Skilt langs jernbanen |
Post Reply |
Author | |
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 februar 2008 at 20:24 |
Her er en pdf fil av de mest brukte norske signalskilt langs linjen. Skrives ut på litt tykt gult papir/kartong uten sidetilpasning.
Skiltene settes opp på en 34mm høy stolpe (i H0) eller KL-mast på høyre side av sporet.
Males grå på baksiden.
|
|
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempe flott! John
|
|
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig flott... Hadde jeg bare visst hva alt betydde...
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det glemte jeg, det står her:
|
|
Fabian
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempefint, fint å få autentiske skilt langs jernbanen. Er det noen her som også har trafikkskilter for biler i H0 skala, så kunne det vært fint å fått dem lagt ut her også.
|
|
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om ikke i HO, så kan i hvertfall alle skiltene lastes ned i ulike format og deretter skaleres her: http://www.vegvesen.no/vegskilt/filnedlasting.stm
John
|
|
Fabian
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker så mye for linken |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen som vet hvilke skilter som var i bruk på 60-tallet? |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
På bildene under ble det benyttet signalskiver/-merker, som ble printet ut fra denne link.
Når det gjelder veiskilt kan man finne noen man kan nedskalere og skrive ut på følgende linker:
Når det gjelder skilter fra 60-tallet, vil jeg anbefale deg å få tak i en "Hvem, Hva, Hvor" fra den perioden du søker. Den inneholder ofte trafikkskiltene for det aktuelle året. I den perioden du etterspør, var det vel vanlig at skiltstolpene var røde/hvite tror jeg? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
De som ønsker å kjøpe ferdige signalark kan henvende seg til Hobbytrain i Drammen. De har flere forskjellige skiltark såvidt jeg husker. mener de har et ark med stople og orienteringssignaler, samt ett stort ark med hastighetssignaler og fall/stigningsvisere
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
NMJ har også skilt-ark. De koster 19 kr.
|
|
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen mvh Vetle Forumet smalspor avd. Arendal |
|
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen som har en form for "oversikt" over tyske signaler og skilt?
og hvor disse skal stå hen? har et par 3 stk og skal laga meg flere... |
|
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror de fleste på mitt ark var i bruk på "60-tallet bortsett fra ATC-merkene
Og muligens "avvikende hastighet"
Det kom nye skilt rundt 1950 tror jeg, men utskiftingen gikk vel sikkert litt langsomt på sidebanene. (Går ut i fra at du har Grimstadbanen i tankene)
Pilskiltene nederst til høyre på min tegning er gamle hastighetsskilt (tror jeg) Disse står fortsatt på Ålgårdbanen i tillegg til disse: Ålgårdbanen ved Vagle.
Betydningen er vel holdeplass med planovergang, skiltet til venstre er km merke i støpejern som viser at vi er 21km fra Stavanger. |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt off, men har noen en oversikt over korrekte signaltegn, altså ulike kombinasjoner i lysignaler samt betydningen av håndsignaler?
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
Hos statens jernbanetilsyn finnes nok det du er ute etter:
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange takk, den printes ut nå! |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |