Nelaug bygges om |
Post Reply ![]() |
Author | ||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 04 april 2008 at 13:50 |
|
Etter helgens avsporingskalas på Nelaug øst, har vi i Amjk bestemt oss for å bygge to av seksjonene i denne enden helt på nytt med selvbyggede engelskmenn og veksler. Jeg forsøker å legge ut litt bilder av dette i ny og ne på http://www.amjk.no
![]() |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
||
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her er Tore, Steinar og Jan Petter i dyp konsentrasjon over skinnebitene som etterhvert skal bli til veksler på Nelaug.
|
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det her ser veldig interresant ut.
![]() ![]() Ang code 75, 83 og 100, hvilken er tro mot 1:1? Har lest noe i M.R. og over there er det forskjell på bruken. Er det lignende i Norge?
Hva er prisforskjellen på disse sevlbygger vekslene og f.eks Peco sine Large Radius Left Hand Turnout ? Og hva er forskjell på Electrofrog og Insulfrog ? Uisolerte og isolerte?
![]() |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja. det er forskjeller her hjemme og. Skinnene har blitt "tykkere" med årene for å tåle økte belastninger. Jeg mener å huske code 75 er det som er nærmest dagens mest vanlige skinnestørrelse her hjemme. Bygger du eldre linjer skal du egentlig ned i code 55 og code 40.
Grovt sett: ja...
Electrofrog er Pecos betegnelse på sporveksler som har sporkryss/hjertestykke av helt metall slik at det oppnås optimal strømforsyning også til lok med få hjul/dårlig strømopptak. "Insulfrog" heter de pecovekslene som har plastikk i sporkrysset/hjertestykket. Med plast der blir det en større dødseksjon å kjøre over, hvilket kan få lok med få aksler og litt dårlig strømopptak til å stanse. Til gjengjeld er insulfrog et lite hakk lettere å bruke elektrisk, selv om det ikke er allverdens jobb med electrofrog heller når du først har lært teorien, og bruker sporvekselmotorer med innebygde microbrytere.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vi bygger vekslene oppå skalategninger av 1:7 veksler, hvor alle deler er nøyaktig tegnet inn. Det, sammen med utstrakt bruk av NMRA sporlære for kontroll av vitale mål, gjør at det faktisk ikke er så vanskelig å få til en veksel som fungerer vel så bra som de ferdigkjøpte.
Vi har kjøpt sviller av glassfiberprint og skinnestrenger fra England, og regner vel med at en veksel koster en 50-lapp, sånn omtrent
![]() Svillene kappes med avbiter og festes på tegningen med dobbeltsidig tape. Så er det bare å begynne å file til skinnestykkene. Vi har anskaffet en file-jigg fra FastTrack i Canada for å forenkle den jobben.
Loddingen av skinnestrengene krever utstrakt bruk av loddevann
![]() ![]() Det tar vel omtrent 3 timer å lage en veksel når man har noe trening.
Hilsen Halvor
|
||
![]() |
||
eibro ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
De arkene dere har under pensene/ vekslene dere lager der, hvor kan jeg få ta i slike?
Kan noen sende med en link?? Kan noen sende meg en link på matrialet dere bruker for å lage disse? Takker for svar. Edited by eibro - 19 mai 2008 at 17:10 |
||
Eirik
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her er link til pdf-tegning av vanlig veksel:
|
||
![]() |
||
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Og her er linken til Marcway i England som leverer glassfibersviller og skinnestrenger: http://www.marcway.co.uk/trackm.htm
Hilsen Halvor
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() Den tradisjonelle måten ved selvbygging av spor, veksler inkludert, er ikke å lodde skinnene på printplatesviller, men å "spikre" de på tresviller. Det er mulig at loddemetoden med jigger er noe enklere og sikrer i større grad at sporene ligger akkurat der de skal. Men det er ikke noe hokus pokus å få det til uten jigger heller. Bildet over viser en spikret 1:7-veksel og "hammeren" som man "slår" spikrene ned med, nemlig en nebbtang med rifler. Spikrene presses rett og slett gjennom svilla. Jeg bruker også en tegning av vekselen under det hele, og limer svillene oppå denne og da har jeg samtidig en mal for hvor skinnestrengen skal ligge. Med denne metoden kommer man materialmessig billigere ut siden tresviller er billigere og man slipper hele investeringen med jigger. På den annen side går det noen spiker som man slipper når man bare lodder. Man spikrer imidlertid normalt ikke på hver sville i H0, men ca hver fjerde bare. Jeg har laget meg en enkel jigg for å lodde sammen skinnekrysset i riktig vinkel, og det er å slå ned noen passende små spikre i en trefjøl som sikrer riktig vinkel på skinnedelene. JEVistads tegning kan brukes ved denne metoden også. Selv har jeg brukt en jeg tegnet etter NSB-tegninger som man kan finne på en nettside jeg laget om selvbygging av sporveksler: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=258&nid=3 Min primære skepsis til printplatemetoden er at man ikke bruker tresviller men nettopp printplater. Disse må males, mens tresviller er nettopp sviller av tre og kan beises og behandles på samme måte som svillene ellers hvis man håndbygger sporet mellom vekslene også (ja, jeg vet at noen bruker printplatesviller der også). Beising av tresviller gir helt automatisk at hver sville er individuell pga fibrene, og deres ulike evne til å trekke til seg beisen på. Det krever mer av den som maler sviller å få til en tilsvarende variasjon som forbildet har. Naturmaterialer er generelt å foretrekke der det er mulig, er min erfaring. ![]() Edited by ses - 20 mai 2008 at 00:57 |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
trulss ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ingen av de vekslene som er bygget etter Steinar Snøtun sin tegning er bygget med jigger. Printsvillene klistres til tegningen og byggingen skjer med tegningen og en sporlære som mal.
Printsvillene koster kanskje mer enn treverk, men til gjengjeld blir vekselen veldig solid og kan bygges ferdig på arbeidsbordet med godt lys og riktig arbeidsstilling. Om en skal bygge mange veksler kan det være en fordel med en filejigg, men den er ikke absolutt nødvendig. Prisen burde ikke være avskrekkende. 45 dollar med dagens kurs blir ikke store kostnaden pr veksel: Fast Tracks -TrulsS |
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har bygget mine moduler med Peco Code 75.
Er det noen som vet om man kan bruke Fast Tracks jigger for code 70 men å lage pensene med code 75 skinner?
Eller er forskjellen mellom code 70 og 75 så liten at de kan legges ved siden av hverandre?
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
trulss ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Code beskriver jo høyden på skinnen, men i jiggsammenheng er det egentlig bredden på fot og hode som er det viktigste. De tre dimensjonene har ikke nødvendigvis noen sammenheng når en sammenligner de ulike fabrikatene: http://www.handlaidtrack.com/forums/files/rail_chart_170.jpg
Uansett vil filejiggen fungere greit på både code 70 og 75 (i tillegg til 83 og 100). Om du tenker på loddejiggen tør jeg ikke si noe sikkert. Den er tilpasset Micro Engineering sin skinnestreng. Du vil trolig klare å lage enda bedre veksler uten jiggen. Uansett har den svillene plassert etter amerikansk norm og resultatet ser ikke særlig norsk ut. Om jeg var deg ville jeg brukt Peco code 75 skinnestreng og bygget vekslene uten loddejigg. -TrulsS Edited by trulss - 20 mai 2008 at 09:10 |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hovedinnvendingen min er ikke prisen, men at man ikke bruker tresviller dersom det er tresviller man skal illudere.
Argumentet med god arbeidsstilling og godt lys er imidlertid viktig - særlig etterhvert som kroppen eldes.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Jan Frelin ![]() Viderekommen ![]() Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Idag kan man dessutom köpa skalenlig rälsspik....
(Jag har själv prövat, det funkar!)
|
||
![]() |
||
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Enig med Trulss i det
![]() Forøvrig er det viktig å skrive ut denne tegningen uten justering til papirstørrelsen. Man vil normalt få spørsmål om dette ved utskrift. For alt i verden: svar nei
![]() Filejiggen er praktisk for å kunne få riktige vinkler på tunger og kryss, men dette kan utmerket gjøres uten også. Jeg har tilfeldigvis stående en smergelskive med rimelig finkornet stein, og den fungerer fint til grovtilpasning av delene. Det krever litt håndlag å få ting rimelig rette, og at man ikke sliper bort for mye, men ellers går det fint. Det er jo heller ikke noen ulykke om det blir noen få skrapdeler
![]() Selve loddejobben er ganske morsom å holde på med, man må bare lære seg å ikke lodde for mange punkter før fullstendig tilpasning er sikret. Det kan bli vanskelig å flytte en skinnebit som har loddepunkter på hver eneste sville.
En siste utfordring når man tror man er ferdig med vekselen er å isolere elektrisk mellom sporene, på de riktige stedene. Selv om man tror at man har fått brutt alle kopperbanene på svillene så er det alltid et eller annet sted hvor det er overgang
![]() Hilsen Halvor
|
||
![]() |
||
eibro ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har et spørsmål til her.
Hvordan lages vekseltungen?? Jeg ser på bilder dere har men skjønner ikke hvordan det skal gjøres. Tror ikke alle vekslene blir lagt men bare de som ikke fins. Men takker for alle bra svar jeg har fått. Edited by eibro - 20 mai 2008 at 14:47 |
||
Eirik
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har etter hvert erfart at et nyttig verktøy i MJ-sammenheng er en god benkskrustikke. Den er nyttig til en rekke ting som skal holdes hardt fast. Den bruker jeg blant annet til å file vekseltunger i. Skinnestrengen spennes opp i skinnefotens ende side. Dermed er den andre siden opp og kan files ned i så slak vinkel at fileflaten er ca 5 cm lang, og da slik at ved tungspissen er halve skinna filt bort. Jeg starter med en litt grov maskinfil, og går etterhvert over til en finere. Med litt trening filer jeg vel en tunge på fem minutter.
Jeg ser Halvor bruker en fin smergelskive. Jeg har også prøvd det, men syens vel at det har mest for seg på skinnekrysset som har en stumpere vinkel. Man må imildertid være litt forsiktig, for med smergelskive går det fort.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
eibro ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du Svein, har du noen tegninger på hvordan du lager vekseltungene og platen under?
|
||
Eirik
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det finnes linker til tegninger av de enkelte deler i en sporveksel her:
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvordan jeg filer vekseltungene har jeg vel nettopp beskrevet? Underlagsplatene er det tegninger til i den nettsiden om å bygge veksler selv som jeg også lenket til i denne diskusjonen, noen innlegg lenger opp.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er det noen som har satt seg ned å tegnet ut en norsk sporveksel i 1:8?
Jeg har funnet 2 forskjellige tegninger for 1:7 og i arkivet mitt har jeg NSB tegning for 1:9, men 1:8 (som jeg trenger) finner jeg ikke.
Svein Sando nevner på sine sider denne vekseltypen:
1:7-vekselen er beskrevet i "Statsbanenes normaler" av 1920 (Normalboka) som en av standardvekselene. 1:9 vekselen var innført på det tidspunktet, og ble allerede den gang fortrinnsvis anvendt i hovedspor på baner av de beste klassene. Normalboka har også en 1:8-veksel. Til sammenligning har 1:9-vekselen en avviksradius på 190 meter og 1:8 165 meter.
Klarer meg fint med f.eks. en målsatt kopi fra "Normalboka".
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |