signal |
Post Reply |
Author | |||
knutarn
Viderekommen Joined: 06 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 september 2007 at 20:21 |
||
hey.. jeg har en tog bande som jeg driver med...
jeg skal sette opp signal lys på banen.. Er det noen som vett Hva jeg skal kjøpe?
å åsen jeg gjør det?
(ps)er ny her=D
(ps)har skrive vansker jeg bruker den her å : :6604: delta control----> http://home.arcor.de/nils.koerber/maerklin/delta_mit_loks.jpg
det bruker jeg
--------------------------------------------------------------------------------------------- mvh knutarn |
|||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei,
først av alt velkommen til forumet.
Jeg kan prøve å gi deg ett generelt svar.
Det ser veldig bra ut med lyssignaler på en modelljernbane. Det gir mye mer liv til banen. Spesielt i mørket ser det tøft ut med signallys som skifter farge når togene passerer.
Nå vet ikke jeg hvor langt du er kommet med jernbanen din, men jeg vil anbefale deg å vente med lyssignaler til du har fått det meste av andre ting på plass. Det er sikkert mange som er uenig med meg, men jeg ser på lyssignaler som glasuren på kaken Ok, det var kanskje en teit sammenligning, men det jeg mener er at lyssignalene kan man godt vente med helt til slutt, fordi det ikke er noe man merker at mangler, dersom de ikke er der.
Problemet med lyssignaler er at de er veldig dyre. Spesielt dersom du skal styre de digitalt, da må signalene ha en digitaldekoder i tillegg. I tillegg krever lyssignaler en god del oppkobling av kabler og lignende.
Dersom du skal bruke lyssignaler helt realistisk, trenger du fort mange signaler. Her har jeg tegnet opp en helt enkel kryssestasjon, og "minimumet" av signaler man må ha for at det skal stemme med virkeligheten:
Dersom du ikke må ha alt helt realistisk så går det fint an å gjøre det enklere. Jeg har bare signaler på en stasjon på mitt anlegg så langt, og da har jeg bare utkjørsignaler, og har kuttet forsignalene ut helt. Altså har jeg bare med fire av signalene på tegningen.
De forskjellige landene har forskjellige lyssignaler. Har du bestemt deg for ett spesielt land som du bygger din jernbane etter?
Dersom det ikke er så nøye for deg at du må ha lyssignaler fra ett bestemt land, så er nok de tyske signalene de som er enklest å få tak i. Du kan kikke litt på http://www.viessmann-modell.com/
Dette firmaet har et ganske godt utvalg av signaler og dekodere.
Å svare konkret på hva du skal kjøpe og hvordan du gjør det er veldig vanskelig. Men du kan godt skrive litt mer om den banen du holder på å bygge, og hva du har tenkt framover.
På slutten av denne filmen kan du se lyssignalene på den ene stasjonen min. http://www.bensigvald.com/DMB/DMB_filmmeny_film2.html
Håper jeg gav deg litt hjelp videre.
Med vennlig hilsen
Ben-Sigvald
Edit: rettet på tegning Edited by ben - 25 februar 2008 at 16:11 |
|||
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
|||
knutarn
Viderekommen Joined: 06 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
ja jeg vil ha ganske proft system.når det kommer ett tog så vill jeg at lys signalene skal shifte automatisk.så jeg slepper å gjøre det manuelt...
det systeme her har jeg-----> http://www.amundsenhobby.no/webshop/adv_search.php?PHPSESSID=602fd3e3e9d316fa3958e22d5f40c110
så skriver dere 6647 det systeme der har jeg.... å jeg har c skinner
kan noen lage en tegnig på paint, lage åsen system skal kobles med signal lys? ---------------------------------------------------------------------------------------- Edited by knutarn - 07 september 2007 at 17:54 |
|||
raasrum
Nykommer Joined: 29 oktober 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvor kjøper dere lysdiodene?
Pris?
Diameter, er det 2mm?
|
|||
mvh
RAa MJF-medlem Ha en God Dag! |
|||
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er feil på fargeplasseringen av signalene |
|||
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvis du ser at det er feil kunne du jo samtidig spandert å fortelle hva som er korrekt da...
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Feilen er vel at den nederste lampa alltid er grønn:
For øvrig var det et synspunkt om hvordan forenkle signalplasseringen dersom man ikke vil gå for full CTC-løsning med innkjør og utkjør for hvert enkelt togspor. Hvis man skal holde seg til det som har vært anvendt på NSB-prototypen, så har man varianten før de fjernstyrte stasjonene, nemlig de med komplett sikringsanlegg styrt lokalt av togekspeditøren (txp) på stasjonen. De har innkjørsignaler men bare ett felles utkjørsignal for hver retning. De enkelte sporene er sikret med dvergsignaler.
Enda enklere er anleggene med såkalt enkelt innkjørsignalapparat. Dette består kun av innkjørsignaler, og de er uten forsignal og er lave og har kun rød og grønn lampe. Utkjør på slike stasjoner blir gitt ved håndsignal fra txp, med flagg eller signallampe.
Den foreslåtte varianten med kun utkjørsignaler har altså ikke noe forbilde i norsk 1:1 i hvert fall.
Her er et innlegg som viser bygging av nevnte "enkelt innkjørsignalapparat": http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PID=17016616#17016616 Edited by ses - 25 februar 2008 at 14:00 |
|||
Svein S
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg kommenterer meg selv og det andre over:
Jeg ser av brukerprofil til Ben-Sigvald at han kjører med sveitsisk forbilde, og da kan det jo godt hende at plassering av fargene ikke er feil. Min kommentar gjaldt norsk forbilde.
|
|||
Svein S
|
|||
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Fin tegninga til Ben. Og god for et stillverk. Ute i felt må de plasseres riktig. Men fargene er som Svein sier, at grønn alltid er under, også i forsignal. Men som Svein sier, på norsk vis. .
Tegninga er som sagt flott |
|||
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
|||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei,
først av alt, beklager glippen med feil i tegningen. Det er greit å gjøre ting korrekt når man først legger ting ut på forumet, men det gikk nok - som så ofte for meg -litt for fort for denne gangen også. Som Svein er inne på så kjører jeg med sveitsisk forbilde og signaler, men det er ingen unnskyldning da jeg har jobbet som konduktørassistent i NSB - så jeg burde vite bedre.
Litt usikker på hva du Dagfinn mener med riktig plassering, tenker du på at signalene skal stå på høyre side av kjøreretningen?
Det er uansett veldig bra med tilbakemeldinger, slik at man kan forbedre seg. Så nå har jeg prøvd å få tegningen litt mer riktig. (Har redigert det første innlegget mitt)
Mvh
Ben-Sigvald
|
|||
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dagfinn bør kanskje svare for seg, men jeg tror det var hvor rødt og grønt og gult var plassert hen som var saken, og nå ser jeg at du har snudd om på det på tegningen, så nå bør det være korrekt etter NSB/JBV-standard. |
|||
Svein S
|
|||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Skal signalet stå på høyre eller venstre side??
|
|||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Fotrtinnsvis på høyre side, men det kan også plasseres på venstre. På stasjoner med flere signaler der det kan være i tvil hvilket spor et venstreplassert signal skal gjelde for, settes en liten pil mot sporet rett over signalets litramerke: |
|||
Svein S
|
|||
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
"Svare for seg"... Oiiisann.... Nå virket du svært streng Svein
Hovedsignaler skal alltid være på høyre side. "Plasseres "riktig" betyr etter normalen, som er på stillverkstablå; - utkjør umiddelbar nærhet av ytterste sporveksel, hvis 1 utkjørsignal. - utkjør, trukket, ca 20 meter tilbake, fra ytterste sporveksle hvis 2 utkjørsignal. - Det samme blir det på "tablået", eller stillverket, eller "stillverkstablået", som det også blir kalt, eller "stillverkstransparenten". Jeg har noen bilder jeg kan legge ut. Men må først finne de frem. Jeg er ikke til annet enn for hjelp sånn sett, hyggelig å være til hjelp også, så det er ikke meningen å virke "striks", om det ble oppfattet sånn. Min interesse, i hovedsak, er signal og sikringsanlegg. Og synes denne side av hobbyen er spennende. Så jeg har jo lyst å dele med meg også. Bildet Ben har lagt ut ad "stillverkstablå" og "skjema for signalplassering" er fin, liker den, har lyst å bruke den om Ben tillater?? |
|||
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det var faktisk ment stikk motsatt: Det var en unnskyldning for at jeg svarte på et spørsmål som egentlig var til deg.
Ehh... Viser ikke mitt bilde fra Trondheim stasjon at "alltid" må tas med en klype salt? |
|||
Svein S
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vel, etter å sjekket noen bilder mener jeg at normalen for utkjørhovedsignaler på fjernstyrt strekning at signalene plasseres i ytterkant, dvs. at venstre spor får signalet på venstre side og høyre spor på høyre side. Jeg har også bilder av innkjørhovedsignal på fjernstyrt strekning der det er plassert på venstre side. Antagelig er høyre siden normalen, men det viktigste synes å være at signalet skal være lett og tidlig synlig, og da kan vegetasjon, skjæringer, byggverk o.l. gjøre at venstre side er mer gunstig. |
|||
Svein S
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det blir vel i praksis til signaler plasseres der de er mest synlige og enklest å plassere.
Og i Norge gjør vi som kjent det som er billigst selv om det går litt på tvers av regelverket.
På evig aktuelle Ganddal er (innkjør)signalene konsekvent på "feil" side.
Dette var litt forvirrende for tyskerene på treffet i Rendsburg, da de er vante med at signalene skal stå på høyre side.
Nå har de jo oftest semaforer på tyske Fremo-moduler, og de er jo mer avhengige av å stå på en fast side da de viser signalbilde begge veier.
Innkjør A Ganddal.
Markeres slik på tablå:
Edit: dette innlegget er skrevet før jeg såg Svein sine to siste innlegg. Edited by jevistad - 25 februar 2008 at 22:42 |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Når jeg ser bildet ditt, aner det meg at det er en grunn til til å ha signalet på venstre side, nemlig når KL-stolpene står på høyre på rett linje.
|
|||
Svein S
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Stemmer, stolpene står på rett linje men ikke helt rett likevel
Jeg tror ikke det hadde sett bra ut i modell med så vindskjeive stolper
Edited by jevistad - 25 februar 2008 at 23:23 |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
For de som vil vite nøyaktig hvordan det er med signaler på norske jernbaner i dag, er Signalforskriften kap III (JD 321) nyttig: http://www.sjt.no/upload/documents/Signalforskriften/Signalforskriften-Kapittel_III-JD321.pdf
|
|||
Svein S
|
|||
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Signalforskriften forteller dog ikke alt. Hovedregelen er at de skal stå på høyre side. Lokale årsaker som f.eks. KL-mast, eller andre fysiske årsaker, kurver mv., gjør at man kan sette på en utligger-arm til signalet. Eller de må settes på venstre side. |
|||
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har sett litt nærmere på det nåværende signalforskriften, og det første reglementet for lyssignaler, den fra 1926. Det er interessant å lese at mens det i 1926-utgaven står at signalet normalt skal plasseres på høyre side, men samtidig sier "Det kan også settes op på annen hensiktsmessig plass." I det nåværende reglementet er normalplassering tatt ut, og det eneste som gjenstår er forumleringen ved utkjørhovedsignaler:
"Utkjørhovedsignal settes opp på hensiktsmessig sted i utkjørtogveien for hvert togspor." (side 6 i den trykte utgaven fra 1997). Nå tar jeg forbehold for at det finnes andre forskrifter el.l. enn Signalforskriften som regulerer dette, men siden det faktisk står noe om plassering, antar jeg at dette er eneste stedet siden det i dette ikke henvises til noe annet reglement. Jeg tror derfor det var vanligere før enn nå å plassere signalet på høyre side, samtidig som hensiktsmessighetshensyn alltid har vært det viktigste. Nedenstående bilde viser en ganske typisk utvikling. Det er fra Lisleby stasjon på Østfoldbanen i 1974 i det man bygde om signalanlegget på stasjonen idet man fikk fjernstyring på banen. I bakgrunnen ser vi det opprinnelige utkjørsignalet fra 1931 som er plassert på høyre siden av sporet. Dette erstattes så av to nye utkjørsignaler, det ene plassert på venstre side og det andre på høyre. Dette er den mest henstiksmessige plassering siden det da er uten tvil hvilket signal som gjelder for hvilket spor. Dette er en typisk norsk stasjon med to kryssingsspor som ved fjernstyring altså har to utkjørsignaler i hver ende, et på høyre og et på venstre side. Standarden nå er altså at det plasseres omtrent like mange utkjørsignaler på venstre som på høyre side. Da blir "normalt på høyre" side ikke så veldig normal likevel. For innkjørsignaler derimot, vil nok høyreplasserte signaler dominere, uten at jeg gjort noen nærmere undersøkelse av dette. For det som er interessert det historiske ved norske signaler o.l., så anbefaler jeg boka Trygve Johannesen: Sikkerhetstjensten ved norske jernbaner i de første 100 år, 1854-1954. Norsk Jernbaneklubb 2007 (illustert nyutgivelse av stensilert utgave fra 1961). Fåes fra NJK Salgsavdelingen. Edited by ses - 26 februar 2008 at 18:42 |
|||
Svein S
|
|||
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er flott. Har denne utgave. "Normalen" er fremdeles høyre side. Bildet viser sikringsanlegg som kom ifm fjernstyring. Dette ble et nytt system, ifm "CTC" (og utkjørsignaler, som nå skulle være to) - altså inne på stasjon, som skulle fjernstyres, for å være sikrere iom at stasjonene nå ble mer ubetjent, altså som en erstattning for TXP. Selv om st. hadde dverg og eller togsporsignaler. TXP kunne alltid se inne på sitt stillverk om sporveksel lå i + (pluss) eller - (minus). Men ute i felt var det ikke fullt så helt enkelt, da kom et ekstra signal. Og som måtte plasseres på en hensiktsmessig side. |
|||
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
|||
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Er det noen som har mål på Sporvekselsignal for kryssveksel?
Jeg takker for svar. |
|||
Eirik
|
|||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Dagfinn
du må gjerne bruke tegningen min. Bare kjekt viss den er såpass bra at den kan brukes til noe. Hilsen Ben |
|||
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
|||
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tusen takk Ben |
|||
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
|||
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Skal huske å ta mål |
|||
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
|||
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
350 x 350 m/m |
|||
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
|||
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |