MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Dårlig Hobbytrade Di6 - Hvorfor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dårlig Hobbytrade Di6 - Hvorfor?

Post Reply Post Reply
Author
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dårlig Hobbytrade Di6 - Hvorfor?
    Posted: 10 juni 2008 at 22:51
Jeg kjøpte Hobbytrade sin Di6 ny i butikk og forventet meg et like godt lok som Di4. Det skal jeg love at slo feil. Loket hadde ekstremt dårlig gange og "vagget" mens det kjørte og sporet lett av. Jeg ble selvfølgelig meget skuffet og satte det for salg. Jeg kjøpte så en Di6 bygget på et Márklinchassie av Amundensen Hobby. Den var dyr, kostet 6500kr, med det var verdt hver krone. (Den ble laget i bare 50 eksemplarer) Jeg opplevde forskjellen på kjøreegenskapene mellom Hobbytrade sin Di6 og Amundsen Hobby-versjonen av Di6 som har Márklin-understell som natt og dag. Det er også mye "opp og ned" på banen så avsporinger og kjøreegenskaper ble testet til fulle. Hvorfor var Hobbytrade Di6 så mye dårligere enn Hobbytrade sin Di4 som går supert? Er det noen som har en kommetar til det?

Edited by Helge Myhre - 10 juni 2008 at 23:00
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2008 at 23:03
Ikke vet jeg, men at noe bygget på Märklin-grunnmur er bra saker er vel ingen overraskelse

Edited by carlf - 10 juni 2008 at 23:03
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 14:14
Det var nok noe galt med din Di6 da. Hvis du hadde tatt kontakt med dem du kjøpte den av, hadde de sikkert gladelig fikset den eller gitt deg et nytt lok!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 14:51
Hvilket spor bruker du? M, K eller C?
MVH

DC

Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 18:10

Jeg bruker C-spor. Men jeg er MEGET fornøyd med den Márklinversjonen min da.

Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 19:22
Jeg kjører ikke Märklin, men likestrømsversjonen ble levert med RP25-hjul. Er det veldig lave flenser på AC-versjonen?
MVH

DC

Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 23:17

Jeg vet ikke hva flenser er, men jeg kunne ikke se at det var noe spesielt  uvanlig lavt på den. Men nå har jeg Di6 i en slags Márklinversjon laget i 50 eksemplarer og den selger jeg ikke, så nå er dette egentlig fortid for meg, men kanskje dette temaet kan være til hjelp for andre. 

Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 23:47
Flenser er kanten på hjulene. Kanten som holder loket på sporet.
Dersom de er for lave og du kjører på dårlig lagt spor eller spor med svært krappe kurver kan den spore av. Men du skriver også at loket vagger. Det kan muligens tyde på at hjulet sitter skjevt på akslingen.
Jeg ville tatt det tilbake til forhandleren og bedt ham fikse det.
MVH

DC

Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2008 at 15:40

Det er litt sent nå for loket er solgt og jeg fikk bra pris for det.

Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2008 at 16:04
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

Det er litt sent nå for loket er solgt og jeg fikk bra pris for det.

Men du var interessert i å finne årsaken, ikke sant?

Og årsaken ligger sannsynligvis i en feil i akkurat det eksemplaret du hadde. Jeg vet ikke om det var gummiringer på noen av hjulene, i tilfelle kunne det også hende at denne ringen lå skjevt på.

Så jeg tror ikke det kan konkluderes med at Hobbytrade Di6 er et dårlig lok bare på bakgrunn av dette ene eksemplaret. Men det er fint du er fornøyd med den du har nå, selv om prisen var adskillig høyere.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2008 at 17:09
Har også erfaring med et Hobbytrade lok som ikke akkurat imponerte, dette var dog en Di 4. Med samme problemer som du nevner på Di 6"en, Helge. Har en ide" om at vaggingen skyldes at hjulene sitter feil på akslingen, som DC også nevner kan være problemet.

Men jeg tror også dette er tilfelle på enkelte modeller. Hører sjelden noe negativt om noen av modellene hverken DC eller AC utgavene. Så et tips er å prøvekjøre prøvekjøre modellen, før man drar kortet i butikkenSmile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2008 at 13:12
Hei,

Ja, vaggende gange, som ei høne LOL  forekommer hos flere produsenter.
Selv kjøpte jeg en superline El14 fra NMJ, som gjorde det samme. NMJ byttet den tvert, uten problemer. Så det kan være lurt å prøvekjøre før du trekker kortet i terminalen, som en tidligere foreslo.

Forøvrig synes jeg alle MJ-forhandlere i Norge yter utmerket service, og gjør alt de kan for at vi som kunder skal være fornøyde Thumbs%20Up

MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Toy_Roller View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toy_Roller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 01:59
solgte du det til en bra pris uten å fikse det først???? hehe

jeg har hobby trade utgaen..  mitt går som en drøm.. imponerende jevn gange på lav fart.. siger stille fremoer på første fartsnivå. fint å se på stasjoner osv.

så tror det må vere din modell
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2008 at 22:58
Som mange av dere sier så er det godt at det sannsynligvis bare var mitt lok som var defekt. Men jeg fikk da virkelig en opptur med Márklinutgaven da. Det er en grunn til at den er dyr. Men også dyr fordi den er laget bare i 50 eksemplarer. Det er også moro å ha noe veldig sjeldent og få andre har. At dere andre innen MJ har gode erfaringer med Hobbytrade Di6 var jo fint da.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,079 seconds.