Bytte digitalstyring |
Post Reply |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 november 2008 at 11:57 |
Jeg har en MRC Prodigy Advance som har en produksjonsfeil, det er en reklamasjonssak så forhandleren har tilbudt meg å bytte den inn i noe annet. De anbefaler et digitalt Roco startsett slik at jeg får med mye ekstra i tillegg til selve digitalstyringen, jeg kan jo selge det jeg ikke har bruk for, men jeg lurer på om det kanskje er andre typer digitalstyring som passer meg bedre?
MRC var nok en liten blindvei oppdaget jeg i ettertid, siden den ikke gir meg alle de mulighetene jeg er ute etter. Trådløs kjørekontroll og PC-grensesnitt er to krav jeg stiller, og det bør også bygge på en etablert standard og være skalerbart for fremtidige utvidelser. Jeg har lest litt om Digitrax og tiltales av alle mulighetene deres, kan dette være veien videre for meg eller er det noen som har andre anbefalinger? På forhånd takk! Svein |
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Med fare for å stikke hånden inn i et hvepsebol...
Jeg har selv Digitrax Chief og er meget fornøyd med det. Her kan du velge mellom modellen Zephyr (enkel), Super Empire buiilder eller Super Chief. Forskjellen på de to sistnevnte er først og fremst muligheten til å lese info tilbake fra dekodere (kun Chief), og at Chief tillater større trafikk (flere tog kan kjøres samtidig.
Når det gjelder tilknytting til PC, bør man etter min mening bruke LocoBuffer (USB) til Digitrax.
Når det gjelder trådløs, så er Digitrax det per i dag hvis du benytter infrarød forbindelse. Selv om det sies at denne må ha fri sikt for å fungere, så virker den ofte likevel, særlig hvis du plasserer mottaker(e) høyt i rommet. Radiomodellen er ikke godkjent i Europa, men de har annonsert at det kommer en radiomodell av håndkontrollen som også vil kunne bli godkjent i Europa. Vær ellers klar over at nåværende radiomodell er enveis - du må kople håndkontrollen til med ledning for å kunne gjøre enkelte ting.
Ellers vil jeg sterkt anbefale å se på http://groups.yahoo.com/group/Digitrax/
(du må melde deg inn) som er brukerforumet for Digitraxbrukere. Masse nyttig og noe unyttig info - men her får du hjelp.
Valg av fabrikant er jo ellers et spørsmål om synsing - både Lenz og NCE kan anbefales i tillegg til Digitrax. Mitt råd er å laste ned manualer og lese deg gjennom disse for å være sikrere på hva du velger.
Håper dette hjelper deg litt videre!
|
|
OlavM
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tilbakemeldingen Olav.
Hvilken modell jeg evt velger aner jeg ikke ennå, må nok lese litt mer før jeg bestemmer meg. Kapasitet er jo et sentralt emne, men det er jo mulig å utvide med flere boostere senere. Eller har ikke det noe med saken å gjøre..? Snakket med Lars Erik på Laar Import i stad forresten, han vet forhåpentligvis litt mer om den nye radiokontrollen mot slutten av måneden. Det er nok helt klart mye synsing ute og går på det området her ja, men siden jeg er helt grønn er det likevel greit å høre fra noen som har erfaring med de ulike fabrikantene både når det gjelder bruk og muligheter. Skal sjekke ut linken din og laste ned noen manualer, har god tid så jeg trenger ikke stresse med å ta et valg ennå. Svein |
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen!
Det er ikke boosterne som bestemmer kapasitet mht antall lok som kan kontrolleres samtidig, men kommandostasjonen.
Med utgangspunkt i Digitrax sine modeller, kan du starte med en Zephyr - Når du vokser videre kan du utvide med en Empire builder, og bruke Zephyr til booster, eller du kan starte med en Empire builder og senere utvide ved å kjøpe en Chief - og bruke den som kommandostasjon med Empire (og Zephyr) som boostere. Uansett kan du kun bruke en kommandostasjon på et sammenkoplet anlegg, boostere tilkoples via et LocoNet nettverk, og gir kun høyere strømtilgang til hele anlegget.
(Linken jeg sendte deg var til brukergruppen på Yahoo, manualer til Digitrax finner du på www.digitrax.com)
Lykke til med lesing... og valg!
|
|
OlavM
|
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Jeg er også rimelig fornøyd Digitrax bruker. Zephyr (DCS50) er rimelig og grei dersom du ikke har behov for å kjøre mange lok på en gang og/eller har lok og vogner som fører til at det er behov for mye strøm. Med en UT4 og en infrarød mottaker UR90 har du en ganske rimelig startpakke. Digitrax Infrarøde styring fungerer faktisk ganske bra. Om batteriene ikke er dårlige, er min erfaring at signalene reflekteres så bra at jeg ofte kan stå med ryggen mot mottakeren og peke skrått oppover mot vegg og tak. Men siden Digitrax forhåpentligvis slipper sitt nye toveis radiosystem på 2,4 Ghz, ville jeg ventet på det. Klarer du deg med en Zephyr, kan du jo starte opp med den og vente på håndkontrollene. Det nye internettmagazinet ModelRailroadHobbyist Magazine har lagt ut flere videor fra sommerens NMRA konferanse. En serie hvor AJ Ireland, mannen bak Digitrax, forteller om nye planer, bl.a det nye radiosystemet, og om en del feilsøking. Det er også en serie om JMRI og Decoderpro, et bra gratisprogram for bl.a programmering av lok og togstyring. Jeg har en LocoBuffer USB og har testet dette. det gjør programmering mye enklere. Og du kan overvåke LocoNet pluss mye mer. Er enig med Olav M - les manualer, se innlegg her på forumet eller på Norsk MJ forum, om mulig, prøv forskjellige håndkontroller og se hva du liker. |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ahh... OK, sånn på vis! Takk for oppklaringen!
Hmm, har jeg misforstått dette tidligere..? Trodde det var strømstyrken som avgjorde antall tog jeg, siden flere tog drar mer strøm... |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oops... Hei Knut, du posta visst akkurat mens jeg skrev...
For å svare på min egen post først... Leser på Digitrax-sidene at strømstyrken oppad begrenses av kommandostasjonen, uavhengig av hvor kraftig strømforsyning man har. Så da var det avklart hvertfall, selv om jeg ikke skjønner det helt... Takk for linkene Knut, skal se nærmere på de! Svein |
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen
Det med boostere fungerer omtrent slik: Tenk deg at du har et anlegg med en kommandostasjon. Da må all strøm f eks 5 A gå med til å drive alle lok på anlegget. Del så opp anlegget i to eller flere elektrisk helt isolerte soner (begge sporstrenger isolert). Kople en ny booster til hver av de nye sonene, og kople boosterne til kommandostasjonen via LocoNet, slik at styresignalene fra kommandostasjonen går ut til hele anlegget via kommandostasjon + boostere. Dermed har du økt den totale strømmengden til hele anlegget, men ikke til den enkelte sone på anlegget. Håper dette avklarer.... |
|
OlavM
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmm, skal vi se... Hvis jeg f.eks deler opp anlegget i 3 soner og kobler en 5A booster til hver av de, så kan jeg belaste anlegget med 15A totalt men ikke mer enn 5A i hver enkelt sone, har jeg forstått riktig da? Sorry at jeg må ha det inn med teskje, har aldri vært borti dette før... Har sett litt på sidene til Digitrax, NCE og Lenz idag, samt søkt meg litt rundt. Digitrax bruker LocoNet mens Lenz bruker XpressNet, og disse er ikke kompatible med hverandre har jeg lest. Er det noen særlig forskjell mellom disse to systemene annet enn måten de kommuniserer på? Og vil det ha noe å si rent praktisk for meg hvilket system jeg velger? Godt mulig jeg overkompliserer ting noe voldsomt akkurat nå... Svein |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er fornuftig å ha boostere som har begrenset strømutgang til 2-3A i H0 da det ellers ved avsporing og/eller kortslutning lett kan oppstå for store strømmer til at lokene tåler dette. Tynne ledninger inne i lokene kan da lett brenne av og det kan oppstå brennskader eller "kratere" på hjulflenser eller strømopptakere.
Derfor er det bedre med mange små boostere enn en stor med tilsvarende effekt.
Ellers mener jeg at X-net til Lenz er en bedre bussløsning enn LocoNet på normale til store private anlegg (- har begge systemer selv). Dette fordi kommunikasjonstrafikken er mer "velordnet" eller "regulert" enn for LocoNet. "Begrensingen" er 31 logiske enheter (kjørekontrollere, PC-interface etc.) - men hvem klarer å betjene så mange at dette blir en begrensing, selv med "alle kompisene" tilstede?
En av fordelene med X-net er at Roco sine kontrollere (som MultiMaus) er 100% kompatibel og resten av Roco´s digitalkomponenter. Disse er lett tilgjengelig og rimelige i pris.
Derfor er det ikke noe dumt bytte for deg å akseptere et Roco digitalt startsett. Edited by Kjell H. - 13 november 2008 at 21:52 |
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Kjell H svarte vel på det meste - som jeg har sagt før er Digitrax, Lenx og NCE alle tre kvalitetssystemer som er velprøvde - du må prøve å finne ut hva som er best for deg. Er enig med Kjell i at 5A er mye per sone, bedre med kanskje 3A. I Digitrax-verden har vi et produkt som heter PM42, som kan ta 5A eller 8A fra en booster og splitte dette opp i inntil fire undersoner, hver med fritt innstilling av strømstyrke. Denne gir også en ekstra sikkerhet ved kortslutninger. Andre systemer har tilsvarende løsninger på dette. For den vanlige bruker så er det ikke så store forskjellen på X-net og Loconet i praktisk bruk. Men her kan det kanskje være lurt å tenke gjennom hva du vil digitalstyre utover lok? Sporveksler, belysning, andre duppeditter, signaler, automatstyring av tog? Ut fra detet er det lurt å se på hva den enkelte produsent selv kan tilby av kontrollutstyr, og ikke minst (fordi dette er prisstyrende) hva kan tredjepartsleverandører levere til LocoNet eller til X-net, og som du tror du vil kunne ha bruk for? Nå fikk du ennå mer å tenke på... Edited by olavm - 13 november 2008 at 22:13 |
|
OlavM
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk til Kjell og Olav for at dere krøller hue mitt totalt..!
Aller først... 5A var et hypotetisk eksempel, det blir litt for voldsomt ja. Jeg vil digitalstyre lok, sporveksler og signaler, samt ha mulighet for hel-/halvautomatisk kjøring fra PC-en for flere tog, samtidig som jeg kan styre tog med trådløs håndkontroll, alene eller sammen med venner. Det er vel tredjepartsleverandørene jeg er mest usikker på... (redigert): Kan godt starte i det små, men vil ha noe jeg kan bygge videre på. Svein Edited by Svein_A - 14 november 2008 at 00:24 |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Klubbanlegget til Horten Modelljernbaneklubb er styrt med NCE digitalstyring og deres 5A boostere fordelt over flere kretser. Jeg mener hovedlinjen er fordelt på 6-8 boosterkretser, hver på 5A, og vi har såvidt jeg vet aldri hatt noen problemer med kortslutninger som medfører fastbrenning eller andre skader på teknisk utstyr eller modeller av den grunn.
Skal du klare å oppnå slike skader så betinger jo det faktisk at du mangler så totalt oversikt at du ikke legger merke til at ett av togene dine har kjørt seg fast og står og kortslutter et sted. Så dårlig oversikt tror jeg de færreste har på sine hjemmeanlegg...
Så jeg hadde hvertfall ikke vært bekymret for å velge et system med 5A booster som allerede i utgangspunktet da er nok til å forsyne en hovedlinje med 2-3 tog samt den lokale skiftetomten hvor du kan kjøre et lok eller to mens de andre på linjen kjører på blokkautomatikk.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Som Eirik sier, 5A er forså vidt ok, 3A er også ok, men det viktigste er jo at alt koples sammen etter sunne elektriske prinsipper. I tillegg er det slik at de fleste (alle?) kommandostasjoner har kortslutningsvern på kjørestrømmen. Nevnte PM42 fra Digitrax, og andre tilsvarende produkter har kjappere kortslutningsvern (reagerer kjappere når en kortslutning oppstår), og kan i tillegg stilles inn slik at styrken på hva som oppfattes som kortslutningsstøm kan justeres. Ved å tenke gjennom hva du gjør kan du dermed forhindre at hele anlegget går ned dersom en kortslutnig oppstår, men kun den sonen der feilen oppsto.
Så en liten avklarting med det med 3. parts produkter. Dekodere er en ting - disse kan selvsagt kombineres fritt fra ulike produsenter så lenge de benytter samme format på styresignalene, f eks som Lenz, Digitrax, ESU og så videre. Når det gjelder annen elektronikk så må dette ofte koples sammen via LocoNet (eller X-net med Lenz). Dermed er saken enklere - har det aktuelle utstyret en kopling/port for LocoNet eller for X-net?
Hvis du går på Digitrax sin hjemmeside så kan du se på linken
som gir deg noen eksempler på 3.parts produkter (programvare og teknisk utstyr)
Så til listen din med ønsker... Dette er mye, og her bør du tenke trinnvis, og ikke tro at du skal kunne gape over alt på en gang. Dessverre er det slik at hverken Lenz eller Digitrax (eller NCE) vil forhindre deg i å bygge ut en kommandostasjon med en håndkontroll til det du ønsker. Det er snakk om forskjellige veier til en endelig løsning og også forskjellig kostnad for å komme i mål.
Oppe i alt dette - ikke glem at det er en HOBBY vi snakker om, og hensikten er å ha det gøy....
|
|
OlavM
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det virker helt klart for meg at det er Digitrax Zephyr du burde starte med! Den infrarøde håndregulatoren (UT4) fungerer fantastisk uten å ha direkte synsfelt med mottageren. Utstyret er rimelig i anskaffelse, det kan utvides når som helst og du kan uten videre bruke dine MRC dekodere. Systemet håndterer både kort og lang adresse. Et meget bra kjøp, og lykke til!
MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker så mye for alle tilbakemeldingene!
Det er sant det du sier Olav, hensikten er å ha det gøy, jeg må passe på at jeg ikke overanalyserer alt slik at jeg aldri kommer igang med kjøringen. Jeg har mange ønsker ja, men de er nettopp det, ønsker og drømmer som ligger langt frem i tid. Det er kun digitalstyringen min som er MRC Tom, lokene mine har Zimo-dekodere og de er jeg kjempefornøyd med. Jeg heller litt mot Digitrax og LocoNet ja. Kanskje gjøre som dere foreslår, starte med en Zephyr og en håndkontroll nå i første omgang, så kan jeg oppgradere senere. Svein |
|
Sverre Ødegaard
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har selv benyttet Digitrax i mange år, og det har fungert helt fint uten problemer.
Jeg ville anbefale at du startet med en Digitrax Zephyr, også kan du utvide med det du trenger etter hvert. |
|
Hilsen
Sverre Ødegaard |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom du planlegger et system til å bruke i fremtiden, bør du vurdere et system som også takler RailCom? - Da særlig boostere.
Dette er fremtidens tilbakemeldingssystem i "DCC-Verden" og muliggjør at lokene kan identifisere seg om "hvor de er" og med hvilken fart de kjører med (samt mye mer). Dette er en meget viktig facilitet å vektlegge om du skal fjernstyre via PC.
Moderne Zimo-dekodere (som du allerede bruker), har denne faciliteten innebygget - og det kommer på stadig flere dekodere i premiumsegmentet.
Jeg oppgraderte nylig min 20 år gamle Lenz til også å takle RailCom (for en billig penge) - og det virker upåklagelig!
Dette er etter det jeg kjenner ennå ikke standard hos Digitrax eller hos andre Loconet-produsenter? - Om det kommer i fremtiden også hos dem, vil tiden vise?
|
|
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Går med planer om å bytte ut min noverande MRC dgitalstyring når feriepengane kjem til sommaren. Denne tråden var derfor midt i blinken.
Er det noken som veit kva priser som er på dei ulike Digitrax setta? Då først og fremst Empire builder og super Chief. Det er vel Laar Import som er einaste Digitrax importør i Norge? Etter det eg klarte å finne ut er det Hobbyshop i Trondheim som er forhandler av Lenz i Norge, eller er det andre som og forhandler dette systemet? I sommer fekk eg demonstrert ein Zimo styring hos NMJ som inneholdt den blå håndkontrollen + ein trafo til rundt 4000,-. Korleis er erfaringane med dette systemet kontra Digitrax, Lenz og NCE? Har og sett på den nye Viessmann Commander som eit alternativ. Viessmann Commander Edited by eginor - 15 november 2008 at 01:41 |
|
Mvh Egil
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Knuts maskinservice i Holmestrand (tlf. 90 78 56 89) importerer vel både NCE, Digitrax, Lenz og Viessmann digital samt alskens decodere fra samme produsenter.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
BNSF DASH 9
Viderekommen Joined: 05 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Digitrax har også et tilbakemeldingssystem kalt Transponding.
Mere innfo. her http://www.digitrax.com/faqtransponding.php Lars Erik |
|
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Transponding" kan ikke sammenliknes med RailCom - og dette er bare en "særegenhet" som brukes av noen få produsenter "over there". Dette er nermest en mulighet som en Digitrax-dekoder har til å øke strømtrekket når den blir "ropt på".
M.a.o. et passivt system der sentralenheten må rope på "rett adresse" for å få svar.
RailCom, derimot er en facilitet i dekoderen som gjør at den kan svare spesifikt på en del ting når den blir ropt opp av en identifikasjonsmodul som plasseres i hvert linjeavsnitt. På spørsmålet f.eks. "hvem er du?", svarer dekoderen tilbake med sin adresse.
RailCom ser ut til å bli ny NMRA-standard og de fleste produsenter av dekodere synes å satse på dette? I øyeblikket er det Lenz, Tams, ESU, Kuhn og Zimo (+ noen flere) som har sluttet seg til standarden. Fleischmann og Roco ser også ut til å følge med på lasset?
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe, ikke la dette utvikle seg til en "pissekonkurranse" nå da gutter..!
Har lest masse manualer det siste døgnet, og så langt virker det som begge systemene vil funke fint for meg. Virker som det kan bli enten Digitrax Zephyr + UT4 eller Lenz Set90, prisforskjellen der er ikke avskrekkende. Digitrax er litt billigere, men Lenz sin håndkontroll har mulighet til å styre sporveksler. Har ikke klart å finne noe om trådløst til Lenz da, er det bare jeg som er blind..? Svein |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lenz har et telefonmodem slik at en vanlig DECT-telefon kan bli en trådløs kjørekontroll. - Enkelt, rimelig og ikke minst godkjent (med minimal mulighet for forstyrrelser).
Ellers har ESU trådløse kjørekontroller som virker på X-net.
Legger du til ekstra penger, får du en utmerket trådløs kjørekontroll fra Zimo med alle muligheter.
Eller du kan vente noen måneder til Roco´s trådløse MultiMaus kommer i handelen. Dette er trolig det beste alternativ, vurdert ut fra hva du får for pengene?
(Ellers er ikke dette en "pissekonkurranse" men et forsøk på å få frem det som jeg mener er vesentlig når man skal foreta et system- og utstyrsvalg som nybegynner. Du står selvfølgelig fritt til å velge selv!
Årsaken til at det er rom for så mange ulike fabrikat/løsninger, er at vi har alle forskjellige behov eller funksjoner vi vektlegger i vårt valg. Det gjelder derfor for deg å vurdere dette og gjøre ditt valg etter det.)
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Til syvende og sist blir det opp til meg selv hva jeg velger ja, men som nybegynner er jeg antakelig ikke kompetent nok til å vurdere alle de ulike tekniske løsningene og fordeler/ulemper opp mot hverandre. Når dere begynner å sammenligne RailCom og transponding må jeg ærlig innrømme at det der går litt "over hodet" på meg, og gjør meg bare enda mer usikker.
Som du selv sier, alle har ulike ønsker og behov, og siden både Digitrax og Lenz ser ut til å kunne oppfylle mine fremtidige ønsker (på hver sin måte) tror jeg at jeg heller bør se på hva som er viktig for meg nå og ikke flere år frem i tid. Det var vel derfor jeg i utgangspunktet snuste på Digitrax, siden de kan tilby alt jeg trenger på ett sted. Jeg skal uansett avvente litt og se hva som dukker opp av trådløst utstyr utover høsten, men som det ble sagt tidligere i denne tråden må jeg passe på så jeg ikke gaper over for mye på en gang. Takker igjen for alle innspill og tilbakemeldinger! Svein |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein
Jeg hiver meg innpå
Det høres ut som om du har tenkt deg "hele veien til Dakar"..
Det som ofte er et billig start alternativ gir ikke nødvendigvis best pris/ytelse for å komme til mål. Du vil sannsynligvis komme bedre ut av det med å velge en "litt" avansert startpakke. Etter min oppfatning er dette med 2 veis kommunikasjon noe oppskrytt.
Kjører selv med Digitrax og PC/TrainController og der holder programmet styr på det jeg trenger.
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Novemberutgaven av Model Railroader har en artikkel for de som tenker seg inn i DCC, men en presentasjon av hele 16 forskjellige DCC-systemer tilgjengelig i Nord-Amerika.
|
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Jarle, bare å hive deg innpå det!
Ja, jeg var en tendens til å tenke litt for stort innimellom, det kommer vel til å bli min bane... Jeg er ikke nødvendigvis ute etter det billigste alternativet, men vil i første omgang prøve å holde meg under 3000kr. Derfor er det kjekt med et system som kan utvides og oppgraderes senere, samtidig som jeg kan bruke om igjen det jeg allerede har. Et alternativ som er nevnt i tråden her er å starte med en Zephyr, som jeg kan bruke som booster ved senere oppgradering til Empire Builder eller Super Chief. Både UT4 og DT400 passer som håndkontroll, og begge er forberedt for IR. Har litt sansen for DT400 forresten, siden den i praksis er to håndkontroller i en, men har ikke kjent hvordan den er å bruke ennå. Har lest den artikkelen ja Svein, men den er ganske generell og tar ikke for seg noe jeg ikke visste fra før. Har hatt Prodigy Advance og lekt meg med den en stund nå, har lært endel av det. Tidligere kjørte jeg Märklin og Mobile Station / Delta Control men solgte rubbel og bit og skiftet til likestrøm for et snaut år siden. Svein |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |