg, eller langs-veggen-anlegg, lager du så bredt som du har plass til og ønsker, men nærmer man seg meteren i bredden får man problemer med å nå fram til det innerste. Fordelen med slike anlegg er i hvert fall disse:
![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nei. (Det var det enkle svaret). Det er kun dersom du lager en vendesløyfe at det er snakk om noen flere ledninger. Dersom du kjører digitalt, trenger du da kun en liten boks (vendesløyfemodul) som løser saken elegant. Isoler vendesløyfen, to ledninger (digitalspenningen) inn i boksen og to ledninger ut av den (til vendesløyfen), så er saken løst. Ellers velger du selv hvor komplisert du vil ha det, med vekselmotorer som eventuelt styrer spenningen i kryssingsspissen i sporskiftere, tilbakemeldingskontakter, signaler som styrer togene osv. |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Fordelen med denne hobbyen er at man kan vokse med den. Man kan starte enkelt og likevel får ting til å kjøre, og så kan man skaffe seg mer erfaring og videreutvikle seg i de aspektene ved hobbyen som man ønsker selv. Denne hobbyen gir faktisk så mange muligheter at det er så godt som umulig å bli ekspert på alle aspektene ved den. Men fin din nisje, og kos deg med å nå egne mål der.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her finner du bilder fra et (delvis) hylleanlegg fra en annen tråd på forumet: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PID=17022937#17022937 |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Slik jeg oppfattet det var svaret Stian ga at dersom man begynte å kjøpe Rocoskinner så måtte man holde seg til det, fordi Rocos var code 83, mens Pecos var code 100.
Det var vel ingen anbefaling i den setningen om at det lønnet seg å bruke code 100. Feilen var vel snarere at Stian kom med feil påstand om at ikke peco kunne brukes sammen med Roco fordi Peco var Code 100. I virkeligheten har jo Peco skinnesystem med både C0de 75, Code 83 og code 100 i katalogen.
Mvh
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sikker riktig det, men jeg synes det var litt viktig å ikke "lure" folk som er i startfasen på hobbyen til å kjøpe code 100 i dag. Jeg ser ingen grunner til å anbefale noen å bruke code 100 lenger. Eller er det noe jeg har oversett?
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Jeg tror nok ikke man blir "lurt" dersom man velger skinnekode 100 i dag, selv om utbudet av lavere koder er langt bedre nå enn tidligere. Det er mange grunner til at jeg mener det, men en av de mest åpenbare at kode 100 tillater at man kan kjøre med stortsett alt H0-materiell selv om det er gammelt materiell med store/dype hjulflenser. - Noen slike gamle hjulflenser er til og med for dype for kode 83, og tar således ned i svillematta.
Dernest har jeg sett altfor mange eksempler på at de visuelle forskjellene på kode 100 og kode 83 ikke er så altfor tydlige, når kode 100 sporet har smussede skinnestrenger og er pent ballastert. Jeg vil påstå at jeg har ett "trenet" øye for "mj-detaljer", men på direkte spørsmål har også jeg tatt feil av skinnekoder på steder det har blitt benyttet kode 100.
Driftsikkerheten blir også dårligere med lavere skinnekoder, og dette baserer jeg på erfaringer av "finescale-materiell" på kode 55 kontra "hyllemateriell" på kode 100. Det er langt tettere mellom avsporingene på kode 55, enn på kode 100, til tross for lave hjulflenser.
En annen grunn til at kode 100 ikke har gått ut på dato, er at når Piko for noen få år tilbake lanserte nytt skinnesystem for H0, gjorde de det nettop i kode 100. Skinnestrenger, sviller og svilleavstand er slankere, og gir ett helt annet visuellt inntrykk enn f. eks. Peco kode 100.
Så er kode 100 ett "dinosaurspor" som hører "Juratiden" til? - Nei jeg tror det er en smakssak, og ett spørsmål om hva man prioriterer/ønsker å oppnå av utseende kontra driftsikkerhet.
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Jeg registrerer at linkene til de hylleanleggene som er postet til nå, er av den typen med egen "anleggsøy" ut i rommet. Hylleanlegg kan oppta langt mindre plass enn det, dersom de lages som rene hylleanlegg. Her er noen linker jeg anbefaler:
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nå var dette råd overfor en person som ville inn i hobbyen nå, og da er vel ikke gamle dype hjulflenser noe særlig problem? Avsproingsfaren har ingen ting med skinnehøyden å gjøre, men ganske mye med hjulenes utforming. Da er skarpe hjulflenser python. De bør være avrundet slik det er i 1:1 og slik NMRA-normene har hatt i årevis, delvis i motsetning til hva europeiske produsenter har levert. Skarpe flenser krever høye flenser, avrundende trenger det ikke. Samme vogn sporer heller ikke lettere av på code 75 enn på code 100 hvis hjulene først er slik at de ikke tar nedi med code 75. Ellers er jeg enig i skinnehodets bredde er viktig for utseendet. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Det kan jo bli ett problem hvis man som "nybegynner" i en hobby uvitende kjøper produkter som vansklig lar seg kombinere, og derfor synes jeg det er greit å informere om slikt. Når jeg atter en gang steg inn i denne hobbien, kjøpte jeg gamle produkter jeg kom over billig, for å sikre meg "utgåtte" norske modeller.
Hva der angår skinnestrengenes bredde og svilleavstanden, kan man jo sammenlikne Pikos A-Gleis (kode 100) til venstre og Peco kode 100 til høyre:
![]() |
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Informasjon er ikke å forrakte. Da bør det jo tilføyes her at dersom man har gamle hjul som dumper nedi lettere skinnestørrelser, så kan man enten prøve å få tak i nyere hjul med bedre flenser, eller også dreie de litt ned selv. Det er faktisk mulig å bruke en elektrisk drill og en fil til dette, selv om en metalldreiebenk selvsagt er det beste. Bruk i tilfelle en fin fil og avrund flensen. Da får man både gjort den mindre og en avrundet flens reduserer avsporingsfaren.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Aproppos hylleanlegg; Her er noen bilder fra hylleanlegget til Hans Hendriksen. Man får plass til utrolig mye på 50 cm! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Dette var fint og inspirerende, Tore!
Er det ett "skyggestasjon-til-endestasjonsanlegg" og finnes det noen sporplan?
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
Greyish ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Flotte bilder dette! Her finner jeg ideer og inspirasjon. Jeg har ennå ikke bestemt meg for "hylleanlegg" eller tradisjonell plate, skal sjekke rommet litt nærmere først. Det blir nok endel mer lesing på nett og i blader før jeg setter i gang.
Mvh
Øyvind
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har ingen sporplan Roger, men det er et punkt til punkt anlegg ja - slik alle jernbaner bør være
![]() |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vi kan vel koste på oss noen flere bilder av anlegget til Hans?
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
FLotte bilder! Det siste har veldig stor dybdeskarphet. Hva slags teknikk er brukt for å få til det?
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Øhh... Aner faktisk ikke. Jeg knipser bare i vei jeg
![]() |
||
![]() |
||
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hehe, du bare knipset, og resultatet ble så bra? Hva slags kamera bruker du, et sånt må jeg få meg..!
![]() Dybdeskarphet krever vanligvis liten blenderåpning, og det er vanskelig å få til på fullautomatikk, og hvertfall uten blits. Kornene i bildet får meg til å tenke på høy ISO, da kan man klare seg uten blits. Men bildet er lekkert uansett, det skal du ha! ![]() Svein |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg pleier å forsøke meg litt frem med forskjellige instillinger på kameraet og så får jeg gjerne en haug dårlige bilder og noen få bra. Jeg må nok lære meg litt mer
![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
MEn du kan kanskje røpe hva slags kamera du har brukt?
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Synd! Hva er lengden på dette anlegget, og er det L-formet? Det er mange måter å være punt til punkt på; skyggestasjon-stasjon-skyggestasjon, skyggestasjon-til-endestasjon eller endestasjon-til-endestasjon. Hvilket er dette?
Flotte bilder forresten, Tore!
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er et U-formet anlegg. Ikke den meste spennende sporplanen foreløpig, men utvidelser er under planlegging.
Og kameraet; det er et Fujifilm Finepix S9600. Rimelig og godt kamera. |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |