Motorvogn på Fyresdalsbanen |
Post Reply ![]() |
Author | |
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 mai 2008 at 11:14 |
Etter et spørsmål på en annen tråd så svarer jeg her
![]() Fyresdalsbanen er i ferd med å få en "ny" motorvogn:
Dette er en vogn fra Wagonfabrik Wismar av type "Frankfurt", i kort versjon. Vognen er innkjøpt fra Tyskland gjennom en agent i Grimstad.
Det gjenstår enda litt arbeid før den er driftsklar, men bør bli et godt tilbud til passasjerer på strekningen Kilegrend - Gaukaas når den kommer i drift.
Dette er et byggesett fra Weinert (6252) i H0m. Den har drift på alle fire aksler, med Faulhaber motor. Kjøreegenskapene ser veldig bra ut, og den vil også kunne dra en godsvogn eller tre.
Byggesettet er i hvittmetall (understell), messing (kåpe) og plast (tak og boggier). Innredningen er ekstrautstyr
![]() Hilsen Halvor
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Passasjerbelegget ser nesten ut til å være litt i overkant.
Det bor ikke flere i Fyresdal enn folketallet øker med i Sandnes pr. år
![]() Som tidligere Førsdøl føler jeg meg nesten forpliktet til å bygge Kilegrend stasjon, men den er kanskje allerede under planlegging? ![]() Edited by jevistad - 23 mai 2008 at 12:00 |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Hei Jon Einar,
Du er hjertelig velkommen til å bli med på moroa
![]() Kilegrend stasjon er tenkt lagt til flatene i sør-enden av Fyresvann, der dampskipsbrygga lå (ehh.. ligger).
Så langt er byggingen av Fyresdalsbanen desverre ikke kommet lenger enn såvidt over Nidelva ved Haugsjåsund (Sundet hp)
![]() Hilsen Halvor Edited by halvors - 23 mai 2008 at 13:19 |
|
![]() |
|
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
Det kunne nesten vært en Cmb 14!
Hilsen,
Laurenz
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Takk-takk
![]() Vet du om De noen gang kom så langt som å utarbeide sporplaner for stasjonen/banen? Eller er det bare å fantasere i vei?
![]() Eneste planene om banen jeg kjenner til, er fra en stiplet linje på et fløtningskart fra 1915 eller deromkring.
Nå ser det faktisk ut som det blir sjans for en liten befaring allerede i helgen, så da kommer det til å bli tatt en del bilder i allefall.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |