MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Hjul og avsporinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjul og avsporinger

Post Reply Post Reply
Author
jogero View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jogero Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjul og avsporinger
    Posted: 12 mars 2008 at 19:15

Jeg har amerikanske vogner som kjører på Märklin c-skinner og m-skinner. Vognene sporer lett av, særlig i kurver og ved passering av sporveksel. Jeg er forsåvidt klar over at problemet er hjulene. Men er det noen som har forslag til løsning.

John
Back to Top
Kenny View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kenny Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2008 at 21:45
Jag hade samma problem når jag började köpa amerikanska vagnar 1960. 
Jag slängde / gav bort / sålde allt Märklin och byggde nytt med NMRA standard. Det har jag aldrig ångrat.  
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2008 at 22:18
Originally posted by jogero jogero wrote:

Jeg har amerikanske vogner som kjører på Märklin c-skinner og m-skinner. Vognene sporer lett av, særlig i kurver og ved passering av sporveksel. Jeg er forsåvidt klar over at problemet er hjulene. Men er det noen som har forslag til løsning.

John

Det er to løsninger:

1. Bytte hjulene fra det som sannsynligvis er RP-25 til Märklinhjul

2. Skifte fra Märklinveksler til veksler som er kompatible med NMRA-normene. Men da må du jo også bytte strømsystem eller lage din egen midtskinne.

Hvis du velger det første altenativet kan det være at lange vogner vil gi problemer selv etter hjulskift. Tenker da på full lengde passasjervogner og de lengste godsvognene (feks. bilvogner).

Det viktigste er å standarisere på én hjultype med kompatibelt spor.

Back to Top
jogero View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jogero Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 10:05
Det jeg tenkte på er om det er mulig å få kjøpt hjulset som er bergnet for bruk på Märklin-skinner. Jeg har sett på NMRA sin hjemmeside, og de nevner i hvertfall temaet.
Jeg synes det er noe merkelig at det bare er hjul av typen RP-25 som er tilgjengelig for amerikanske vogner.
Har NMRA en tilsvarende organisajon el.l. i Norge?

John
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 10:33

...
Har NMRA en tilsvarende organisajon el.l. i Norge?

John

I Europa har vi MOROP som har omtrent tilsvarende funksjon som NMRA har i USA. Det står en interessant sammenligning om dette på Wikipedia: MOROP
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 14:06

Jeg synes det er noe merkelig at det bare er hjul av typen RP-25 som er tilgjengelig for amerikanske vogner.

Det er vel et spørsmål om etterspørsel.
Amerikanske vogner har sitt viktigste marked i USA, og der er vel etterspørselen etter noe annet enn RP-25 nesten lik null.

Amerikansk materiell på Märklinspor blir vel for nisjepreget, rett og slett.

Fra den gangen jeg bygde amerikansk husker jeg at noe europaprodusert materiell hadde pizzakutterhjul. Først og fremst Rivarossi.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,032 seconds.