MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Dreieskive
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dreieskive

Post Reply Post Reply
Author
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dreieskive
    Posted: 18 januar 2008 at 11:19
Hei,

Jeg leter etter en liten motorisert dreieskive for 2-skinne likestrøm. Skal brukes på sidebane med begrenset plass. Lok lengdene er max. 15 - 16cm. Er det noen som har eller vet hvem som leverer. Har sjekket på nettet, men finner kun standard store type som Fleischmann, Heljan.

Mvh
Per
perflo
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 12:04
Så vidt jeg kan se, har Fleischmann en mindre også for akseavstand max 17 cm::
http://www.fleischmann.de/?viewproduct=1742&pid=17&trackgauge=1&label=17&equipment=&epoch=&query=&onlynew=
Bjørn Egil
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 12:44
Jeg bruker den lille til Fleischmann på mine Grimstad-moduler og den fungerer aldeles ypperlig. Den tilsvarer en 16meters skive, og det er akkurat nok til de fleste små og mellomstore lokomotiver. Jeg får faktisk akkurat skviset inn en Di3 på den også. Ca. en totusenlapp hos Togbutikken

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 13:09
Takker, visste ikke at Fleischmann hadde to størrelser. Har den store, som virker perfekt.

Per
perflo
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 17:30
Det jeg savner, er en med svingskive på ca 22 cm - akkurat passe til Stortysker"n Wink
Jeg mener Roco hadde en slik tidligere, men kan ikke finne den lenger ....
Bjørn Egil
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 19:26
Hei
Du kan også sjekke Heljan - de lager også dreieskiver se f eks: http://www.walthers.com/exec/productinfo/322-804.

Jeg kjøpte meg nettopp en stor dreieskive fra Walthers med styreenhet og indeksering. Se:
http://www.walthers.com/exec/productinfo/933-2613 (Finnes også i en mindre utgave, men til samme pris med elektronikk).

Den tar lok på inntil noe over 40 cm. Jeg brukte Sianco i Drammen, den kostet ca 3000  med elektronikk.

Edited by olavm - 18 januar 2008 at 20:33
OlavM
Back to Top
RuneB View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 20:30
Det ligger en Walthers motorisert ute på QXL nå - med indeksering. Den tar lok på litt over 300mm. Kanskje den kan passe??
Back to Top
Roarj View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roarj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 21:13
Hei

Roco har en dreiseskive på, så vidt jeg husker på 22 cm, noe som vel skulle passe. Du finner den på hjemmesiden til Roco. Koster ca 2500,- hos NMJ. Kommer til å kjøpe en slik til mitt nye anlegg som jeg nå er i ferd med å bygge.

Roarj
Roarj
Back to Top
Occam_dk View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Occam_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 23:50
Det danske firma Epokemodeller laver både en lille privatbanedrejeskive og en større på 20m.

Deres hjemmeside er http://epokemodeller.dk/togmodeller/togmodeller.htm
Med venlig hilsen
- Occam

Besøg MJ-blog.dk - Anmeldelser, nyheder og byggerapporter om modeltog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2008 at 07:45
Hei!

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Det jeg savner, er en med svingskive på ca 22 cm - akkurat passe til Stortysker"n Wink

Atlas har en dreieskive med diameter på 9", eller i metriske mål omtrent 22.5 cm. Jeg tror den benytter kode 83 skinner. Den er manuell men kan motoriseres om ønskelig. Således er den kanskje stor nok til Stortyskeren (jeg mener å erindre at vi disskuterte dette her en gang tidligere)?

Forøvrig har jeg registrert at Heljan går med planer om å lage en dreieskive med mindre diameter enn den de tilbyr i dag, dersom det finnes ett ønske i markedet for det. Den skal i såfall bli en kominasjon H0/0n30.

Peco sin dreieskive (LK55) har en diameter på 30.5cm.

Edited by Roger - 19 januar 2008 at 07:47
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ojje View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ojje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 10:39
Hei
Jeg kjøpte akkurat inn det store til Walthers nå fra USA, den er 130 fot i skala, og klarer Big Boy, den var komplett med indeksering opp til 60 posisjoner og styreenhet.Kostet meg ca 1.500.- kr.levert hjem til meg.

Hilsen
Per M.
Freebird
Back to Top
RuneB View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2008 at 16:00
Da har du vært heldig med tollen Thumbs%20Up Ingen ekstra 25% moms på deg...
Back to Top
ojje View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ojje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 17:01
Faktisk så betalte jeg mva. , både for varen og for frakten til Norge.
Freebird
Back to Top
RuneB View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 18:13
Kan du gi tips om hvor du fikk den så billig? Det billigste jeg har sett er $215 på ebay. (Prisen hos Walthers er jo $299.) Må vel beregne $45 i frakt. Med kurs rundt 5.7 og postens fortollinggebyr blir dette rett rundt 2000 norske
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 09:04
Hei alle,
Takk for svar. Ser ut til at jeg må lage en selv. Jeg skal kun kunne snu små damp lok på en sidebane, plassen er begrenset, så 15 - 16cm dreieskive ville være perfekt. Har noen oppskrift på drivverk? Behøver kun å kunne snues 180 grader.

Per
perflo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 10:37
Det går an å vurdere en hånddreven svingskive. De fleste slike i virkeligheten i Norge ble snudd med muskekraft. Da slipper du all mikkmakk med presis stopp på riktig sted. HVis du synes det er uprotoyp å ta på selve skiva, kan du jo ordne deg med en eller annen innretning under anlegget, ført fram til anleggskant.

Litt til norsk terminologi i 1:1 for slike innretninger:

I NSB/JBV brukes betegnelsen svingskive, ikke dreieskive (det bruker keramikeren), evt. på slang: tørn (engelsk påvirkning fra 1850-tallet).
Den delen som kan svinges rundt kalles svingskivevogn, og den går rundt i en svingskivegrav. Den dreier seg rundt sentertappen eller pivoten.

Svein S
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 13:35
Her finner du drivverk for Peco svingskiver (et stykke ned på siden). Disse styres via kjørekontrollen, en dobbelpolet bryter kan veksle mellom drift av tog og drift av svingskive. Jeg så dette demonstrert på et N-anlegg ved Eurospoor for noen år siden og det fungerte fint. Kan helt sikkert tilpasses en hjemmelaget skive.

Petter
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2008 at 16:08
Originally posted by ses ses wrote:

Den dreier seg rundt sentertappen eller pivoten.

Blir ikke denne sentertappen også kalt Kongen? Eller blander jeg noe nå??
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2008 at 18:12
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Forøvrig har jeg registrert at Heljan går med planer om å lage en dreieskive med mindre diameter enn den de tilbyr i dag, dersom det finnes ett ønske i markedet for det. Den skal i såfall bli en kominasjon H0/0n30.

Det høres bra utSmile! Kor melde me oss på? Vil den passe H0e?
Gospeltrain
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2008 at 18:30
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Den dreier seg rundt sentertappen eller pivoten.

Blir ikke denne sentertappen også kalt Kongen? Eller blander jeg noe nå??

Det kan hende. Jeg kan ikke bekrefte det, men mener også at jeg kanskje har hørt noe slikt. I farten kommer jeg ikke på noe annet jernbanemessig med det tilnavnet.
Svein S
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2008 at 19:54
På engelsk/amerikansk heter vel sentertappen "kingpin", tror jeg.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2008 at 12:33
På Tertitten har vi lett etter "kongen" til avingskiva som står utenfor Sørumsand stasjon, så det kan vel bekreftes at dette uttrykket også har vært brukt i jernbanesammenheng.
Mvh Stein
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 20:56
Hei!

Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Det høres bra utSmile! Kor melde me oss på? Vil den passe H0e?

Jeg vet ikke hvordan registrering av slik interesse foregår. Utifra Bladet Banen har jeg nesten fått forståelse av at den kartlegges hos enkelte store danske forhandlere.

H0e har 9mm sporvidde. Det det her er snakk om er en kombinert dreieskive i H0/0n30 som begge har 16.5mm sporvidde.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.