NSB kjøper nye tog |
Post Reply |
Author | ||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 august 2008 at 16:32 |
|
Hei!
NSB invisterer i nye togsett av typen Stadler Flirt, og som vil være å se på norske skinner fra 2012. Mer om dette kan man lese hos NSB.
Dette later til å være av (nesten) samme type (med unntak av at modellen består av 4 vogner mens NSB skal ha 5) som Liliput har i sitt sortiment. Modellen kan man se bilde av her.
Vi får håpe at Liliput lager en 5-vogns norsk variant etterhvert.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, det er nok større forskjeller enn som så.
FLIRT som blir levert til NSB blir 3,2 meter brede, mens forbildet for Liliputs model er 2,88 meter bredt. Den norske utgaven får også en kombinasjon av vanlige boggier og jacobsboggier. Opplysningene finner du hos NJK: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=traad&toppinnlegg=79423&rom=24&page=1 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Differensen i bredde utgjør vel 3,6mm om jeg har regnet korrekt, så det er vel i så fall neppe den største krisen vil jeg tro...
Og den boggiekombinasjonen ser da og ut til å stemme med produsentens beskrivelse, så jeg vil vel tro det da og stemmer overens med utseendet på Liliputs modell.
Eirik Edited by eika - 19 august 2008 at 20:34 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor viktig de 3,6 millimetrene er varierer nok veldig fra person til person. Og det er mye mulig boggiekombinasjonen er den samme på NSB- som Cantus-varianten. Men om du sammenligner de bildene NSB har delt ut med tegningene av Cantus-varianten ser du at det er mange andre forskjeller. Blant annet ser det ut som fronten har en litt annet form, du ser det spesielt på vinduene i førerrommet, både sidevinduene og frontvinduet. Nå er kanskje NSB-bildene en smule kunstneriske, men jeg tror nok det også ligger tekniske forskjeller bak ulikhetene.
Tegningene og tekniske data på Cantus-varianten (som Liliput har annonsert) finnes hos Stadler her. |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og de unngikk Siemens, som var den andre reelle konkurrenten! Spørs om det skyldes faren for at Siemens blir korrupsjonsdømt og derfor sperret fra norske offentlige anskaffelser, eller om det skyldes minnet om den store suksessen sist NSB anskaffet produkter fra Siemens. Di6 er flott i modell om ikke annet!
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du har kanskje ikke fått med deg at "Di6" er på vei tilbake til norske spor i virkeligheten?
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er nå ikke helt overbevist om at det var trøbbelet med Di6 som gjorde at NSB hevet kjøpet jeg da. . . . . . . |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men det var vel det som gjorde det mulig og returnere dem da...
Apropos: Hvor er DI 6 i 1:1 da?
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At det var det som gjorde det mulig å heve kjøpet er jeg enig i.
Di6 i 1:1? Hmmmmm. Sist jeg sjekket sto de nede i Kiel omringet av en rekke norske blivende instruktører. . . . . |
||
MVH
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Uansett HÅPER jeg at de vil få en flott Autolink/Cargolink-design med tiden. Det hadde vært noe foran de nye bilvognene
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, men da neppe som NSB-lok (alternativt CargoNet) antar jeg?
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Eirik
Og så er der ingen fare for at ramme perronkanterne.
Fortsat sommerhilsen
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Brede
Viderekommen Joined: 04 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Synes personlig ikke at de nye "Type 74" ligner på Liliputs modell.
Foreksempel det at på Liliputs modell er utstående bufferter som på de tyske modellene, men på "74" er bufferter som ligner mer på type 72 sine. I tilleg til at på "74" er de bare tegnet inn et vindu på førerrommet ikke to som på de andre Flirtene Ser også på SBB utgaven fra Liliput, den er mer autentisk ,men fortsatt ikke helt lik Søk på: RABe 521 på Google og sammen lign med bildene av "74" og se |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er vel 2 stk "DI6" som skal brukes i biltog for Cargolink det er snakk om. |
||
Dag Cato
Post Options
Thanks(0)
|
|
Cargolink skal bruke dem i biltog ja. Som det ser ut i dag kan den ene av dem bli å se i sør også
|
||
MVH
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener du hitover? Rogaland altså. Eller sør som på østlandet? |
||
Dag Cato
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sør, som på Østlandet til å begynne med. Så får vi se hva som skjer etter nyttår
|
||
MVH
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |