Oppsetting av bane |
Post Reply ![]() |
Author | |
mattis ![]() Nykommer ![]() Joined: 06 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 12 februar 2008 at 21:44 |
Jeg leser og lser men finner ingenting om oppsetting av bane. Jeg er en "vaksen mann" som har tatt frem mine få blikkskinner fra 1970 tallet. Men nå er jeg begynt å bygge videre med c skinner. Men jeg har bygget og bygget, revet og revet. Det passer liksom ikke, noenting. Jeg har noen ideer om hvordan jeg vil ha det:
Ønsker å bygge på en plate som måler ca 2 meter lang ++
Ønkser å bygge rundbane (er det det heter) ?
Men jeg ønsker også at det skal gå an og kjøre "tvers over" banen slik at jeg kan kjøre andre veien..
Jeg ønsker at det skal være en stasjon en plass
Jeg ønsker at jeg kan sette fra meg vogner en plass for å hekte på noen nye.
Tja, hva mer ønsker jeg meg, det er jo ikke rare plassen jeg har..
Som sagt, jeg har bygget og revet, bygget og revet. Koblet på strøm, noe virker, andre ting ikke. Har 1000 sprøsmål. Men, sorvelgerene virker, men ikke lysa..det skal jo en på gult og en på brunt ? De virker viss jeg kobler de via kontrollboksen, men det er jo litt tingvint å sitte å trykke ned en knapp da for å få belysningen til å virke.
He he, høres sikkert rart ut dette, men jeg er kjempeamatør, enda...det viktigeste er at jeg får tips på bygging av bane, så får broer (jeg ønsker, og har kjøpt) en bro/ bropillarer, slik at jeg får en sving på dette.
Har ellers kjøpt meg fattig på stoppbommer, med lys som ikke virker
Eletriske penser etc etc etc etc etc
Er det noen som gi noen vettuge tips, slik at denne kjempeamatøren kan begynne å gjøre noe...?
|
|
Amatøren
|
|
![]() |
|
steppen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva er dybdemålet på plata? Det er viktig i forhold til å kunne foreslå en sporplan.
Forsøker du å bruke M-skinner (de gamle "blikkskinnene) og C-skinnene samtidig, eller bruker du kun C-skinner? Når du sier at "sporvelgerne lyser", betyr det at du har kjøpt med de ekstra lysene som viser hvilken vei sporskifteren ligger? Hva er nummeret på kontrollboksen du bruker? Hvilken kant av landet bor du i? Ofte kan det letteste være å snakke med noen (i en klubb eller lignende) som har strevet med de samme spørsmålene før.. ![]() |
|
Mvh Stein
|
|
![]() |
|
mattis ![]() Nykommer ![]() Joined: 06 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Dybdemål...tja, jeg har brukt noen hobbyplater som jeg har lagt på et bord, ikke mer avansert enn det. Og ja, jeg har kjøpt overgangsskinner og bruker de gamle blikkskinnene sammen med C skinner, noen steder. Og, det er vel ikke sporvelgerene som ikke lyser, men lyset på stoppbommene. Samt løse lysmaster som jeg har kjøpt.
Og ja, det er en ganske aktiv klubb her i Stvanger. Har vært en tur oppe, men ikke fått svar på det jeg har spurt om. Og nummeret på kontrollboksen aner jeg ikke. Jeg har kjøpt 3 stk av de boksene med en grønn knapp over en rød knapp, (jeg trykker grønn eller rød knapp alt etter hvilket spor jeg ønser å velge).
Som sagt, her har jeg ekstremt mye å lære, er i en meget sped startfase. Og jobber med en haug og et virvar av ledninger etc...
|
|
Amatøren
|
|
![]() |
|
asai ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Jeg foreslår at du tar noen flere turer innom SMJK, så får du nok etter hvert svar på det du spør om.
Jeg var der når du var innom sist. Du hadde sikkert 100 spørsmål. Ikke lett å svare på alle de på en gang, samtidig som du skal sortere svarene på alt dette... ![]() Ta en ting om gangen. Sporplaner kan du sikkert få eksempler på utfra størrelsen du skal bygge. Ingen her kan gi deg en sporplan uten at man har et mål på plata du skal bygge på f.eks. Mitt forslag er derfor: 1. Finn størrelsen du skal bygge på (arealet du har tilgjengelig) 2. Besøk SMJK igjen med en skisse på det arealet du har. Da kan du sikkert få noen forslag. Bare vær forberedt på at hvis du spør 5, får du sikkert 5 forslag. ![]() 3. Test ut forslagene i anlegget ditt. Deretter tar du nye besøk hos SMJK med nye spørsmål. (Du bør jo melde deg inn i klubben også da) ![]() |
|
![]() |
|
TomB ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Hei.
Antar at du vil fortsette med H0. Det er viktig å ta spørsmålene i riktig rekkefølge.
For enkle, små og middels store skinneplaner kan det være en start å bla seg gjennom de som Märklin Magasin har hatt de siste årene.
Så kan du få ideer som du kan utvikle videre. Du kan sikkert få hjelp til å tegne en skinneplan på PC-en. Edited by TomB - 13 februar 2008 at 15:31 |
|
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|
![]() |
|
He he, ja jeg var oppom en liten tur, ble steinforvirra, he he. Og ja, 1000 spørsmål. Om strøm, om koblinger etc etc. Og ja, jeg skulle så aboslutt ha meldt meg inn i klubben, hvordan gjør jeg det..?
Jeg skal ta med en skisse neste gang, så kansje dette hjelper på. Og jeg vet ikke om du var der når jeg skisserte en løsning med plate som jeg skulle heise oppunder taket. Teorien stemte men det lot seg ikke gjøre da det var for lavt under taket, men teorien min stemte. Men det var verdt et forsøk...kommer oppom en tirsdag..
|
|
Amatøren
|
|
![]() |
|
Du, dette var utrolig bra, her fikk jeg supermasse tegninger etc. Dette var steinbra....tusen takk......
|
|
Amatøren
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |