Modell og virkelighet |
Post Reply |
Author | |||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 november 2008 at 19:29 |
||
Jeg husker det var en på treffet i Kristiansand som fikk "pepper" fordi han på modulen sin hadde plassert en AS-Kiosk ute på linjen uten at det var sidespor e.l. der.
Men hva er nå dette da?
|
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nei, dette kan jo ikke være riktig. Dessuten ser jo ikke ballasten særlig ekte ut på bildet her
|
|||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Og så er det alt for mye grønnfarge i vegetasjonen - dette bildet må være fake :p
|
|||
-TUR-
Tore Urvik |
|||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Fikk noen pepper?
Tynset`n har en slik på sin Rekstadlia.
Uansett er det en sporfeltrelekiosk, og det er helt forbilderiktig.
|
|||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
Ja virkeligheden overstråler forbavsende ofte fantasien.
Derfor er denne hobby så vidunderlig
Mange hilsner
Dan
|
|||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Den på mitt bilde er ikke sporfeltrelekiosk.
|
|||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ok, en AS 1 eller 3 da?
|
|||
Bulldog
Nykommer Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Er det Dalsnuten vi ser i bakgrunnen?
|
|||
Bare død fisk flyter med strømmen.
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er en kiosk med ingenting inni.
Men det har vært "AS kiosk (navn på sidespor)"
Det er stemmer.
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva står "AS" for i denne sammenhengen?
|
|||
Svein S
|
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Apparat Skap
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
NiM
Viderekommen Joined: 06 april 2005 Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Siden topic i denne tråd egentlig er "modell og virkelighet", tar vi oss friheten til en ørliten avsporing (- om avsporinger ). -Fremdeles innenfor hovedtemaet her; "modell og virkelighet" (eller modell kontra virkelighet) selvsagt.....
Avsporinger ser nemlig ut til å være ett fenomen som er lettere å modellere, enn det faktisk inntreffer hos forbildet. - Bare se her: OSS Training Film - Derailment
|
|||
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Interessant, særlig med tanke på en nylig debatt om et skinnebrudd i Romeriksporten der, så vidt jeg har skjønt, et relativt langs stykke av den ene skinnen var borte. JBV hevdet at det ikke var stort nok til å forårsake avsporing. Filmen bestyrker dette. Årsaken ligger i Newtons bevegelseslover som sier at en gjenstand i rettlinjet bevegelse må påvirkes av motkrefter for å avvike fra denne rettlinjede bevegelsen. Motkrafter her er tyngdekraften, men jo fortere toget går, jo mindre påvirkning rekker tyngdekraften å gjøre mot et tog i rettlinjet bevegelse. Det er den samme effekten som bilister erfarer ved passering av ferister: jo raskere jo mindre merkes den.
|
|||
Svein S
|
|||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hadde de flyttet på endene ut mot høyre eller venstre , da vil jeg anta at loket og vognene ville ha sporet av.
|
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Den amerikanske filmen kan ikke direkte sammenlignes med hendelsen i Romeriksporten.. I Romeriksporten var det vel ikke brudd på skinnen i det hele tatt før skinnen ble kappet for fjerning. På videoen fra usa har de jo sprengt bort et større stykke av hele skinnen i lengderetningen., altså en vesentlig værre skade enn i romeriksporten faktisk.
I Romeriksporten var det en 25 centimeter lang bit av skinnehodet som var borte, men det var ikke totalt brudd i skinnen. Altså fikk du ikke de vertikale "slagene" og høydeforskjellene i like stor grad som når hele skinnen mangler.
Dessuten kan det regnes på hvor lang flensen som ligger an mot skinnestrengen er med en hjuldiameter på rundt 90 cm. Dersom man finner at flensen er lengre enn 25cm så betyr det at ene enden av flensen allerede hadde fast kontakt med ene enden av skadestedet før bakenden av flensen slapp kontakten med det hele skinnehodet før skadestedet, altså at risikoen for sideveis forskyvelse av akselen var minimal.
Men jeg er helt enig i at den amerikanske filmen viser at det skal utrolig mye til før man skader et spor tilstrekkelig til at avsporing oppstår, og at jernbaneverket nok har sine ord i behold når de hevdet at sikkerhetsrisikoen for uhell var minimal ved hendelsen i romeriksporten.
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for presisering av hva som skjedde i "Porten". Det ante meg at bruddet der var langt mindre omfattende enn det vi så på videoen. Desto større grunn til at JBVs forklaring og beroligelse er troverdig og situasjonen i Romeriksporten egentlig ikke var særlig dramatisk, hva avsporingsfare angår. |
|||
Svein S
|
|||
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ikke glem at når skeptiske reisende ser slike skader, så tenker noen "worst case" og så er hysteriet i gang...
Når det gjelder hendelsen i Romerrikskanalen, eh -porten, så spiller det liten rolle i denne sammenhengen hva de fysiske lover sier - effekten er mer av psykisk karakter. Desto flere slike saker media greier å fremvise, desto skumler synes noen reisende det er å reise med tog.
Logikken din er mer enn vanntett den, men hva hadde skjedd om et tog hadde et full stopp ved skadestedet, slik at et hjulsett hadde stanset akkurat på skadestedet? Ville oppstart likevel ha vært uproblematisk?
Jeg tror jeg vet svaret...
|
|||
OlavM
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nå var ikke fagvinklingen min psykologi men fysikk. Hvis toget hadde stoppet oppå stedet med redusert skinnehodebredde, slik Eirik sier at det var, og så startet opp, ville toget høyst sannsynlig fortsatt holdt seg på sporet siden det fortsatt var en skinne der, selv om sporvidden på noen desimeter var utvidet noe, men ikke mer enn hjulbandasjen hadde taklet pga dens bredde.
|
|||
Svein S
|
|||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Men modelltogene våre, de sporer av både her og der, selv om de samme fysiske lovene gjelder for dem også. Utrolig!
Jeg har i hvert fall lært en ting av denne filmen: Den dagen jeg skal sabotere et tog, tar jeg ytterskinnen i en kurve (rart at ikke amerikanerne tenkte på det ).
Petter
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
De fleste avsporinger på MJ skjer nok ikke på rettlinje, men i kurver og sporveksler. Et annet forhold er at flensene på et 1:1-hjul er vesentlig mer gunstig enn de fleste MJ-flenser, også kalt pizza-kuttere. Flensen skal være rund - ikke skarp. Skarpe flenser klarere mye lettere på skinnen enn runde.
Dertil tror jeg faktisk masse har en del å si. Det er ikke bare å skalere opp og ned 87 ganger for å finne likheter og forskjeller hva angår krefter. Volum og dermed masse forholder seg 87x87x87 i forskjell. Uten at jeg helt gjennomskuer konsekvensene for dette problemet i farten..... |
|||
Svein S
|
|||
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
He he for å bli mer fysisk igjen - konsekvensen har i alle fall noe med plassering av tyngdepunkt å gjøre, men ikke minst for massen. Selv om vi følger opp med å bruke en eller annen norm for hvor tung en vogn i modell skal være i forhold til lengden, vil vi ofte kjøre med for lette vogner i forhold til virkeligheten. Og det får i alle fall konsekvenser for akseltrykket, som, i tillegg til hjulflensens form og størrelse, selvsagt får konsekvenser for hvor ofte våre modeller sporer av.
En annen sak når det gjelder avsporing ved veksler er hvor nøye vi er med skinneskøyter på modellene våre - vi er neppe så nøyaktige som jernbaneverket i 1:1 er.
Når massen i en vogn er for lav, vil skinneslag forplante seg for mye (og dermed slå for hardt) mot vognhjul, som dermed lettere slås ut av sporet. Effekten av støt mot hjulene vil derfor bli mer effektfulle i modell enn i virkeligheten, for å si det sånn.
|
|||
OlavM
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Og dette forsterkes ved manglende fjæring på de fleste modellene. |
|||
Svein S
|
|||
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Sherman-slips gjør jobben hver gang. |
|||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva slags slips er det?
Petter
|
|||
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Sånne: Sherman"s Neckties via tinyurl For den som ikke vil hoppe av sted til en annen nettside: Shermanslips lager man ved å rive opp jernbaneskinnene over en lengre strekning, stable svillene opp i store bål, legge skinner over bålene, og når skinnene blir rødglødende og myke vris de og legges i sløyfe rundt et tre. Etter denne behandlingen må skinnene fraktes til et valseverk og valses på nytt før de kan gjenbrukes. Edited by Herman - 16 november 2008 at 18:13 |
|||
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
I CW ok, men med dagens skinneprofiler, som jo er vesentlig grovere - er dette mulig i dag?
|
|||
OlavM
|
|||
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg innbiller meg i et hvert fall at tyngre profil kun betyr at du trenger mer varme. Og muligens mer krefter (flere soldater) for å flytte på skinnene.
Det største problemet med moderne spor ville nok være å skaffe tilstrekkelig brensel. Det neste problemet ville være å få ødelagt betongsviller på en effektiv måte. Deretter dukker problemene som følger av at skinnene i våre dager er helsveiset, slik at beistene blir lengre og mer uhåndterlige. Edited by Herman - 16 november 2008 at 18:34 |
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |