Kurveradie |
Post Reply |
Author | |
GIG 23
Viderekommen Joined: 05 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 55 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 januar 2007 at 20:44 |
Hei! Lurer på om noen kan svare meg på hvilken kurveradie et damplok av typen 63 stortysker takler. |
|
Geir Inge
|
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Roco anbefaler en minsteradius på 41,5 cm for sine store damplok, så jeg tipper det kan gjelde stortyskere også. Selvsagt ser det ennå bedre ut om radien er større! Men dét har man jo ikke alltid plass til. Mvh. Jon S. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Om jeg ikke husker helt feil, tror jeg at minimumsradien til Liliputs Stortysker er 43.5 cm. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Steen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men Märklin sin tackler selvfølgelig 36 cm hvilket burde være standart på alle fabrikater
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
En fin tommelfingerregel er å forsøke å holde det absolutte minimum til 50 cm.
|
|
Bjørnar Berge
Viderekommen Joined: 11 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tillig sin br 52( det er type 63 ikkje sant) kan greie 310 mm.
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Men Tillig produserer jo bare Br.52 i TT-skala (1:120). |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
frankm
Viderekommen Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lilliputs Stortysker klarer i følge papirene som fulgte med 360mm... og det "knickfrei"!
Den går fint på Rocolines R2(radius 358mm)! |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Hva der angår Liliputs Br.52 og kurveradier, husket jeg nok litt feil ja. På hjemmesiden til Liliput er den miste radien oppgitt til 42 cm, hvor det blant annet står: "Mindestradius 420 mm" Kilde: Liliputs hjemmeside og næremere informasjon om Liliput Br.52 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
GIG 23
Viderekommen Joined: 05 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 55 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Takk til alle som har svart.
Geir Inge |
|
Geir Inge
|
|
Bjørnar Berge
Viderekommen Joined: 11 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Men Tillig produserer jo bare Br.52 i TT-skala (1:120). Men det er jo ein fin fin skala då, sjølv om at det skal innrømmast at det kanskje ikkje er heilt relevant i denne samanhengen. Dette er jo tross alt eit tema innen H0 skala. Beklager å ha blanda inn TT i denne diskusjonen Bjørnar Berge |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er forskjell på Stortysker fra Liliput Wien og Liliput Bachmann. Den første utgaven (5280) fra Wien krever størst radie ut fra min erfaring selv om den i følge papirene kan klare seg med "normalradius" (360 mm. ) Nyutgaven (L105200) fra Bachmann er oppgitt i papirene som følger med til å kreve 600 mm. radius (med stempelstangbeskyttelesrør montert). Edited by Kjell H. - 07 januar 2007 at 12:33 |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tillater meg og være uenig Steen Har man såpass dårlig plass at man må benytte slike krappe kurver på et fast hjemmeanlegg, så bør man kanskje vurdere å holde seg til å benytte korte lok og vogner, selv om jeg vet av erfaring at det ikke alltid er like lett Dersom krav om å kunne benyttes i 360 radie fører til mindre forbilderiktig modell så mener jeg at et slikt krav bør vike plass til fordel for mer forbilderiktighet. 360mm er jo faktisk en relativt liten radie selv i N-skala.... Eirik |
|
Steen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Eika Det er helt Ok at du tillater deg å være uenig - det har jeg ikke noe problem med - min holdning er at det skal ikke være produsentene som setter begrensninger for utøveren - men utøveren som selv beslutter seg til hvilken løsninger som er de beste for ham selv, jeg liker å bestemme selv!
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Folk må jo få lov til å bestemme selv, så klart! Men - når man presser digre damplok rundt trikkespor må det jo gå på noes bekostning - nemlig forbilderiktigheten. Det lar seg ikke gjøre å bygge en tilnærmet eksakt modell av et lok som Br52/stortysker hvis den skal snike seg rundt sånne hjørner... det må kompromisser til både her og der. Noen synes det er ok med sånne kompromiss, men jeg er ikke helt med på det. En fullengdes passasjervogn på 36 cm radius får jo et voldsomt overheng og det ser ikke veldig bra ut! Sånne vogner trenger minst 70-80 cm ... i overkant for mange hjemme, selvsagt. Men ikke mindre riktig av den grunn! Strengt tatt skulle vi vel ligget på minimum 3-400 cm radius, normalt, og ikke under 200, for å følge forbildet. 1/10 av dette er lite. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg kan jo bare opplyse om at Gützold sin Stortysker med stivrammetender, klarer Trix C-skinne Radius nr. 1 (360mm). Det ser ikke pent ut, men det er teknisk mulig.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Helge Myhre
Viderekommen Joined: 01 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har Márklinversjonen og den takler den skarpeste radien til Márklin på 30 grader.
|
|
Mvh.
Helge Myhre www.togwebsiden.com |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå måler vel radier i cm og ikke grader, men jeg regner med det du mener er at loket klarer Märklins R1, hvilket vel er omtrent som Trix sin R1 nevnt av Roger i innlegget ovenfor regner jeg med (uten å ha sjekket katalogene)
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gützolds klarer den minste radien til Lima. Sikkert ikke bra, men det er teknisk mulig.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Steinar J
Fremo og MjF medlem Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 34 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor er det så viktig å operere med skarpe kurveradier hvis det er plass til til å gjøre de større? Det tar seg unektelig bedre ut med større kurveradier. Toget beveger seg på en annen måte gjennom landskapet ved kjøring på store ( min. 60 cm ) kurveradier enn på skarpe. Ved skarpe radier blir det liksom mer trikkelinje enn jernbane. Hvis plassen ikke tillater radier større enn 40-45 cm, bør materiellstørrelsen vurderes. Det ser ikke godt ut når en "Stortysker" går gjennom en slik kurve. På mitt eget anlegg er minste kurveradius 65 cm, rommet er 4x4 m. Jeg hadde en "stortysker som gikk der av og til. Det så ikke godt ut. Maskinen var for stor og ble til slutt tatt av anlegget for godt. De største lokene som går der i dag er type 18c. Steinar Jeppestøl
|
|
SJ
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
I mitt tilfelle var det kun en testkjøring av lok på de skinnene som tilgjengelige der og da.
Men, jeg er enig med deg Steinar, større kurveradier ser uansett bedre ut enn krappe kurver.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
En grei løsning er vel å legge så krappe kurver materiellet takler i tunnell og så lange kurver som du har plass til synlig.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er klar over at dette er en gammel tråd, men jeg har gjort et par forsøk som det kan passe å nevne her. Jeg prøvekjørte en BR52 fra Liliput Wien, dvs. utgaven som kom rundt 1980, på GeoLine R3, altså en radius på 434,5 mm. Det gikk ikke, den sporet konsekvent av med første drivaksel. Dette var et eksemplar som var kjøpt brukt uten emballasje og dokumentasjon, så jeg vet ikke hva den er ment å skulle klare. Det går an å tvinge den inn på denne radien, men det blir antagelig så stor motstand at det er lettere for hjulet å klatre over skinnetoppen. Noe av motstanden skyldes nok koblingen mot tenderen. Det kan også være at den trenger mer innkjøring. Ut fra et par Liliput-kataloger jeg har fra 1979-1981, ser det ut til at deres standard-radius, som fulgte med startsett og ble vist i sporplaner, var 457 mm (18"), selv om de også hadde skinner med radius 380 mm (15"). Siden det ikke står noe om minste radius for disse modellene i katalogen, burde de derfor klare 457 mm, men jeg har ikke testet det ennå. Så prøvekjørte jeg en Gützold NSB type 63, fra rundt 1993. Det gikk greit både ved 434,5 mm og 415 mm. Ved 358 mm sporet fremre løpehjul av de første gangene i én kurveretning, men etter flere forsøk gikk det greit. Så det er mulig det holder med litt innkjøring, men så liten radius er nok helt på grensen. Stempelstangbeskyttelesrør var ikke montert på noen av dem, og de hadde ikke vært kjørt på ganske lenge.
Da formoder jeg at de 420 mm som står i katalogen og i teknisk info på flere nettbutikker, gjelder når stempelstangbeskyttelesrør ikke er montert. Litt lesing av tyske fora kan tyde på at flere har problemer med kjøreegenskapene til store Liliput-damplok: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=156171 https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=94982 Edited by TorsteinS - 23 oktober 2019 at 11:33 |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er veldig fornøyd om store damplok går i 50 cm kurveradie, men minste idelle for min del er 60 cm. Å kjøre disse helt på grensen skaper bare trøbbel og risiko for avsporing, samt at det visuellt ikke er pent.
Dette gjelder også lange passasjervogner. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hensikten for min del var å finne ut om disse modellene ville være kjørbare på et påbegynt klubbanlegg, der det blir noen skjulte spor med radier ned i ca. 42 cm. På de skjulte sporene betyr selvsagt ikke det visuelle noe, men der er det desto viktigere å unngå avsporinger.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |