Diverse 2009-nyheter |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 januar 2009 at 17:24 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Hornby er også tidlig ute med sine 2009-nyheter. De har tidligere kommet med langt flere mj-nyheter enn i år, og er dette ett resultat av finanskrisen og representativt for de øvrige mj-produsentene, kan det gi oss en liten pekepinn om hva vi har i vente.
Siden Hornby er en britisk produsent for det britiske markedet, er det ikke mange "norske" nyheter der, men tømmervognen R6466 later til å være relativt typelik med vår egen, eller? |
||
Med vennlig hilsen
||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Herpa pleier å presentere sine nyheter fortløpende månedsvis, og her er januar/februar-nyhetene. "Bruktbilene" var ett nytt og litt morsomt konsept.
|
||
Med vennlig hilsen
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men problemet med Hornby er at det er 00 og ikke H0 (1/76 mot 1/87) og dermed passer ikke modellene sammen med annet H0 materiell.
Petter |
||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
00 har størrelsesproporsjonen 1:76.2, og er bare en av flere skala 4mm standarder. Siden det er 00 det er snakk om, og ikke EM eller P4, passer 00-modeller på 16.5mm sporvidde. Britisk materiell har også mindre lasteprofil enn sine europeiske motstykker.
|
||
Med vennlig hilsen
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det vil si at 00 er en blanding av 1:76 og 1:87 (sporvidden og dermed hjulplassering). Siden de fleste målene er i skala 1:76 er og blir dette modeller som er ca 15 % for store i forhold til H0. De av oss som i sin tid brukte Airfix-modellen av det som tilsvarer NSBs Skd 215 fant fort ut at den ble i største laget.
|
||
Svein S
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Teoretisk (og praktisk), men omstendig, kan man nå kjøpe eller bygge den engelske drømmemodellen i 1:76. Deretter tas overdelen av og settes i en 3-D skanner, for deretter å printe den ut i en 3-D printer.
Hjul er allerede tilpasset H0 spor (såfremt du ikke har kjøpt en EM eller P4 eller annen engelsk finescale modell), så da er det bare understell og innmat som må tilpasses den litt mindre overdelen.
Litt maling og voila
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Märklin nyheter har òg begynt å tikke inn:
En maritim nyhet er Jolanda. Ellers kommer det en ny Mobile Station med støtte for 16 funksjoner, magnetartikler, samt tovegskommunikasjon med CS2. Som ventet, kommer det også nye starter sett med den nye Mobile Station, deriblant et "Mega Starter Set" med 3 lok og 2 mobile stations. Se forøvrig kali-lok. Her kommer fortløpende priser og bedre bilder, enn på kali-lok lenken. Edited by Skjalg - 03 januar 2009 at 20:53 |
||
_Skjalg
|
||
traiNman
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er klar over at britisk 00 kjører på 16.5 mm spor, men ville allikevel gjøre oppmerksom på at størrelsen på modellene blir feil.
Dette bildet av DSB traktor nr 6 (som opprinnelig var et britisk Class 08 skiftelok) tror jeg at jeg har vist før.
Lima 00 til venstre og Roco H0 til høyre.
Petter
|
||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Det var dessverre ikke mange norske nyheter fra Roco i år, men noen få svenske og danske i hvertfall.
|
||
Med vennlig hilsen
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om ikke det er så mange direkte Norske nyheter, så er det flere brukbare utenlandske modeller som kan oppleves i Norge blandt de moderne nyhetene.
Stort sett alle vognene av type Shimms (deriblandt settene med lyd og seksjoner som åpnes) kan brukes. Den sveitsiske Habbins vognen med logo for Transwagon på ene siden, og SBB cargo på andre siden har jeg bilder av fra Drammen i fjor, og også de moderne skyeveggsvognene i Rocos "aksjon" er vogner som har besøkt Drammen de siste par årene.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har rullet noen svarte Rc"er også på norske skinner. Skal kjøpes her i gården ihvertfall.
|
||
Tut, tut.
|
||
traiNman
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har Roco tenkt seg inn på det britiske markedet også nå?
Ser at de kommer med en Fairlie-lok i 1:76 smalspor (artikkel 33280).
Petter
|
||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! På følgende linker ligger noen del-nyheter for 2009, men jeg vil anta at det kommer mer fra disse etterhvert:
|
||
Med vennlig hilsen
||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Siku lager i utgangspunktet lekebiler, men har noen i skala 1:87 også. Her kan man se 2009-nyhetene (pdf-fil).
|
||
Med vennlig hilsen
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nytt av året er vel også at Heico lagger ned.
Derved er det slutt på de mange fine vognlaster som dette firma lager.
|
||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Jeg trodde Heico gikk med i "Hornby-dragsuget", og var ett av de selskapene som ble kjøpt opp for ett par år tilbake. I såfall kommer vel kanskje vognlastene tilbake under "Hornby-International"-navnet. Uansett solgte Hornby mange slike vognlaster på sin stand på Köln-messa.
For å bidra med noen nyheter også, kan man se Brawa sine 2009-nyheter her.
|
||
Med vennlig hilsen
||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Ikke mye "norsk" her, men sikkert av interesse for de som driver med sveitsiske metersporsbaner i H0m:
|
||
Med vennlig hilsen
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4218
Hvilken norsk motorvogn er det snakk om her da? Bildet viser en motorvogn som så vidt jg vet er erketysk - er det cmdeo 10? |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
cmdeo 10 er vel den eneste gamle tyske motorvognen vi hadde i norge. Så jeg tror det er den.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er nok den ja, men jeg finner ingen opplysninger hos Electrotren at den kommer i Norsk utgave. Kun de tyske utgavene fra henholdsvis DB og DRG.
Hilsen Kjetil
|
||
bergsagel
Veteran Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den kommer i NSB.
Men fikk ikke andre opplysninger enn at den kommer DC, DCC lyd, AC, AC lyd.
Ikke leveringstid, pris eller modell.
Tidligere tyske motorvogner som ble flyttet til Norge.
|
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hilsen Kjetil
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lilleput har laget motorvogna(i salg) Men den er med tyske merker. Men norske dekaler er å få kjøpt.
|
||
A matter of life and death
|
||
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor får man kjøpt sånne dekaler eventuelt?
|
||
Christian L.
|
||
Togbutikken
Kommersielle aktører Joined: 02 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 235 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hos meg! Send meg en mail, så skal jeg få ordnet det
post[ætt]togbutikken.no |
||
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Høres bra ut :) Jeg har ikke noe anlegg enda, eller vitrineskap, men da vet jeg hvor jeg kan få tak i det :) Denne modellen er jo den enkleste motorvognen å få til på et norsk anlegg :)
Edit: Da så jeg det på butikken din nå ;) Edited by Chr. Lil. - 22 januar 2009 at 15:22 |
||
Christian L.
|
||
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da er alle nyhetene fra Märklin offisielt lagt ut:
Märklin prospekt 2009 |
||
_Skjalg
|
||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
- Og fra "lillebror" Trix.
|
||
Med vennlig hilsen
||
gabriel
Nykommer Joined: 12 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei.
Det ser ut som om den norske leverandøren Electradeshop vil føre motorvognen. Pris er ikke fastsatt. Mvh Gabriel Edited by gabriel - 23 januar 2009 at 12:46 |
||
Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control |
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |