MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - CN119 / El 19 / HectorRail 241
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

CN119 / El 19 / HectorRail 241

Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CN119 / El 19 / HectorRail 241
    Posted: 06 november 2008 at 13:35
Det er kanskje noen som har kjøpt modellene fra ACME av HectorRail (HR) 241 som er kommet. De skal også komme med en utgave av CN 119.

Jeg digitaliserte mine 2 HR241-modeller nylig og fikk uventede problem med å få kåpen på plass etterpå.
Det er frest ut plass til dekoderledninger på siden av chassiset og det er satt av plass til dekoder i trafokassen mellom boggiene. Jeg trodde det var bare "plug&play" men det vise seg at dekoderledningene kom i klem i overkant av plastkåpen der denne hviler mot chassis. Det gjør det nødvendig å frese bort en del av plastkåpen inne i loket for å få en åpning til ledningene. Kurrant jobb med en Dremel men tar litt tid.
Det er liten plass mellom plugg og tak. Derfor kan nok enkelte NEM652-plugger bli for høye? - Jeg fikk plass etter en del prøving og feiling med en tynn , hjemmelaget "printplateplugg".

Det er forøvrig å anbefale å demontere takplaten der stømavtagerene sitter når kåpen skal monteres og sette denne på plass til slutt.

Ellers er å bemerke at loket er satt sammen av en rekke smådeler i plast. Denne plasten er ikke av beste kvalitet og delene tåler derfor lite håndtering før de brekker av. Delene er tildels lakkert og limt utenpå lakken. Derfor løsner de lett!

Det kan være en skikkelig tålmodighetsprøve å montere NEM-kobling i den ene enden som mangler (ligger vedlagt i "godteposen"). Regn med at kvelden er gått før du får montert dekoder og kobling!

Ellers er dette en fin modell med normalt gode kjøreegenskaper.

Edited by Kjell H. - 06 november 2008 at 13:53
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 19:19
Jeg har en annen erfaring med plassering av dekoder i samme lok. Rommet ment for dekoderen var i mitt tilfelle for lite - LokPilot´en fikk ikke plass, og jeg var nødt til å finne plass inne i selve "maskinrommet". Problemet lot seg løse med at dekoderen er festet med dobbeltsidig tape mot taket.

Jeg brukte også en kveld på "godteposen", og hvilke deler som skal monteres og ikke; det var nemlig mer enn det som trengtes, og brukerveiledningen var ikke helt klar på hva som skulle på og i hvilket tilfelle.

Etter min oppfatning går A.C.M.Es modell svært pent. Jevn og fin gange, selv i lave hastigheter og krypkjøring.
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 19:30
Jeg fikk såvidt presset inn en Loksound. Høyttaleren over den ene boggien, dekoderen over den andre. Skjærte til to plater slik at de passet nedi åpningene, dekoder og høyttaler ligger oppå disse. Plata høyttaleren ligger på er perforert, og lyden ble faktisk veldig bra. Men det var bare så vidt jeg fikk på kåpa på igjen etterpå. Trikset med å sette på takplata etter at kåpa er på plass kan anbefales. Husker ikke at det var noe spesielt problem med koblingen, men plogene lå litt for lavt for endel planoverganger m.m. på Fremo-modulene i Kristiansand i høst, men det går nok an å fikse på.

-TrulsS
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 13:08
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Jeg brukte også en kveld på "godteposen", og hvilke deler som skal monteres og ikke; det var nemlig mer enn det som trengtes, og brukerveiledningen var ikke helt klar på hva som skulle på og i hvilket tilfelle.

Jeg har et par bilder av orginalen dersom det er behov for det.

Hilsen

Roar Børte
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.