MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Kobling av Fleischmannmotor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kobling av Fleischmannmotor

Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kobling av Fleischmannmotor
    Posted: 03 november 2008 at 17:35
Jeg har fått i oppdrag å reparere en mildt sagt herpa Fleischmann 4273 DSB My som sikkert er 25 år gammel. Ved hjelp av andre her på forumet, har jeg fått tak i manglende deler til motordekselet så nå går i hvert fall motoren rundt, og jeg har fått den til å gå litt på et prøvespor. Men da har jeg koblet ledninger fra børtene direkte til strømopptak, og det er vel ikke helt ok. I posen med div løse deler som fulgte med, lå det et par drosler, så jeg antar at det skal noe radiostøydempning på.
Er det noen som kan fortelle meg hvilke deler jeg trenger til dette og hvordan det skal kobles?
Jeg antar at jeg har de nødvendige delene i min ganske rikholde elektronikkroteskuff.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 19:55
Det som er spesielt med gamle Fleischmann-motorer av type M61 (første produksjonsår 1961) er at den ene børsteholderen er permanent jordet til lokchassis, mens den andre er isolert.
Det bruker å stå en rørformet støydempingskondensator mellom børstene og drosselen skal sitte mellom lokets strømopptak (nav-isolerte hjul) og den isolerte børsteholderen.  Det bruker kun å være en drossel og den er luftviklet med ca. 10 tørn.
Den drossel på noen mH er sikkert tilstrekkelig om den ikke er original? - Sjekk med TV-en på kanal 2-4 eller en FM-radio om du hører spraking.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 20:32
Takk. Jeg ohmet børsteholderen, og det er som sier at den ene er koblet direkte til chassiset, så da er det nok en motor av den typen. Det virker som det er en originaldrosselspole som ligger ved, men ingen kondensator. Er det noen som vet hvilken kapasitans den bør være på?
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 11:53
En egnet støydempingskondensator kan ligge rundt 1 microfarad - og dette er ikke en kritisk komponent, så om den er 10x større eller mindre, gjør det sikkert ikke noe?
Det som er viktigere er at kondensatoren har gode HF-egenskaper. Derfor er vel en keramisk kondendensator best egnet?
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 13:02

Jeg har sikkert både original drossel og keramisk kondensator liggende hvis du trenger. Jeg mener at den ene børsteholderen på disse gamle motorene kun er loddet til gods. Loddingen kan fjernes ved å varme opp punktet og slå platen mot bordet slik at loddepunktet løsner. Dette må jo gjøres hvis loket skal digitaliseres. Ellers er det ikke påkrevd.

Hilsen Per Flood
perflo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 09:31
Gamle Fleischmann M61-motorskjold av metall er dessverre ikke slik som Per beskriver ovenfor. Her er den ene børsteholderen festet rett i godset mens den andre er isolert. Det er derfor man må bytte deksel ved digitalisering av eldre Fleischmann-lok. - Er motorskjoldplaten av glassfiberprint, er det noe annet!

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.