MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lima El. 14
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lima El. 14

Post Reply Post Reply
Author
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lima El. 14
    Posted: 01 mai 2008 at 21:46
En venn og jeg skal lage et storslått anlegg...Shocked
Og på det skal det gå 1 eller 2 El. 14,
jeg vet at Lima er noe sh*t men NMJ blir litt for dyrt.

Er cargonet/nsb-gods fargene laget av Lima?

Hvor ille er drivverket sånn egentlig?

Hvor mye ville det koste å oppgradere motoren?

PS. hvis noen har en El. 14 fra Lima liggende så ta kontakt Smile
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 22:04
Et lite tips, Nmj hadde tilbud på El14 til 5995kr i siste åpne helg før jul i fjor, kanskje de har det til neste jul også...
Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 22:11
Så er det jo noen som nøyer seg med plast og da DanielWink

Har litt anstrenkt økonomi vettuOuch
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 22:21

Eller så kan du tråle Tradera, Qxl, finn.no eller MJ-børsen for 14 maskiner, det hender det dukker opp noe her og der. Akkurat nå ligger det en 14 på qxl til slags fra SveinR, riktig nok i gammeldesign. Men, det finnes vel folk i det ganske land som kanskje kunne lakket den om for en grei pris.
Lykke til i jakten!
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 22:34
Lima produserte El-14 i NSB Gods (grå/svart) men ikke i CargoNet design så vidt jeg husker. 

Hvor ille drivverket er, blir vanskelig å forklare. Jeg mener det ikke er fullt så dårlig som mange vil ha det til. Problemet er enkelt strømopptak og kun drift på en boggi. På danske jernbanestasjoner har de kjørt myntanlegg med Lima MZ"er med samme drivverk i mange år og de har da alltid kjørt når jeg har vært der.

Petter
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 22:35
Hadde du vært litt raskere ute så hadde du kunnet gitt bud på en i NSB gods, men det er nå desverre godtCool.

Men om du er interessert i andre typer, nydesign eller gammeldesign så send en melding til meg.

Å oppgradere drivverket/motor kan gjøres på flere måter.
1. kjøpe ny motor ifra SB-modellbau, NMJ har slike
2. Få tak i nytt understell ifra AHM i sverige
3. Bruke et understell fra en annen modell

Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 23:10
Prøvde å by på den El.14 maskina som ligger ute på QXL men en hadde jo lagt inn autobudCensored
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 23:14
Har sendt deg en PM
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 23:27
Ja, plast er tingen for mange.

Har ikke alltid hatt økonomien for modelljernbane

Litt off topic, angående superline, så har jeg reflektert over noe i det siste.

Mange Mj-folk sier at de ikke har råd til superline, men de samme personene har ingenting imot å kjøpe 5 plastlok fra roco på rappen

Ikke at dette har noe med denne tråden å gjøre altså
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2008 at 20:55
Jeg skjønner ikke problemet. Med maling på toppen kan man jo ikke se om det er messing eller plast allikevel.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2008 at 10:44

Lime EL14 drivverk er "ikke kjørbart" etter min mening. Selv har jeg bestilt nytt SB drivverk hos NMJ. De er utsolgt for øyeblikket, men venter inn. Koster ca. kr. 950,00. Det er ikke veldig vanskelig å skifte drivverk, men du må skjære vekk den gamle motoren. Original hjulene kan godt brukes. Jeg har skiftet til SB drivverk på min EL13 med hell. Har brukt de originale hjulene, men har montert bedre strømopptak.

perflo
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2008 at 10:49
Brede,
En EL14 fra Lima kan godt gjøres ganske fin med speil, ny lyskaster i front, nye slanger, nye stigtrinn (evt. ny takutrustning - brik foto av originalen)etc. uten at det koster all verden og er ikke så vanskelig. Maling av hele lok holder jeg meg unna, men kanskje andre kan hjelpe deg der hvis loket skal omlakkeres.
perflo
Back to Top
raasrum View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raasrum Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 14:15
Hei. Ser du har gjort endel med Lima EL14. Holder på med et for øyeblikket, og har fjernet lyslederene i lyskasteren. Dreide ned 2 lysdioder (Electrade) til nødv. diameter. Borer opp hull til røde lys under de hvite. Tenkte å skjerme røde lysdioder og bruke hvit fiber. Det samme med hvit lysdiode og hvit fiber til de hvite. Fjerner nedre del av den klare plasten på innsiden av kåpen og skjermer med sort maling der hvor "strølys" kan komme ut i førerkupeen. Burde funke.
Du nevner stigtrinn og takdetaljer. Finnes det bilder av dette og annen "forfining"? Buffertene skal jeg bytte. Vil beholde orginalfargen på loket (14.2141). Kunne og tenkt meg  bytte strømavtagerene, men finner ikke noe som passer. (Sommerfeldt 946 er ikke like org. etter min mening) Bytte av motor får komme dersom gangen ikke er OK.
mvh
RAa
MJF-medlem
Ha en God Dag!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.