Lok med dekoder vil ikke kjøre |
Post Reply |
Author | |
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 juni 2008 at 13:30 |
Hei,
i går kveld prøvekjørte jeg ett splitter nytt lok fra ett Roco startsett. Det første jeg gjorde var å endre adressen fra 3 til 30. Deretter kjørte jeg det i ca 2 timer uten problemer.
Etter ett stasjonsopphold ville plutselig ikke lokomotivet kjøre videre. Men det rare er at alle andre funksjoner på dekoderen fungerer. Jeg kan skru av og på lys, og de endrer seg med kjøreretningen. Men toget kjører altså ikke.
Har testet med annet lok på samme bane, og med samme kontroll, og det kjører helt fint.
Akkurat dette problemet har jeg aldri vært borti før, og synes det er veldig merkelig.
Har noen tips eller forklaringer på hva som kan ha skjedd?
Ben
|
|
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er ihvertfall to mulige forklaringer, avhengig av om det er lyd fra motoren eller ei når du prøver å kjøre:
Lyd fra motoren, noe "henger" i drivverket. Ingen lyd fra motoren, dårlig kontakt i ledningene til motoren (nærmere bestemt den grå eller oransje ledningen fra dekoderen eller videre fra dekoderpluggen til selve motoren). |
|
ben
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er -desverre- ett lydløst lokomotiv, så da får jeg skru opp loket og kikke på ledningene. Synes det er litt rart siden loket er fabrikknytt, men absolutt en fornuftig teori...
Ben Edited by ben - 15 juni 2008 at 13:53 |
|
Ben-Sigvald
|
ben
Post Options
Thanks(0)
|
Ny oppdatering -om det skulle være av interesse-, jeg åpnet loket og det viste seg at det var en strømførende metall"tapp" som var løs på printbrettet på loket. Dermed fikk ikke motoren strømtilførsel, så dine antagelser var helt riktig Bjørn!
Ben
|
|
Ben-Sigvald
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott, Ben!
Ofte er det ikke så kompliserte feil, selv om man har følelsen av at "ingenting virker"... |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |