Nordens største mj-anlegg bygges i Fredrikstad |
Post Reply |
Author | |
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 februar 2008 at 00:31 |
http://www.f-b.no/article/20080201/NYHET/160919510/1002/AKTUELT
http://www.demokraten.no/d-tv/article3320933.ece Skulle nesten tro det var NiM som stod bak Mvh Heine |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, men så var det bare STiM ...
(SveitsTysklandiMiniatyr) |
|
Bjørn Egil
|
|
Heine Pedersen
Post Options
Thanks(0)
|
Og slik ser det ut i lokalene...
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende prosjekt! Jeg formoder ut fra kaka at det da er snakk om Märklin-system på dette?
|
|
Svein S
|
|
Heine Pedersen
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, her blir det Märklin C-skinner som skal ballasteres med grus. Og hvis han gjør det like grundig som vi har gjort det på utstillingsanlegget Gleng bygger på kan det bli bra det.
C-skinner med ekstra ballast. |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Solide fugler på bakgrunnen, det skal de ha! Edited by Håvard H - 02 februar 2008 at 15:52 |
|
Heine Pedersen
Post Options
Thanks(0)
|
Bakgrunnen er malt av Tore Jacobsen som er en gammel kunstner i 80-årene...
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Unnskyld min ignorans om nåtidig Märklin, men er ikke C-skinner de som er sorte? I tilfelle er jo den behandlingen dere har gjort svært vellykket i å skjule det som jeg aldri har skjønt poenget med C-skinne-fargen. C-skinner har bare seksjonsspor?, eller finnes det fleksibelt spor også? Ut fra bildet virker det som det er litt stor kurveradius på sporet til høyre. Utstillingsanlegget virker interessant. Finnes det flere bilder av det? |
|
Svein S
|
|
Heine Pedersen
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, C-skinnene har mørkegrå ballast, men vi har først malt dem brune, og så ballastert dem etterpå.
Og det er kun seksjonsskinner i forskjellige radiuser vi har benyttet. De er til og med lagt med overhøyde. Bilder finnes i hundrevis... Anlegget er snart ferdig, og da skal vi lage en egen presentasjon av byggeprosessen og det ferdig anlegget. |
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tøft, gleder meg til å se flere bilder.
Ser ut som om Fredrikstad kan bli beæret med et besøk til sommeren
MVH Espen
|
|
Heine Pedersen
Post Options
Thanks(0)
|
Anlegget jeg viser bilder av må du til Sarpsborg for å se. Det har ingenting med megaanlegget til Arne Børresen å gjøre.
|
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jojo, bilder er alltid velkomne, uansett
Får kansje ta en avstikker til Sarpsborg da
Er dette et anlegg som kan besøkes ?
Oppdagte nå at Fredrikstad ikke er aktuelt på et par år, så da får en heller finne en annen "turistatraksjon" ?
MVH Espen
|
|
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fy til kjøttkake! Jeg ble buksevåt når jeg så det bildet med c-skinnene! Dæven steike!!!
|
|
MvH
Thomas Olsen |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det ser jo nesten like bra ut som hvis de hadde droppet midtlederen og brukt spor med bare 2 skinner .... Seriøst, ordentlig pent spor (til å være C-skinner!) |
|
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
høres rått ut med dette anlegget!
finnes det en vei fra drammen til fredrikstad hvor jeg kan unngå motorveien så tar jeg gledelig en tur. men blir ikke togene noe skult siden de skal gå over og under publikum, bortimellom og over og under hit og dit? |
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Prøv toget. Både Drammen og Fredrikstad har jernbanestasjoner med ganske hyppige togavganger. (Juster språkbruken i første setning 3.2. kl 2258) Edited by ses - 03 februar 2008 at 22:57 |
|
Svein S
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vet du hva, da må jeg bare henvise til det som sikkert er et forbilde for Frek"sta" anlegget, nemlig Miniatur Wunderland Hamburg, Tyskland: Her er en av broene som bringer togene over publikum, fra en seksjon til en annen. I MiWuHa har de i tillegg endel tunneller under gulvet, med pleksiglassplater til tak slik at publikum kan se togene kjøre under beina på en. Dette er vedlig fine løsninger på typiske problemer! |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
sånn ja. trodde de mente at de skulle være skult i rør eller lignende jeg.
|
|
hutsi
Viderekommen Joined: 25 november 2008 Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
ble det noe av?
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Mener du om det ble noe av utstillingsanlegget i Fredrikstad??
Gamlebyen Modelljernbanesenter åpnet sine dører for publikum 4. september 2010.
På Facebook-profilen til Gamlebyen Modelljernbanesenter står blandt annet åpningstider og lokasjon.
Edited by Roger - 19 februar 2011 at 03:26 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |