Myrdal stasjon 1980-2000 |
Post Reply ![]() |
Author | |
Bergenser ![]() Nykommer ![]() Joined: 10 oktober 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 08 februar 2008 at 21:07 |
Planlegger bygging av Myrdal stasjon. Holder meg stort sett til nydesign, men alt var gjerne ikke slik i denne tidsepoken.
Jeg trenger hjelp til å kartlegge hva av rullende materiell som gikk på Bergensbanen i denne perioden.... fortrinnsvis det som er mulig å oppdrive i HO?
Hvis noen kan noe om faste togstammer på denne tiden er det en stor bonus. Leter også etter gode tegninger av stasjonen. Har litt, men ikke nok.
På forhånd takk, poster gjerne bilder av prosjektet etterhvert, men er foreløpig på samle og planleggingsstadiet.
|
|
HO, Norsk, nydesign, digitalt
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Boka "NSBs Bygningsregistrering, Bergen distrikt, (Rallerud)-Reimegrend..." utgitt av NSB Arkitektoret mai 1984, inneholder tegninger og sporplaner av alle stasjoner på strekningen, Myrdal inkludert, og fra nettopp den perioden du etterspør. Den kan være litt vanskelig å få tak i, men et godt bibliotek burde kunne klare det. Dette er en hel serie som omfatter hele landet. På Bibsys (http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=921561288&kid=biblio) får man treff på store deler av serien, men pussig nok ikke på Bergen distrikt.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
olavm ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei
Min onkel var stasjonsmester på Myrdal st, så jeg har vært der noen ganger på besøk. Fin stasjon med interessant trafikk. Amerikanske turister som spurte etter "Flamabanana" var en favoritt... Som et tips kan du jo se på qxl.no og søke etter Myrdal - her finner du nå 13 postkort fra Myrdal m/omhegn, kanskje noen av disse kan gi deg litt info. |
|
OlavM
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis det er snakk om bilder fra Myrdal, er NJKs Stasjonsdatabase også et sted, ikke minst for mer moderne bilder, i og med at det er perioden 1980-2000 som er angitt som interessant:
Myrdal st. Når det gjelder kartlegging av hva slags materiell som ble brukt på Bergensbanen den perioden, så vet kan man kanskje oppsummere det slik: Persontog: El 16 med B5-serien, El 17 med type 7-serien, Signatur type 73 i slutten av perioden. Sporadisk ble vel El 14 også brukt i persontog tidlig i perioden, noe som var fast på 1970-tallet. Godstog: El 14 og El 16. Forøvrig kan man også der bruke nevnte Stasjonsdatabase og gå inn på hver enkelt stasjon for å se om det er materiellbilder der. Eller man kan bruke Togdatabase-delen av NJKs Materielldatabase og velge Bergensbanen der. Det ligger ikke så mange bilder der ser jeg, men noe er det: http://forsk.njk.no/mdb/tdb.php?aut=&frast=6300&tilst=6360&bid=185&kar= NJKs Fotosamling gir også muligheter for smart søk. Hvis du søker på Myrdal stasjon ved å sette inn nr 6325 i feltet " Stednr i følge Banedata" vil du få opp bilder av materiell på Myrdal og vestover. For virkelig å kartlegge materiellet på Bergensbanen i nyere tid, kan man sette inn 6301 i stedet, for da får du bilder av materiell sortert stedvis fra utenfor Hønefoss og vestover. Sjekket nå, og det lå en ca 150 bilder fra Hønefoss-Voss der nå. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Per-Inge-2613 ![]() Veteran ![]() Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
El17 med B7 vogner var nå vel helst VELDIG sjeldent..?
|
|
MvH
Thomas Olsen |
|
![]() |
|
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På bergensbanen var det VELDIG sjeldent ja..skjedde vel nesten aldri i å med at EL17 ikke var sterk nok. Di3 med gods og EL13 med passasjertog skjedde vel også Edited by Daniel Aune - 09 februar 2008 at 11:39 |
|
![]() |
|
olavm ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei
Jeg husker det ofte sto et arbeidstog der med en mørk grønn(?) Di2, og en dampdrevet snøfres. I tillegg ble det jo kjørt en del forskjellig på Flåmsbanen, av type lettere materiell som forskjellige typer motorvogner. Boken om Flåmsbanen vil også gi deg nyttig informasjon, og mange bilder. |
|
OlavM
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det skal selvfølgelig være El 18 med B7-vogner. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må nyansere litt bruken av El 14 og personvogner. På 1980-tallet var nok El 14 fortsatt i bruk i persontogene, og da særlig dagtogene 601 og 602. Det virker som de da fortsatt for det meste gikk med B3-vogner, mens ekspressene gikk med El 16 for det meste B5-type-materiell. Men det kunne også være blandet drops med B5 og B3. Her er et bilde fra 1989 fra Myrdal st med El 14 i tog 602 og med B3-materiell for det meste. Til vesntre tog 61 som ble trukket av en El 16-maskin.
![]() Men lenger bak i ekspressen, gikk det også B3-vogner: ![]() |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Bergenser ![]() Nykommer ![]() Joined: 10 oktober 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tusen takk for herlig tilbakemelding, litt av hvert å ta tak i nå.. Uten å ha lest enda... vet dere når El 17 kom igang på Flåmsbana og hva brukte de rett før?
|
|
HO, Norsk, nydesign, digitalt
|
|
![]() |
|
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mener at EL 17 ble tatt i bruk i 99. Kan også ha vært i 98.
Fram til det ble det brukt X10 mvg.sett fra Stockholms lokaltrafikk.
Den sommeren gikk det ett tog med X10-sett, og ett tog med El 17 og B3. Edited by J-I Hansen - 09 februar 2008 at 15:55 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
X10-settene ble vel bare brukt i sommersesongen som et suplement til enten BM 69 og ombygde El 11-lok. Før der igjen El 9.
El 17 ble prøvekjørt i november 1997: http://pix.njk.no/17//17115-041197-Provekjoringstog-Flamsbanen-snooverbygg.jpg Samtidig gikk det BM 69: http://pix.njk.no/19//19127-290795-69623-Berekvam-1875.jpg Og X10: http://pix.njk.no/30//30514-kjosfoss_x600.jpg Og endog type 70 ble testet i 1993: http://pix.njk.no/16//16822-230993-BFM70009-Blomheller-Flaamsdalen.jpg Men før det og delvis samtidig El 11: http://pix.njk.no/18//18109-120992-2092-Flaamsbtog.jpg Alle bilder er fra NJKs Fotosamling/Materielldatabase, funnet fram med metode beskrevet i innlegg over. Edited by ses - 09 februar 2008 at 18:00 |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Lars-Erik K ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 19 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 111 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skal du bygge Myrdal stasjon i Bergensstandarden. For vi i NJK Bergen trenger alltid stasjoner. Her har du Bergensstandarden som vi bygger modulene og stasjonene våres etter:
Ellers kan du sikkert komme å få hjelp for vi befinner oss på Dokkeskjærskaien i skur 24. Vi har Ygre,Urdland og Reimegrend stasjon i modell så en stasjon til gjør vel sikkert ikke noe. Edited by Lars-Erik K - 09 februar 2008 at 17:09 |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |