MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Kurveradius
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kurveradius

Post Reply Post Reply
Author
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kurveradius
    Posted: 23 august 2008 at 12:31
Finnes det noen smart måte å måle seg fram til kurveradiusen?

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 23:33
Jeg er usikker på hva du egentlig spør om. Mener du hvordan man kan regne ut kurveradien på seksjonsskinner med fast radius? Eller tenker du på hva kurveradien bør være gitt sånn og sånn? Eller noe annet?
Svein S
Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 00:11
Jeg tenker: Jeg driver på lager et nytt anlegg nå på IKEA IVAR hyller, i sistemet er  det to hjørner. På de skal jeg ha svinger så jeg ikke kjører rett i veggen (Beklager måtte bare skrive detLOL) det er litt vanskelig å få allrighte kurver på 50*50 hyller, men med litt overgangskurver og annet juks går det vel. Til poenget: Så for å vite hvilken trasee jeg skal legge må jeg regne ut den høyeste kurveradienSmile
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 00:24
Har du en sporplan å gå ut fra, eller legger du skinnene alt ettersom? Kan være greit å planlegge litt på forhånd, f.eks kan du planlegge i XtrkCad og printe ut planen i full størrelse, og deretter bare tape sammen arkene og legge ut for å ha noe å gå etter.

Svein

Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 01:00
Legger egentlig litt ettersom, har en plan i hue men skal prøve med dette CAd programmet og seWink Takk takk!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 02:03
Originally posted by Brede Brede wrote:

Jeg tenker: Jeg driver på lager et nytt anlegg nå på IKEA IVAR hyller, i sistemet er  det to hjørner. På de skal jeg ha svinger så jeg ikke kjører rett i veggen (Beklager måtte bare skrive detLOL) det er litt vanskelig å få allrighte kurver på 50*50 hyller, men med litt overgangskurver og annet juks går det vel. Til poenget: Så for å vite hvilken trasee jeg skal legge må jeg regne ut den høyeste kurveradienSmile

Hvis 50x50-hyllene skal brukes til å svinge sporet i et hjørne, så kan kanskje nedenstående skisse hjelpe. Hvis 50x50-hyllene derimot skal vende sporet helt rundt slik at sporet etterpå fortsetter tilbake der det km fra, så blir det veldig trangt. I H0 lar det seg ikke gjøre, så da må du bruke N eller Z-skala.

Skissen nedenfor viser to løsninger. HVis sporet ligger midt på hyllene (antatt at de er 30 cm brede), får man plass til en 70 cm-kurve. HVis man derimot legger sporet 5 cm fra bakkant, får man plass til en 100 cm-kurve.
Jeg har lagt inn overgangskurver (o.k.) og det er slett ikke juks! Overgangskurver er tvert i mot noe man ALLTID bør bruke. Da flytter man kurven et par cm inn slik skissen viser, slik at det er plass til overgangskurven.

Svein S
Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 10:33
Mange takk Svein, tegningen din forklarte virkelig det jeg lurte påSmile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,113 seconds.