Nils Gullhav og Narvesen |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 mars 2008 at 18:05 |
Hyggelig og inspirerende lesning på flyet Østover fra Bergen i dag. Narvesen hadde et annonsebilag i Dagbladet der de promoterte mange av sine magasiner. Også hobbytidsskriftene hadde fått sine sider, og på to av dem får Nils Gullhav presentere sitt digitalstyrte anlegg.
Takk Nils: ikke bare for et innblikk i din vinkling på MJ hobbyen, men også fordi du promoterer MJ-bladet og mjf.no i artikkelen.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for hyggelige ord.
For intreserte ligger det også her: http://narvesen.no/pdf/Narvesen_Komplett_Low.pdf
Hilsen Nils
|
|
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes. Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Interessant artikkel! Der
står det blant annet at Nils var den første som drev med digitalstyrt modelltog i landet. Det kunne vært artig å vite når du startet med dette, Nils, og hva det her menes med "digitalsrtyrt modelltog"? |
|
Svein S
|
|
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva som er trykt er ikke alltid det som er blitt sagt.
Men det største mest tekniske mobile pc styrte anlegg er det. Jeg var en av de første som begynte med digitalkjøring via pc i Norge - er korrekt tekst. Men det blir flisespikking. Det var ikke mange som viste noe om s-88 og interface for 16-18 år siden i dette kongeriket. Og da gikk com på 600 baud….. ikke mye fart den gang nei. Stygt å spørre om dette med tid. Det får en til å tenke på hvor fort dette livet egentlig går. Jeg har en datter på 15. Og det var noen år før det jeg begynte. Det gjorde det lettere å fortelle når jeg begynte. Hadde jeg ikke hatt det, hadde jeg vel sagt en 10 års tid
Hilsen Nils
|
|
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes. Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da startet vi omtrent på samme tida. Men baud-problematikken var ukjent for meg i starten. Jeg ble inspirert av Bruce Chubbs artikkelserie i MR som startet i 1985 der han beskrev hvordan koble PC til MJ-anlegg ved å bygge egne hukommelseskort som ble satt rett inn i PC-en som en minneutvidelse. Ved å foreta direkteadressering til minnet, kunne man styre signaler, vekseler mm, og lese av hvor toget befant seg hen via Chubbs Optimal Detector, en videreutvikling av Linn Wescotts Twint-T-detektor. De første testene ble gjort i 1986 og Rørosanlegget mitt (1989-1992) hadde på slutten full PC-styring også av lokomotivene ved at regulatorene var PC-styrt, samt at togene ble kjørt slik at de krysset der det var optimalt ut fra beregninger programmet gjorde.
Systemet ble videreført på Gardermobaneanlegget, men da var PC-ene blitt så raske at man gikk over til serielt grensesnitt og ikke parallelt, og da kom for så vidt baud-problematikken inn via RS232-porten. Det som var tidsbegrensningen var likevel programmet (kompilert Pascal-kode) som overvåket og styrte banen. Jeg oppnådde en lese/skrivefrekvens på ca 7 i sekundet, men det var godt nok. Det var ikke så langt toget beveget seg på 1/7 sekund.
DCC er imidlertid et foreløpig ukjent landskap for meg.
|
|
Svein S
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig å lese at Nils ikke er særlig interessert i tog og bare har 70-80 lokomotiver ... Ikke særlig interessert...
Jeg er nok ikke særlig interessert, jeg har bare 8, alt medregnet. |
|
steinkit
Viderekommen Joined: 21 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
Finnes som pdf på www.narvesen.no. se nede på venstre side. Fin artikkel.
|
|
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController? |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |