MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Maling av rullende materiel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Maling av rullende materiel

Post Reply Post Reply
Author
Jakal View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jakal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Maling av rullende materiel
    Posted: 12 august 2008 at 08:49
Hei

Er der noen som kan gi noen gode tips vedr. maling av hvilket som helst lokomotiv (1/87, plastic og metal) Hva trenger jeg av utstyr, airbrush el. vanlig pensel? Noen tips til teknikker, hjemmesider hvor man kan få en grei oversikt over diverse loks og deres farger?

Håper noen kan hjelpe.

Jeg hadde planer om å kjøpe et billig startsæt, men det er bare grimme lokomotiver i de startsæt som findes. Så derfor tenkte jeg å male lokomotivet. Smile

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2008 at 21:43
Står litt om smussing her:

Bjørn Runar Larsen

Og om det samme i denne tråden på forumet:

mj forum

Edited by eginor - 13 august 2008 at 21:48
Mvh Egil
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2008 at 09:56
Hei,

Skaff deg en grei sprøyte, øv deg på andre objekter enn de fine togene dine. Vær kritisk til malingen/lakken du bruker. Vær nøye med å tynne den ut. Sverger du til pensel, så mal i flere omganger, tynn, tynn lakk. Jeg har ikke erfaring med vannfarger, annet enn til smussing.

Jeg foretrekker oljebasert/tynner maling, og har planer om å oppsøke Billakksspesialisten i Oslo. Der vet jeg flere mj-ere allerede går og kjøper sin maling/lakk. De har meget god kompetanse på lakk og deres ulike egenskaper.

Lakksprøyte kjøpte jeg hos Romerike Hobbysenter på Strømmen. Der jobber en av Norges flinkeste lakkerere. Han kan gi deg råd. Kompressor kan du kjøpe på Biltema eller Clas Ohlson. Kjøp en med trykktank, og vannfilter.

Lykke til !

MJ-Hilsen

Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.