MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - smussing
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

smussing

Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: smussing
    Posted: 02 april 2007 at 17:32
hei, er det noen som har noen gode råd når det kommer il smussing av lok, vogner, byggninger, landskap osv????

mvh¨

kokken
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2007 at 18:55
Det finnes flere metoder å smusse på,for min del sverger jeg til vasking og tørrbørsting.....men det finnes smuss i pulverform som påføres med myk pensel på markedet også.

Edited by morten.h - 02 april 2007 at 18:56
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2007 at 21:01
På naboforumet dukket det opp en fin tråd: http://mjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6028

Edit: Trykkleif

Edited by carlf - 02 april 2007 at 21:02
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2007 at 23:43
hvor kan man få tak i det smuss pulveret da`????

den linken du sendte virker ikke

mvh

kokken
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2007 at 23:46
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2007 at 23:49
jeg kjøpte mitt hos modellcomagniet,men vet at tamiya også selger slikt....prøv hos en velassortert hobby butikk.....vil fortsatt anbefale vasking(sterkt fortynnet maling) og tørrbørsting( med relativt stiv pensel som du har minimalt med maling på)....
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2007 at 10:44
hva slags maling er det du bruker og hva tynner du ut med??? og hvordan blander du det ut???

mvh

kokken
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2007 at 10:52
Originally posted by kokken kokken wrote:

hva slags maling er det du bruker og hva tynner du ut med??? og hvordan blander du det ut???

mvh

kokken

Bruker stortsett humbrol(olje) maling til smussing,dette tynner jeg med tepentin i blandingsforhold 1 del maling på 8-10 deler terpentin(noen ganger enda mer)......denne blandingen kan sprøytes på med airbrush eller påføres med pensel....

Morten Hagen
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2007 at 12:43
Tusen takk for gode tips.....

mvh

kokken
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2007 at 19:58
Her går det hovedsaklig i smussepulver og litt eksprementering med tørbørsting...

Bruker smussepulveret som Modellcompagniet solgte før, dette påføres med myk pensel... Vet ikke hvem som selger dette nå??? Eller om noen selger dette nå???
Hilsen Andreas.   
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2007 at 10:14
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Eller om noen selger dette nå???

Tilsvarende pulver kan kjøpes hos NMJ (pulver fra Artitec) eller Bawaria (pulver fra Asoa e.l.)
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2007 at 12:09
Hei,

Jeg bruker vannbasert maling fra Tamiya, blander godt ut i tynner. (rødsprit) og sputer på med airbrush. Mange fine jordfarger hos Tamiya.
Tørrbørster etterpå med lyst grått, for å fremheve detaljer.

MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 03:26
Hadde vært morsomt å sett noen bilder av et smuset ferdig tog. Som da er smusset med smusse pulver..?? Selv sverger jeg til brush å kompressor. å synes resultatene der blir svimlend bra å er utrolig lett. i og med at du kan holde på så lenge før du ser noe resultater. å da igjen har lang tid på deg til å tenke å se når det blir bra. Har endel moddeler jeg er rimelig fornøyd med. å har heller ikke drevet lenge med det.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 21:12
Hei!

Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

Hadde vært morsomt å sett noen bilder av et smuset ferdig tog. Som da er smusset med smusse pulver..??

Disse vognene her er kun smusset ved å påføre en "black-wash", som er overmalt med matt klarlakk (Testor"s Dullcote) når "wash"en" var tørr. Før den matte klarlakken var helt tørr, ble vognene påført "smussepulver" i form av (farge)"tørrpigmenter" av "burnt umber" og "raw sienna". Slike tørrpigmenter for selvblanding av av maling er langt billigere enn "smussepulver" med riktig navn, og man får svært mye mer for pengene.

Og slik ble resultatet:

Akkurat den samme teknikken, i tillegg til litt "tørrbørsting" av "søle" ved hjulbuer og kanaler er benyttet på "Judy":

Svært mye av det rullende materiellet, bygninger og kjøretøy er smusset på denne måten på anlegget Gleng Mj-klubb lagde for Lions, og ett besøk på sidene eller anlegget selv anbefales dersom man vil se mer.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 21:40
imponerende bra. Å like bra på en annen måte vil jeg vel si. Men en kombinasjon av de 2 måtene der måtte jo blitt bra. Får prøve meg på smusse pulver skjønner jeg. takk for fine bilder. legger med et som er kun brukt med brush. stående i lakerings hallen.

Edited by kaidyb - 27 desember 2008 at 21:58
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 00:20
Ellers kan jeg anbefale Morten Hagens artikkel om smussing av Di3 i siste nummer av MJ  bladet.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 00:56
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Hadde vært morsomt å sett noen bilder av et smuset ferdig tog. Som da er smusset med smusse pulver..??

Disse vognene her er kun smusset ved å påføre en "black-wash", som er overmalt med matt klarlakk (Testor"s Dullcote) når "wash"en" var tørr. Før den matte klarlakken var helt tørr, ble vognene påført "smussepulver" i form av (farge)"tørrpigmenter" av "burnt umber" og "raw sienna". Slike tørrpigmenter for selvblanding av av maling er langt billigere enn "smussepulver" med riktig navn, og man får svært mye mer for pengene.

Og slik ble resultatet:

Akkurat den samme teknikken, i tillegg til litt "tørrbørsting" av "søle" ved hjulbuer og kanaler er benyttet på "Judy":

Svært mye av det rullende materiellet, bygninger og kjøretøy er smusset på denne måten på anlegget Gleng Mj-klubb lagde for Lions, og ett besøk på sidene eller anlegget selv anbefales dersom man vil se mer.

Hei. Hvor har du kjøpt den tømmerbilen henn ?
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 13:55

imponerende bra. Å like bra på en annen måte vil jeg vel si. Men en kombinasjon av de 2 måtene der måtte jo blitt bra. Får prøve meg på smusse pulver skjønner jeg. takk for fine bilder. legger med et som er kun brukt med brush. stående i lakerings hallen.

Er dette det loket du byttet til deg på siste kjørekveld?? ble veldig bra smusset må jeg si, imponerende
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 14:03
Originally posted by kokken kokken wrote:

imponerende bra. Å like bra på en annen måte vil jeg vel si. Men en kombinasjon av de 2 måtene der måtte jo blitt bra. Får prøve meg på smusse pulver skjønner jeg. takk for fine bilder. legger med et som er kun brukt med brush. stående i lakerings hallen. Er dette det loket du byttet til deg på siste kjørekveld?? ble veldig bra smusset må jeg si, imponerende

JA er det , tenkte jeg skulle ta det på mandag å prøve det litt. alt er pelt fra værandre her å renset å gått igjenom alt av elektrisk å små feil som var på den. Når jeg fikk den hadde den strøm opptak på 2 av 10 hjul.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 14:32
ja blir sikkert fin den, får se hva jeg får gjort med mine
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 14:41
Ja jeg hjelper gjerne til med smussing om du ønsker det. kan jo ta en kveld på klubben også om det er stemning for det. En smusse kveld. stiller gjerne med utstyr jeg. å alle da tar med seg den vognen eller lokket dem tørr å ødelegge eller forhåpentlig hvis blir det beste i sammlingen din. Det er jo poenget mener jeg. et tøft steg å ta. he he.

Edited by kaidyb - 28 desember 2008 at 23:09
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 17:09
- Airbrush
- Pensel
- Pulver

Jeg har prøvet alle metodene hver for seg, men har etterhvert kommet til erkjennelsen at kombinasjonen er det beste.

Mine aller første forsøk med smussing ble gjort med pensel, de er siden blitt dekket over...

Senere helsmusset jeg noen vogner og et lok med såkalt smussepulver, fra Modellcompagniet. Resultatet ble faktisk ganske bra, men ulempen var at smussingen lett ble gnidd av igjen selv om pulveret var festet med fiksativ.

Det er en interessant artikkel om smussing i MJ-bladet 4/2008, som i bilder og tekst tar for seg smussing av Di3. Jeg tenkte jeg skulle vise en alternativ måte å smusse sidegitterne. I artikkelen ble området rundt maskert og gitteret smusset med airbrush.

På modellen under er istedet gitteret penselmalt med sort Humbrol sterkt fortynnet med terpentin. Denne metoden gir en god dybde, fordi malingen kun dekker i alle "hullene".

Vognen under er først smusset med airbrush, deretter med smussepulver og tilslutt matt klarlakk for forsegling. Klarlakken demper forresten mye av smussingen utført med pulver.

Til sist en vogn hvor både pulver, penselmaling og airbrush er benyttet:

Edited by Bjørn R Larsen - 28 desember 2008 at 19:39
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 21:36
Hei!

Originally posted by Unge_Lafton Unge_Lafton wrote:

Hei. Hvor har du kjøpt den tømmerbilen henn?

Jeg er litt usikker på akkurat hvor denne tømmerbilen er innkjøpt, siden den antakeligvis er medbragt som "souvernir" fra en av de mange "Gleng-Tours" på "kontinentet". Tar jeg ikke feil er fabrikatet Herpa, og etter at dette bildet ble tatt, har den fått litt matt klarlakk for å tone ned den glorete fargen og det altfor tydelige "plastic-shine"en".
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 21:51
Tømmerbilen er av fabrikat Herpa.

Modellbildesign selger den: http://www.mamut.net/modellbildesign/shop/ 

Gå inn på nettbutikken og under Herpa vare/last finner man den...

Kunne forøverig gjort seg med litt ombygging. Tømmerbiler med singelboggie er ikke akkurat vanlig. Er mest Tandem (6x4) det går i, ihvertfall i Norden...

Edited by Andreas - 28 desember 2008 at 21:54
Hilsen Andreas.   
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 10:31
Originally posted by Unge_Lafton Unge_Lafton wrote:

Hei. Hvor har du kjøpt den tømmerbilen henn?
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
Jeg er litt usikker på akkurat hvor denne tømmerbilen er innkjøpt, siden den antakeligvis er medbragt som "souvernir" fra en av de mange "Gleng-Tours" på "kontinentet". Tar jeg ikke feil er fabrikatet Herpa, og etter at dette bildet ble tatt, har den fått litt matt klarlakk for å tone ned den glorete fargen og det altfor tydelige "plastic-shine"en".

Bilen ble faktisk kjøpt hos NMJ - på veg hjem fra Göppingen Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 15:48
Takker for svar. Smile
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
SveinKH View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinKH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 21:41
Hey .. fant denne linken .. her kan det være noe å se på : http://www.airbrushforum.no/abf/index.php
Mvh SveiNKH
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.