Hjelp til valg av digitalstyring. |
Post Reply |
Author | |
Fabian
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 september 2008 at 20:23 |
Hei, jeg bygger en modelljernbane i kjelleren, relativt stor 4x4m langs veggen med 3 hovedspor og flere skiftespor i likestrøm. Først tenkte jeg å bygge den analogt, men så fant jeg ut at det var dumt siden digitalt er mye mer fleksibelt og up to date. Jeg tenkte å kjøpe et Roco startsett digitalt med multimaus, og trinnvis bygge den ut fra det settet. Er det noen her på forumet som har erfaring med det startsettet, og hvordan er muligheten for å bygge videre på det settet?
Jeg skal ha noen tog som drar endel strøm, bl.a. Iore med 20-30 vogner og endel andre tunge godstog, slik at strømforbruket på banen blir relativt stort. Er det noe problem med Roco sitt digitalsett?
Jeg aner igenting om diggitalstyring, slik at jeg er takknemlig for svar, eventuelt om jeg burde satse på andre digitalsystemer.
|
|
BNSF DASH 9
Viderekommen Joined: 05 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen funderinger på digitalt.
Er det planer om og bruke PCen en gang i nær fremtiden. Da bør en finne et dcc digitalsystem som enkelt kan kobles til PCen. Min erfaring er den att PCen kommer inn mye raskere en en tror. Sats på ett analogt startsett og kjøp ett digitalsystem som med liten investering kan brukes mot PC. Send en PM er det mere du vill vite. Lars Erik |
|
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
|
Fabian
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for svaret, og har sendt deg en pm.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er du nybegynner på området må du først bestemme deg for digitalformat.
De mest utbredte som er i handelen nå er DCC eller MFX. Motorola-formatet er det ikke mange som satser på nå og er å regne som "utdøende".
Med MFX er du for tiden låst til Märklin (selv om de etter sigende skal åpne standarden for andre). DCC er det mange tilbydere av og har vært på markedet i ca. 20 år.
Det er ingenting i veien for å kjøre 3-skinnedrift og DCC eller 2-skinnedrift og MFX men det er ikke vanlig. - Velger du 2-skinnedrift, ender du trolig opp med DCC.
Det finnes mange enkle og rimelige startsett inne DCC. Det aller rimeligste er en MultiMaus i startsett fra Roco. Her får du mye for pengene!
Selv om du ønsker noe mer avansert etter en tid, er det en fordel at systemet ikke har for mange muligheter så du "går vill". Du kan også kjøpe PC-interface til Roco seinere.
MultiMaus er kompatibel som håndkontroll på Lenz-systemet, så den er ikke bortkastet.
En annen og meget bra startløsning er LokBoss fra Fleischmann. Denne er helt nyutviklet og meget betjeningsvennlig. Den kan også brukes sammen med Uhlenbrock og Digitrax.
Det finnes også andre system, men disse er kanskje de rimeligste og mest utbredt i Europa?
|
|
Fabian
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
hei Kjell H, takk for svaret. Jeg kommer til å satse på DCC, da alle lokomotiver og skinner jeg har er likestrøm. Jeg er som sagt nybegynner innen digitalstyringens verden, og derfor spør jeg andre om råd om hva som kan være lurt å begynne med. Det bør være lett å komme i gang med, samtidig som det er muligheter for å utvide siden, ettersom kunnskaper og ønsker om mer automatisering vokser. Og muligheter til pc-tilkobling også. |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Fabian
Skal du hele veien til PC styring ville jeg satset på Digitrax. Velg en av de større sentralene som kan operer med 5 amper. Multimaus kan også kjøres på PC men summen av komponenter blir sannsynligvis dyrer med Roco enn med Digitrax, selv om inngangsbilletten kan synes høyere.
Det finnes masse muligheter for gjør det selv prosjekter om du velger Digitrax. På denne måten kan du holde kostnadene nede.
Uansett bør du ta en titt på denne siden for å se hvordan du bør kable et DCC anlegg : http://www.wiringfordcc.com/
Husk at ledningene nesten ikke kan bly tykke nok ! Mange velger altfor tynne ledninger. På et stort anlegg er det viktig å velge tykke nok ledninger, gjerne 2,5 mm2 evt 1,5 mm2. Du bør også sørge for mange ledninger til skinnene f.eks hver meter og ikke stole på at laskene mellom skinnene leder strømmen tilfredstillende år etter år... Edited by jhh61no - 27 september 2008 at 20:44 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
..Du burde kanskje også sjekke ut LENZ sitt system -tror det er mest universelt. Min erfaring er at det i allefall er stabilt. Kombiner det med RR&Co sin TrainController på PC og s88 tilbakemeldingsbuss, så har du maaange muligheter ;-)
|
|
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|
Fabian
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
jeg takker for alle gode svar jeg har fått. Og når det gjelder kabling, eller "powerbus" som det heter (tror jeg) så bruker jeg 2.5mm2 til hvert spor, og jeg lodder tilkoblingskabler på hver eneste skinne (flexiskinner). Mulig dette er litt overdimensjonert, men det er bedre med for mye enn for lite tenker jeg.
Og så et spørsmål til, når jeg legger skinner, må jeg ha fysisk skille på hver blokkstrekning slik det gjøres i analogt system, eller kan jeg kable hele runden under ett og la digitalstyringen bestemme blokkstrekningene?
Jeg håper etterhvert å kjøre togene automatisk etter signaler (hjemmebygde signaler etter norsk modell). Edited by Fabian - 27 september 2008 at 21:58 |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Robel
Har benyttet TrainController i mange år, er faktisk betatester for systemet Dette er et system som jeg virkelig kan gå god for.
Det jeg stusser litt på er hvordan du kombinerer Lenz med S88 tilbakemelding... Her har du vel puttet på en HSI-88-B enhet fra LDT, for du kan vel ikke benytte S88 på Lenz direkte eller ?
Ellers har jeg gått bort fra S88 og satser utelukkende på Loconet som tilbakemeldingsbus.
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det stemmer... Hvorfor Loconet istedenfor?? Forklar
Edited by ROBEL - 21 desember 2008 at 01:34 |
|
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Får prøve meg med en forenklet sammenlikning/forklaring.
Både LocoNet (Digitrax) og X-net (Lenz) er buss-systemer som kan håndtere tilbakemelding. Funksjonsmessig skiller det lite på systemene, men i praksis kan X-bus være litt mer "krevende" å koble opp - men mer pålitelig i drift. X-bus har (foreløpig) kun 31 adresser mens LocoNet ikke opererer med adressering av hvert individ. Hei ligger hovedforskjellen mellom systemene.
På X-bus er all kommunikasjon "ordnet" i nøye definerte tidsluker som gjentaes syklisk for de enheter som er koblet opp når systemet initialiseres (pollig). Dette sikrer at hver enhet får kommunisert det den skal mot sentralen innen få mS.
På LocoNet vil en enhet som har "noe å fortelle", prøve å koble seg opp, forutsatt det ikke er trafikk på bussen. - Hvis det er trafikk kan meldingen "lagres" i enheten og enheten prøver igjen om noen mS . Således kan det under stor trafikk på bussen oppstå forsinkelser eller man risikerer at meldingen aldri kommer frem dersom den samme enhet har ny melding før siste er avsendt.
Derfor er det i praksis lite forskjell i kapasiteten på de 2 systemene, selv om LocoNet synes "greiere" for folk flest i-og-med det det tilsynelatende ikke har "begrensinger" (eller trenger adresser).
Det finnes andre bussystemer for tilbakemelding også (som S88 og SX-bus). Stort sett finnes oversettermoduler mellom disse busser. - Imidlertid er vel S88 en "fremmed fugl i DCC-verden" da den opprinnelig er Märklin´s tilbakemeldingsbuss (sammen med Motorolasystemet)?
|
|
BNSF DASH 9
Viderekommen Joined: 05 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell H
Hva er det for opplysninger du har på LocoNet som gir denne denne konklusjonen. Bruker man LocoNet så er sansynligheten for og miste beskjeder ved stor trafikk. Sjekk ut hva LocoNet har som maks adresser på veksler, tilbakemelding og signaler. Hva er maks adresser på X-net til Lenz? Argumentasjonen for og bruke LocoNet istede for X-net er ut i fra hva jeg har oppfattet av brukre av begge system sier. LocoNet klare mye større trafikk uten og miste innformasjon. Se video 4 på denne linken. http://model-railroad-hobbyist.com/digitrax_2008 Siste spørsmål fra meg takkler Lenz dette antall tråløse kjørekontroller på en gang? Lars Erik |
|
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har både LocoNet og X-bus. (Uhlenbrock og Lenz)
Ut fra min erfaring som er samlet opp over snart 20 år med MJ-digitalsystemer, har X-bus gitt meg bedre stabilitet enn LocoNet. Derfor har jeg nå kuttet ut LocoNet og standardisert på X-bus. Dessuten har jeg jobbet med kontrollsystemer for prosessdata siden 1974 ("sanntidssystemer") så dette er en del av jobben min. Denne erfaring sier at systemer som er basert på tilsvarende standarder som RS485 (med "dedikerte kommunikasjoinsvindu") er mer pålitelig i sanntidssystemer enn andre løsninger. Denne vurdering er basert på temmelig langsom kommunikasjon< 20kB/s som er nødvendig dersom man har "løselig forlagte" kommunikasjonskabler. System som LocoNet krever større kommunikasjonshastighet eller "margin" mellom "gjennomsnittlig" belastning og toppbelastning for å sikkert kunne overføre samme varierende informasjonsmende på en sikker måte. Imidlertid lar denne hastigheten seg ikke øke nevneverdig før krav til kabler/avstander/forlegning vil sette begrensninger av hastigheten.
X-bus, derimot, vil kunne utnytte denne lave kommunikasjonshastigheten fullt ut med sin sykliske polling.
Jeg har heller aldri hørt at noen har "stanget hodet i taket" med de 31 adresser som Lenz bruker i sitt X-bussystem. Rent teoretisk vil man kunne tilkoble ca. 30 trådløse kjørekontrollere/DECT-adaptere på en gang (og hver kjørekontroller kan da styre flere enn ett lok). - Problemet er heller å klare å holde oversikten? - Jeg mister denne ved 3 kontrollere med enkeltadresser.
I begynnelsen trodde jeg nok at 31 adresser kunne bli en begrensning, men i praksis er det det ikke. Lenz har også mulighet til å utvide adressering med 1 bit, slik at man får 62 adresser dersom dette hadde vært et krav i markedet. Denne varianten av RS485 (62 adresser) har vi brukt i snart 20 år i kontrollsystemet til en av norges største oljeplattformer (hvor en enkelt feil kan medføre milliontap) uten problemer av noe slag.
Jeg hører at på større FREMO-treff (som kanskje er de sammenhenger der flest kontrollere brukes på LocoNet?) må de allikevel dele opp i flere sentraler. Årsaken er at DCC-protokollen også er syklisk og at lengden på hver melding stadig blir lengre (grunnet stadig mer avanserte dekodere). Derfor kan det ta uforholdsmessig lang tid før kommando repeteres. Dessuten har de fleste sentraler en begrensing i hvor mange lok de kan adressere samtidig (internminne).
Håper dette kan være oppklarende?
(Har ikke fått åpnet linken over).
|
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kapasitets- og hastighetssforskjeller mellom X-Bus og Loconet er da vel ikke signifikant for valg av system til en kjellerbane. Det skal ganske svære anlegg til før det gjør noen forskjell?
Stockholm Modelljärnvägklubbs H0 anlegg er et av Nordens største. Et nydelig, og driftsmessig svært forbildetro, anlegg. 160 meter spor, 4 boosterdistrikt, noen av Sveriges mest kompetente MJere blant medlemmene, jevnlig store kjørekvelder for medlemmene. Og de gutta bruker kun Lenz-utstyr pluss PC-styringen til Railroad & Co. (Masse tips og beskrivelser på www.smj.org.) Når de store, smarte gutta drifter det store anlegget sitt med X-bus, da er jeg ganske sikker på at systemet også holder for oss med kjellerbaner. The proof of the pudding lies in the eating. Det smarteste rådet som har vært gitt på forumene om valg av styring, er dette: Velg den samme som kompisene dine evt klubben din har. Man lærer av hverandre, og man kan besøke hverandre og koble greiene sammen og ha det enda artigere. |
|
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva i all værden skal vi med så mange trådløse kjørekontroller på private anlegg da??? Det forutsetter at du har bra størrelse på layouten +penger til å kjøpe alle disse boksene....
Det har ingenting med sikkerheten i protokollen å gjøre. For en nybegynner tror jeg nettopp det med driftsikkerhet er viktigere enn å bruke 100 trådløse kontrollere samtidig!
Så for å gnage det hele ned til beinet: x-bus(rs485) er en sikrere kommunikkasjonsbuss enn Loconet -hvorvidt vi merker forskjellen i det daglige bruk er en annen sak... dersom 1 event tar 2ms, kan det foregå opp imot 500 events pr sekund i systemet før det blir kø. Det vil jeg tro skulle bli en rimelig aktiv layout innenfor 4x4 meter.
Så var det kablingen da....av en eller annen grunn så kjøres ikke formel1 løp på kjerreveier.....
|
|
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei gutter og vel overstått jul.
Dette begynner å ligne litt på en p..konkurranse
Jeg har LocoNet og har tenkt å fortsette med det.. uansett hvilket system en velger så må en gjøre skikkelig arbeid med kabling etc ellers får man lett "trafikk" problemer.
Det finnes mange gjør-det-selv sider for LocoNet for de som kan håndtere loddebolten. Her kan man få relativt rimelige LocoNet komponenter. Se f.eks http://users.telenet.be/deloof/
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
...ingen vanlig konkurranse nei Dette er et buss-ritt, Nemlig
Det viktigste er nok sagt her, nemlig det å finne et system en kan leke sammen med andre på. -resten er hobby....
...så mye fliser som vi spikker her inne, må det jo ta litt fyr iblant.
|
|
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |