E32 - Tysk ellok |
Post Reply |
Author | |
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 juli 2008 at 15:33 |
Hei,
Fant dette hos NMJ. http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3505&osCsid=5fc9a89806671b013907d8176f6b51dd
Vet noen her om dette lokomotivet har gått i Norge under krigen eller noe sånt? Mener å ha sett et bilde, men husker ikke om det var dette lokomotivet
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mener å huske at det er den grønne utgaven som gikk i Norge en kort tid under krigen. Husker jeg rett, så var det lok nr. 33 som gikk her?
Brun farge er derfor feil - men Roco har tidligere hatt en grønn versjon. I Norge hadde loket også avblendede lykter.
E32 ble sendt ned igjen til Tyskland under krigen, så ingen sto igjen i Norge i 1945.
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det er et bilde av den på side 144 i boka "Jernbanen i Norge" der den også har avblendede lykter.
MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå var vel de fleste lok som kom hit under krigen i Wehrmachts tjenste så sjansen for at det var grått er også tilstede, om man da ikke har fargefotografier eller helt sikker dokumentasjon på annet vis om fargen.
Terje |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ifølge innlegg
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,3826403,3833567 Mit Schreiben vom 23.10.41 teilt die NSB mit, daß "verhältnismäßig oft Störungen" mit diesen Loks eintreten, insbesondere "Teile der federnden Ritzel". Laufleistungen von April l941 bis 20.9.l941 E 32 11 -33357 km- E 32 19-34429 km- E 32 27 -22364 km- E 32 33 -35992 km- Über die Einsatz- strecken verlautet nichts. Einzelteile und Vorschriften werden an die NSB in Oslo erbeten. så var lok nr 11, 19, 27 og 33 på besøk her. Terje |
|
Terje V.
|
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Supert !! Tusen takk for utførlige opplysninger!! Hmm...Kanskje jeg må en tur til NMJ snart Har lyst til å lage ei slerke med lok" og vogner fra krigens dager.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er sikkert dette bildet du har sett:, det er fra Oslo Ø
|
|
TomL
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, Var nok ikke det, men det er et flott bilde dette og! (Bedre enn det jeg husker) Tar en kopi
MJ-hilsen Tom Lynga
|
|
|
|
perflo
Medlem i MJF Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har man fjernet en av pantografene? Jeg har en grønn variant av E32, av eldre Roco modell. Har skiftet motor til motor med svinghjul, skiftet ut de midtre hjulene som hadde sleperinger med hjul uten. Deg går perfekt, litt fårlig trekkraft p.g.a. hjul uten ringer, men det kompenseres av at kjøreegenskapene er vesentlig forbedret. Modellen er jo nydelig.
Per Flood
|
|
perflo
|
|
TomL
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Ja, jeg mener Bjørn Bratz opplyste det engang, at om man ville bygge om modellen, slik at den ble identisk med den som gikk i Norge, så var det bare å fjerne en pantograf. Men på bildet som Laurenz har lagt inn her, så ser det i ut til at det er "et eller annet" på taket der pantografen har stått. Kanskje isolatorene sto igjen?
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom man ser nøyere på "den brune versjonen" som Roco er kommet med og forbildet E32.33 i Norge, så har E32.33 en annen type pantograf med doble slepestykker.
Den "brune varianten" har en eldre type og var derfor avhenging av 2 pantografer oppe under kjøring for å unngå fraslag.
Om en forbedret pantograf er årsaken til at E32.33 bare har en på bildet - eller årsaken er at den andre er ødelagt og ingen i reserve kan man bare lure på? Jeg mener at lokene hadde 2 etter de kom hjem til Tyskland.
Noe av det som stikker opp på taket er en fløyte.
|
|
perflo
Medlem i MJF Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette burde jeg ha husket som DR / DB fan. De gamle lok med pantografer med enkelt slepestykke gikk alltid med begge oppe samtidig, mens for eks. ranger lok med enkel pantograf hadde alltid dobbelt slepestykke. Det kan tyde på at man har fjernet den ene pantografen av en eller annen grunn og erstattet den andre med pantograf med dobble slepestykker. Disse hadde "individuell fjæring" i form av ledd. Se for eks. foto av E44, E17, E18. Og E60 - så vidt jeg husker var det et ranger lok med enkel pantograf.Mvh
Per
|
|
perflo
|
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en modell av loktypen med spesiell lakering som gikk under krigen:
Etter bilde av denne modellen var ikke de lok det er bilder av i Norge like mht. alle detaljer men hovedfarge ser i hvert fall ut til å være grønn og ikke brun på dette tidspunkt.
|
|
TomL
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Nå er i alle fall modellen i hus . MÅTTE bare ha den. Nydelig i modell. Pantografen er utstyrt med tykk, enkelt slepestykke. Og boka med bilde er også i hus, hentet på posten i dag, Jernbanen i Norge. Takk til Tom Rosenblad for tips .
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Bare hyggelig! Kos deg med den fine boka !
MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
Edited by VA - 28 september 2014 at 18:02 |
|
MVH
VA |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |